Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #1 Skrevet 21. februar 2012 Nå holder jeg på å bli gal. Sønnen min på snart 9 mnd er helt håpløs på dagsoving. Dvs, han sovner selv (kun i vogn), men våkner etter 30-40 min dersom jeg ikke rugger eller triller vognen. Og det er jeg ganske så lei av nå, tre ganger om dagen i ni mnd..... What to do- han kan jo ikke noe for at han våkner så raskt, men jeg kan jo virkelig ikke fortsette dette styret med rugging heller. Aaaaah merker at jeg snart går på veggen...... Ingen vits å ta han opp etter 30 min for da er han så sutrete og trøtt at vi begge får en dårlig dag... Men det hjelper å få det ut her hos dere i samme situasjon, så takk for dette forumet;-)
Blabb00 Skrevet 21. februar 2012 #2 Skrevet 21. februar 2012 Jenta vår er 18 mnd nå.. Men vi slet med denne ruggingen av vognen 4 ganger daglig til hun var 13 mnd. Men vet du? Jeg måtte bare slutte.. Hun fikk gråte seg i søvn. Jeg viste henne at jeg var der, å roet henne ned med det. Hun måtte gi seg... å nå er hun verdens enkleste å legge. For hun sovner i det jeg legger henne ned i vognen. Det er vondt å høre på, men det tar maks 3 dager, så er det greit Ellers kan du jo prøve å legge han i sengen på dagtid? Det kan også ta noe tid, men absolutt verdt det når de er først påvennt
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #3 Skrevet 21. februar 2012 Kanskje har han befov for å sove skjeldnere nå? Da vår var 9-10 mnd gikk vi fra to til en soving på dagtid. Da varte natten fra 18-18.30 til 08-09 en gang, og dagsoving var fra en til to timer når han ble trøtt, som da skjedde alt mellom 10 og 12 en gang. Sier ikke en soving er rett for dere, men kanskje er fire for mye?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #4 Skrevet 21. februar 2012 Problemet er ikke selve leggingen,for han sovner av seg selv. Men han våkner så fort igjen, etter 30-40 min, og da er han langt fra uthvilt. Så det som sliter på meg er at jeg må være ved vognen resten av sovetiden, fra 30 min til han skal våkne. Dvs at dersom han skal sove i 1,5 time, så må jeg rugge eller trille i 1 time. Jeg får verken vasket hus, klær eller laget mat mens han sover, fordi all tid går med på å sørge for at han får de lange soveøktene han trenger for å værr uthvilt og sove godt på natten... Phuuh..... Hva synes dere jeg skal gjøre??
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Kanskje har han befov for å sove skjeldnere nå? Da vår var 9-10 mnd gikk vi fra to til en soving på dagtid. Da varte natten fra 18-18.30 til 08-09 en gang, og dagsoving var fra en til to timer når han ble trøtt, som da skjedde alt mellom 10 og 12 en gang. Sier ikke en soving er rett for dere, men kanskje er fire for mye? Hmmm... Kanskje du har rett.... men det er så vanskelig å vite, for han gir jo inntrykk av at han er trøtt når jeg legger ham. Hvordan merket dere at dere skulle redusere antall soveøkter? Og: heldiggriser som har en baby som sover så bra på natten!!
Blabb00 Skrevet 21. februar 2012 #6 Skrevet 21. februar 2012 Prøv å kutt ned til 2 dagdupper i første omgang.. Ganske slitsomt når de er sliten, men etterhvert blir de vant med 2 dupper igjen..
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #7 Skrevet 21. februar 2012 Prøv å kutt ned til 2 dagdupper i første omgang.. Ganske slitsomt når de er sliten, men etterhvert blir de vant med 2 dupper igjen.. Disse barna skal jo ikke være overtrøtte når de legges, for da sover de dårligere... Hvis jeg kutter ned til to økter- da blir han sikkert overtrøtt og sover i alle fall ikke mer enn 30 min? Eller?
