Gå til innhold

Hvor lenge må man/bør man være på sykehuset etter fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin snart å jeg må ha "barnevakt" til min hund og katter. Så da begynnte jeg å tenke på at det kan jo være en fin ting å vite sånn ca hvor lenge vi blir borte, så hun som skal være hjemme til oss sammen med dyrene vet hvor lenge hun skal være til oss... Jeg skal føde på St.Olavs foresten :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er likt over alt, men som regel er det 2-3 dager etter fødsel, så sant det ikke oppstår komplikasjoner! :)

Du må i alle fall regne med 2 dager (jeg fikk reise hjem etter 2nd dag da jeg fikk jenta mi i 2007, men da måtte vi inn igjen på dag 3 for å ta noen obligatoriske blodprøver av barnet, som tas fra fotsålen.

Regner du 3 dager er du "safe" så lenge ikke noe uforutsett hender :)

Skrevet

Di pleier å ta en prøve av barnet, sikkert den i fotsålen som hun oppforbi snakker om. Den skal tas når barnet er over 48 timer, eg skal vertfall hjem fortest mulig etter dette :-) Lykke til!

Skrevet

Se på infosidene til ditt sykehus, da alle er forskjellige utifra kapasitet og plass.. (ål sjukustugu har f.eks antageligvis mulighet til at du blir lenger en på Rikshospitalet i Oslo.. ;) )

Men det er en nedre grense på 6timer, men da må du som nevnt over tilbake etter 48t med barnet for å ta prøver...(og alt må være normalt)

Der jeg skal føde er det 48t max liggetid, så sant alt er normalt, og det skal jeg utnytte max som førstegangs til ammehjelp og div... ;)

Skrevet

Det bestemmer du vel selv, men det vanlige er å bli til barnet har fylt 48 t så man har rukket å ta føllingsprøven. Det gjøres også en 4 timers kontroll av barnet... Så minst 4 timer bør man vel vente. Mest vanlig liggetid er 2-3 dager, om det ikke oppstår komplikasjoner som krever overvåkning/behandling i sykehus.

Skrevet

Du blir så lenge du har mulighet med mindre du føler deg klar for å dra hjem tidligere.

Du sørger for dyrevakt for maks antall dager og så får hun heller reise tidligere om du kommer hjem tidligere.

Her jeg bor er det forøvrig åpent for 4 døgn på barsel som førstegangs og 3 som flergangs. Deilig ;)

Skrevet

Med min første var jeg der i 1,5 dag.. Vi dro til sykehuset 5 dager etterpå og tok den prøven i foten.. Jeg hadde en grei fødsel og etterpå lå gutten min bare å sov så vi følte vi bare satt der liksom :) Dro likegodt hjem..

Skrevet

Nr.1 og 2 måtte ha lysbehandling pga gulsot,så var inne i 5 og 4 dager.

Etter tvillingene,så reiste jeg hjem 2dager etter fødselen. Fikk ikke helt ro i meg på sykehuset,og så savna jeg sånn de 2 eldste <3

Skrevet

Bestill dyrepass i 4 dager, du - så kan du i det minste slippe å stresse over at du føler du må hjem om du ikke er klar før! Lykke til :)

Skrevet

på levanger sykehus er det vertfall slik at, den dagen man føder så telles det som dag 0. så må man være der i 3 dager etterpå :) Med mindre man vil hjem da, eller ikke har noen problemer :)

Skrevet

Tusen takk for svar jenter! :) Føler jeg ble litt klokere nå :) Vi får ta det som det kommer rett og slett. Så skal jeg få dyrepasseren til å være her iallefall 3 dager, så vi er sikker :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om 3 dager jeg når vi var på kurs, det er i Tønsberg. I Skien er det 4 dager.. :) Så tydelig at det varierer..

Skrevet

4 dager høres mye ut synes jeg.. Hvis baby er frisk og det ikke er noen komplikasjoner så er det jo ikke noe poeng å være på sykehuset ei halv uke.. Men det kan jo selfølgelig være at det er noen som setter pris på at man kan være så lenge da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...