Blabb00 Skrevet 21. februar 2012 #8 Skrevet 21. februar 2012 Det kan slå begge veier Men jenta mi har alltid sovet mange korte dupper på en dag. Men når vi kuttet ned en dupp etter en, så ble det en liten periode hun ble litt mer sur og tvær, men hun skjønte etterhvert at hun måtte sove mer for å "ta igjen det tapte".. Om du skjønner.. Det kan være verdt et forsøk
abella Skrevet 21. februar 2012 #9 Skrevet 21. februar 2012 Kutt ned til 2 dupper! Det var det som skulle til for at gutten min begynte å sove lenger. Jeg gjorde det alt fra 5-6 mnd. Da han var 9,5 mnd kuttet vi ned til 1 dupp. Jeg var også redd for at han skulle bli overtrøtt, men det var overhodet ikke noe problem. (men det var en kort innkjøringstid som gressenka beskriver med litt småsutring)
Petrine84 Skrevet 21. februar 2012 #10 Skrevet 21. februar 2012 Har ingen råd å komme med, men leser svarene du får og tar til meg tips jeg også! Har ei lita ei på snart fem mnd, og er skrekkelig lei av å rugge på vogna, det er til å bli sprø av! Føler som deg at jeg ikke kan gjøre noe, store deler av dagen går med på rugging, og å være rett i nærheten sånn at man er klar til å rugge mer hvis hun våkner. Lykke til, håper det går bedre snart
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #11 Skrevet 21. februar 2012 Kutt duppene, og begynn å gå med vogna i stedet for å rugge.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #12 Skrevet 21. februar 2012 Tro meg, jeg har trillet i mange hundre timer de siste månedene- kjenner alle små krinker og kroker i Oslo by:-) Skal prøve å kutte til to dupper, men et lite spørsmål til det: når skal de to duppene være? Idag spver han en dupp etter frokost, en dupp etter lunsj pg en dupp etter middag.... Det blir kl 08, 1130 og kl 15. Skal man forkyve første dupp, slik at frokost-duppen og lunsj-duppen slås sammen?
NoraLill82 Skrevet 21. februar 2012 #13 Skrevet 21. februar 2012 Hm, jeg er litt skeptisk til å korte ned på antall dupper hvis de fortsetter å være på bare 30-40 min. Jeg har prøvd følgende for å gjøre soveøktene lenger: Ca 5-10 min før jeg forventet våkning stilte jeg meg ved vogna. Det øyeblikket jeg så eller hørte tegn til våkning begynte jeg å rugge. Rugga til jeg var sikker på hun sov igjen, og slutta. Og gjentok og gjentok. Etter noen dager slutta jeg å Rugge litt før jeg trodde hun sov. Poenget er å Rugge mindre og mindre, men gå fram med museskritt. Etter vel to uker sov jenta mi 2 timer midt på dagen. Fortsatt hender det hun våkner lenge før hun er uthvilt, da må jeg Rugge igjen. Jeg var også lut lei av å gå og gå, ble jo så sliten av å aldri få hvile selv! Dette passa for oss. Håper du finner ut av det! Når soveøktene blir lenger trenger han kanskje bare 1-2 lurer på dagen?
mammatetogansketette:)) Skrevet 21. februar 2012 #14 Skrevet 21. februar 2012 Er ikke lett når de små ikke får sovet nok nei... På meg høres det som om det ikke er nødvendigvis skjeldnere dupper som trengs- men han trenger å lære seg å sovne igjen- uten å bli trillet/rugget i søvn, etter å ha våknet midt i duppen sin?? Siden han fortsatt er trøtt mener jeg. Jeg tenker da at det kanskje blir som å lære seg å sovne selv -selv om dette gjelder midt i duppen, og han sovner fint i starten av duppen? Mine begge har ofte våknet til under duppene sine- for så å sovne igjen etterpå. Husker minstemann en tid ofte våknet ca 30 min. etter han sovnet- men sovnet igjen av seg selv, og da sov han godt resten av duppen... Da jeg oppdaget at de krevde å bli trillet i søvn (etter noen dager med mye trilleturer f.eks) så lot jeg vogna stå i ro, rugget ørlite innimellom og snakket til de, for å vise at jeg var der, men lot de skrike innimellom- rugget skjeldnere og skjeldnere, i kortere og kortere perioder- til jeg tilslutt ikke rørte vogna lengre.. ble litt skriking ja, men etter etpar ganger ble foredringen stor, var ikke snakk om mer enn etpar dager så var problemet løst... dette gjaldt både ved innsoving og om de våknet underveis i duppen. Dette funket for oss da. håper du dere finner deres måte, lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #15 Skrevet 21. februar 2012 Er ikke lett når de små ikke får sovet nok nei... På meg høres det som om det ikke er nødvendigvis skjeldnere dupper som trengs- men han trenger å lære seg å sovne igjen- uten å bli trillet/rugget i søvn, etter å ha våknet midt i duppen sin?? Siden han fortsatt er trøtt mener jeg. Jeg tenker da at det kanskje blir som å lære seg å sovne selv -selv om dette gjelder midt i duppen, og han sovner fint i starten av duppen? Mine begge har ofte våknet til under duppene sine- for så å sovne igjen etterpå. Husker minstemann en tid ofte våknet ca 30 min. etter han sovnet- men sovnet igjen av seg selv, og da sov han godt resten av duppen.. Da jeg oppdaget at de krevde å bli trillet i søvn (etter noen dager med mye trilleturer f.eks) så lot jeg vogna stå i ro, rugget ørlite innimellom og snakket til de, for å vise at jeg var der, men lot de skrike innimellom- rugget skjeldnere og skjeldnere, i kortere og kortere perioder- til jeg tilslutt ikke rørte vogna lengre.. ble litt skriking ja, men etter etpar ganger ble foredringen stor, var ikke snakk om mer enn etpar dager så var problemet løst... dette gjaldt både ved innsoving og om de våknet underveis i duppen. Dette funket for oss da. håper du dere finner deres måte, lykke til:) Her er det mange gode tipd- men desverre har jeg prøvd alt dette, uten hell. Det er i grunn det jeg forsøker å beskrive i mitt første innlegg- jeg går til vognen når det har gått 25-30 min og begynner å rugge i det jeg merker bevegelse (eller litt før). Som regel funker dette, men da blir jeg stående slik den neste timen. Rugge, så slutte, rugge igjen, så slutte, så rugge osv. Og det er dette jeg er så lei av!! Dersom jeg går tur med vognen, våkner han ikke- så dette gjør jeg en gang om dagen. Men siden han sover tre ganger, orker jeg virkelig ikke å gå tur hver gang, så rugging blir løsningen.... Æsj, kanslje jeg bare skal innfinne meg med at han er en 30 minutters og hååååpe han sover lenger av seg selv etterhvert som han blir større:-)
NoraLill82 Skrevet 21. februar 2012 #16 Skrevet 21. februar 2012 Huff, jeg skjønner deg så godt! Men vet du, jeg tror faktisk du kan klare å hjelpe han til å sovne igjen etter 30 minutter. Etter ca 30 min søvn har barna en lett oppvåkning i søvnen, og mange barn våkner helt da, fordi de ikke klarer å finne søvnen selv igjen. Når du sier at du rugger på vogna av og på i en time, så tenker jeg at han ikke har sovna helt igjen når du stopper rugginga. Dette drev jeg også med, og jeg holdt på å klikke! Så en dag satte jeg på stoppeklokka på mobilen på 15 min, og stoppa ikke å rugge før et kvarter var gått. Det var den gangen hun fortsatte å sove i to timer. Jeg ble så glad! De neste dagene rugga jeg 15 min, og så reduserte jeg gradvis hver 4. dag med 2 minutter. Jeg fulgte også nøyaktig samme rutine FØR denne luren, hver dag. Avlyste trening og barseltreff, for å få til dette. DET GÅR! Stå på. Jeg heier på deg!
Aliena Skrevet 21. februar 2012 #17 Skrevet 21. februar 2012 Min gutt hadde to 30 minutters-lurer og en som var litt lengre. Da jeg kuttet ned til bare to pr dag så sov han lengre. Verdt et forsøk.
miepia30 Skrevet 21. februar 2012 #18 Skrevet 21. februar 2012 Har ei på 5 mnd som før sov 3 flotte lurer uten problem. Men begynte plutselig våkne etter 30 min. Fikk da tips her inne om å øke Våkentid mellom lurene. Og det funka. Før var hun våken 1.5 t, nå strekker vi det til 2.5. Og vips er lurene igjen ca 2 timer. Ender oftest med bare to lurer nå. Hun legger seg 19. Hvis hun våkner etter 30 min rugger jeg henne ned i dypere søvn og da tar hun en lang økt til.
skiberta Skrevet 21. februar 2012 #19 Skrevet 21. februar 2012 Jeg har en gutt på ti måneder og han har hele tiden sovet ute i vogna på dagtid. Bevisst fra start så har jeg aldri rugget han i søvn. Derfor har han vendt seg til å bli satt ut i vogna og den står stille. Han sover ca 1,5 timer to ganger per dag. For meg blir det motsatt problem for hvis jeg er på trilletur med barselgruppe så får han ikke sove, da vil han heller se hva som skjer rundt seg så trilling er våkentid og ikke trilling sovetid. Kan hende du bare må ta kampen om å ikke rugge. Babyer venner seg jo fort til nye rutiner så kanskje det vil funke etter noen dager?
april2011mamma Skrevet 21. februar 2012 #20 Skrevet 21. februar 2012 hei... har ikke lest alle svarene her så mulig jeg sier det samme som noen over MEN.... jenta vår på 10 mnd sluttet å sove to-tre ganger om dagen når hun var sånn 8-9 mnd....... Dette fordi hun også begynte å sove så kort! Så jeg skjønte fort at hun nå var så stor at hun trengte lengre økter våketid med masse aktiviteter og en lang soveøkt! Dette fungerer nå supert!!! Jeg presset henne litt de første dagene med å holde seg våken i 4-5 timer før hun sov------ og etter kort stund ble det rutine... nå våkner hun sånn 07.00 , så er det full fart frem til sånn ca 11.30-12 . Da sover hun i 1,5-2 timer ( noen ganger 2,5) ... så er det full fart med masse leking frem til legging sånn 18.30-19... det er helt topp!! Nettene ble brått mye roligere også hun sover rundt og våkner bare en gang for litt vann sånn i 02 tiden! Tror kanskje din lille også trenger å øke aktivitetsnivået og ha en lengre økt før søvn? det hjalp her ihvertfall! OG venn han til å sove i senga på dagen!!!! dte hjelper nok også!............ lykke til
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #21 Skrevet 21. februar 2012 Åå dere er så fine alle sammen, tusen takk for masse gode tips! Jeg skal ta med meg rpdet om rugging i 15 min (ellertil han sovner igjen). Og jeg skal faktisk kutte ned til to økter og se om det hjelper. Er skikkelig spent nå merker jeg:-) Klem til dere alle!
Skaubinna Skrevet 21. februar 2012 #22 Skrevet 21. februar 2012 Hei. Nå har jeg ikke noe her inne å gjøre lenger, men våger meg på å svare deg likevel, da jeg selv har slitt mye tidligere med søvn på vårt barn, som nå er 14 mnd og sover greit dag og natt. å kutte ned på dagsøvn som noen har skrevet lenger opp, kan være en ide etterhvert, men jeg ville ikke anbefalt det i første omgang med barnet ditt. Er han urolig også på nettene, eller sover han da bra? Unger er veldig forskjellige og flertallet løser en del soveproblemer med å redusere på sovingen. Det er imidlertid ikke alle barn dette er en god løsning på (min var en sånn en) og da vil det bare gjøre vondt verre. Dersom ungen din kun sover 30-40 min, hvor lenge har du han våken da? Prøv og legg ungen mye tidligere på første dupp på morgenen, da er de gjerne litt trøtte, sett deg ved vogna rett før han pleier å våkne og gjør det samme du gjorde for å få han til å sovne i utgangspunktet. Rugg vogna i det han rører seg og rugg til han sover rolig igjen. Dette kan ta 20 minutter i starten. 2 X 40 minutter er en ok første dupp. Bestem deg for å gå tur på en av duppene hver dag, man blir tullete dersom man skal gå hver eneste tur. Vær veldig nøye med tider. Når ungen står opp på morgenen, stå opp og gi evt pupp eller flaske et annet sted enn i din seng. Dette ville jeg gjort selv om han hadde våknet klokken 06. Hvis han våkner, skal det ikke være fordi han vil kose men fordi det er morgen. Legg han heller raskt igjen dersom han virker veldig trøtt. Her fulgte vi tider veldig nazi, og veldig fort ble hverdagen langt enklere når jeg visste når hun skulle sove, spise etc. Sov hun lenger(for vips sov min lenger enn 40 minutter av seg selv) enn beregnet i klokkeskjemaet mitt, vekket jeg henne og la henne igjen til neste klokketid. Dersom barnet ditt ikke har lært å sove selv, må dette også læres, men det skriver du ikke om, så jeg tar det som utgangspunkt i svaret mitt :-) Jeg skal ikke påberope meg noen fasit i dette her altså, jeg tenkte bare komme med et motsvar til de som sier du skal redusere på¨soveøktene. Min erfaring er at så lenge ungen sovner lett, er de trøtt. Det er når de begynner å kåle og herje når de skal sove, at jeg ville forlenget våkentiden tilsvarende den tiden de kåler, om du skjønner meg? Jeg har i alle fall hatt meget god erfaring med dette her, og har også hatt en lengre oppfølging med Karin Naphaug, om du har hørt om henne? Lykke til uansett hva du velger, det viktigste er jo at det løser seg for deg og din lille. Det er tungt mens det holder på, men det blir faktisk bedre. Tro meg. :-)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #23 Skrevet 21. februar 2012 Skaubinna: Alt det du skriver er det jeg også lærte av Karin Naphaug (har snakket med henne flere ganger). Sønnen min sover kjempebra på natten, så fremt dagsovingen blir rundt 3 timer. Altså trenger han så mye dagsøvn, og derfor rugger jeg og triller jeg for å sikre natten. Jeg skrev ininnlegget mitt at han ikke trenger å rugges i søvn- derfor er det så rart at han våkner etter 30-40 min og ikke finner søvnen igjen! Og derfor begynner jeg å leke med tanken om å redusere til to økter. Jeg har pleid å legge ham til første dupp 1,5 t etter at han våknet. Da sovner han, som du også nevner, med en gang, dvs han er trøtt. MEN så våkner han etter 30 min om jeg ikke står klar og rugger. Og som jeg også skrev- da må jeg rugge i opptil en time for å forlenge økten;-) jepp jepp.... Jeg føler at jeg har timet soveøktene bra i forhold til når han er trøtt (sovner alltid med en gang) og i forhold til spising og aktivitetstid. Derfor er det så sabla frustrerende at , på tross av alt dette, og på tross av hva SoveKarin sier, så våkner han så lett. Og langt fra uthvilt, bare veldig sutrete og lysten på mer søvn. Jeg har prøvd å la ham ligge våken i vognen i håp om at han sovner igjen,men han bare hylskriker og vil opp av vognen.... Disse små assa:-)
april2011mamma Skrevet 21. februar 2012 #24 Skrevet 21. februar 2012 jeg kom til å tenke på at min lille også var sånn en periode faktisk.. den perioden varte i to måneder og det var ikke stort å gjøre med det... da lot vi henne sove 30 min lurer opptil flere ganger om dagen... så hadde hun noen lengre og noen kortere... det a tde våkner etter 30-40 min er fordi de enda ikke klarer overgangene mellom lett søvn og dyp søvn.. dette skifter nemlig etter ca 40 min.. og når de da er vant til å bli rugget i søvn er det det de forventer skal skje når de våkner av den lette søvnen... det kan ta tid før noen barn "lærer" seg å sove gjennom disse overgangene.. men det går over! Jeg hadde helt glemt det når jeg svarte istad:) kan jo hende det er tilfelle? eller at han vokser mye, tenner osv... men prøv å kort ned dagsovingen.. og det betyr ikke at barna sover mindre av den grunn som det nevnes over her... tvert imot sover mange barn en lengre økt da en de sammenlagt ville gjort med korte dupper... å sove 2 timer midt på dagen er gjør mer for å føle seg uthvilt enn mange små.. men igjen: prøv de gfrem for barn er så forskjellige!.. det kan være han har det for varmt eller kaldt også?.. hmmm nei du får prøve og se hva som hjelper.. og hjelper ingenting får du trøste deg med at det går over!-------- her hjalp det også når snuppe spiste mer fast føde faktsik! tvi tvi
abella Skrevet 22. februar 2012 #25 Skrevet 22. februar 2012 At man kutter ned fra 3 til 2 dupper betyr sjelden at babyen sover mindre altså. Jeg ser at noen over her skriver det. Gutten min sov faktisk mer med to dupper. Med 3 dupper sov han 3*30min=1,5 time. Med to dupper sov han 2*60min=2 timer minimum og ofte lenger. Det er vel egentlig bare helt logisk at babyene har behov for lengre våkentid etterhvert som de blir eldre. Og noen referer ti Karin Naphaug. Hun skriver jo faktisk selv i boka si at babyer i alderen 9-12 mnd ikke bør sove etter kl 15 på ettermiddagen, og hvordan man skal få til det med tre dupper skjønner ikke jeg. Hun skriver jo også at man gradvis skal redusere ned til 1 dupp når de nærmer seg året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå