Anonym bruker Skrevet 20. februar 2012 #1 Del Skrevet 20. februar 2012 Hei! Er gravid med nr 5 og har for første gang hatt et litt turbulent svangerskap.. styrtblødning i uke 10 og småblødninger frem mot uke 16. Da hadde jeg kramper i underlivet og jeg var sikker på at fødselen var i gang..Eller abort da.. Men etter flere runder til ekstraultralyder med lite håp hver gang, så har det altså gått bra!! Er nå i uke 24 og kjenner masse liv og har ettter dette ikke opplevd noe mere tull.. er fremdeles sykemeldt, men føler meg nesten skyldig nå når jeg liksom ikke har noe problemer mere.. hva tenker dere om dette??? Hvor mange synes det er greit å være sykemeldt ut svangerskapet og hvor mange mener jeg må ut i jobb igjen??? Takker for svar da jeg tenker masse på dette om dagen.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143911593-ang-bl%C3%B8dning-i-svangerskap-og-sykemelding/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkesåallerværst Skrevet 20. februar 2012 #2 Del Skrevet 20. februar 2012 Tja, syns du ditt ufødte barn skylder staten eller oss andre noe? Jeg syns ikke det. Dessuten, har legen vurdert at du ikke kan jobbe, så er det sånn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143911593-ang-bl%C3%B8dning-i-svangerskap-og-sykemelding/#findComment-144017945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anna t Skrevet 21. februar 2012 #3 Del Skrevet 21. februar 2012 Når jeg var gravid med datteren min hadde jeg små blødninger regelmessig gjennom svangerskapet. Og var sykemeldt fra uke 12 og til permisjonen. Jeg "krangla" masse med legen min om det, for jeg ville på jobb, og følte meg litt sånn som du, nesten litt skyldig, og blødde ikke så lenge jeg gikk hjemme. Hver gang en sykemelding gikk ut prøvde jeg å gå på jobb, og hver gang begynte jeg å blø igjen. Så da var det liksom ikke noe å tenke på. Jeg syns ikke du skal føle deg skyldig for at du er hjemme, men du kan jo diskutere det med legen din? Hvis du ikke har blødninger lenger, og du føler deg bra, og legen syns du kan jobbe, så kan du jo prøve? Men hvis legen ikke syns du skal jobbe, eller du egentlig bare vil jobbe fordi du har skyldfølelse, så syns jeg du skal bli hjemme. Og så er det klart som ikkesåallerværst sier, barnet er jo det viktigste. Så hvis du og legen syns du bør være hjemme, så er det jo ingenting som er viktigere enn det. Lykke til, håper du slipper mer tull Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143911593-ang-bl%C3%B8dning-i-svangerskap-og-sykemelding/#findComment-144018436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mini09&Lille12 Skrevet 21. februar 2012 #4 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg er i uke 13 nå og har småblødd + en styrtblødning, alt er bra med babyen heldigvis, men er sykmeldt. Jeg også føler litt på den, jeg blør jo ikke når jeg er hjemme osv. Nå er vi midt i flytting og blitt litt mer blødninger, så nå må jeg ta det helt med ro. Vanskelig! Men gjør det for babyen. Skal til legen å få ny sykmelding i slutten av uka, spent på om jeg får full sykmelding. Har jo nesten ikke gjort noenting når jeg har begynt å blø, så ser for meg det blir vanskelig å komme på jobb igjen.. tror dere jeg får sykmelding videre? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143911593-ang-bl%C3%B8dning-i-svangerskap-og-sykemelding/#findComment-144018657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyttårs barn Skrevet 21. februar 2012 #5 Del Skrevet 21. februar 2012 Dere skal ihvertfall ikke ha dårlig samvittighet for å være sykemeldt i samråd med lege. En annen ting er jo at det kan være greit å jobbe litt så ikke tiden blir så lang. Men ved blødninger er det kanskje best å ta det helt piano. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143911593-ang-bl%C3%B8dning-i-svangerskap-og-sykemelding/#findComment-144018790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperMoM <3 Skrevet 21. februar 2012 #6 Del Skrevet 21. februar 2012 Du er jo sykmeldt for en grunn og da er det vel best at du er hjemme. Om du skulle begynt å jobbe igjen nå,så er jo risken der for at det kan begynne på igjen. Har du derimot lyst til å forsøke å jobbe igjen,så går det jo an å høre om du kan jobbe mindre enn du gjorde? Lytt iallfall til kroppen og legen din. Så lenge det er en fare for å miste barnet eller sette igang for tidlig fødsel,så er det iallfall lurest å være hjemme og ta det med ro. Så mye ro du kan få med 4 barn vel og merke Har selv 4 barn,så vet at det kan være arbeid i seg selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143911593-ang-bl%C3%B8dning-i-svangerskap-og-sykemelding/#findComment-144018939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
turbooglykkelig Skrevet 21. februar 2012 #7 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg er selv leder...! Og som leder kan jeg med hånden på hjertet fortelle deg at barnet ditt er det aller viktigste, og desverre er det slik at ingen vil takke deg dersom du "ofrer" deg for jobben... Og går noe galt, vil du aldri tilgi deg selv! Brett heller opp armene og ta i et ekstra tak når permisjonen er over Jeg mener absolutt ikke at man skal sykemelde seg bare fordi man er gravid, men du er vel innenfor gruppen risiko-svangerskap. Selv om du ikke blør lenger. Practice what you preach.... Jeg synes selv det er skikkelig vanskelig å være sykemeldt, selv med vondt bekken og behov for daglig fysioterapi i tillegg til masse premature rier og allerede 3 besøk på føden (er 33 uker)... Man trenger at noen forteller at det er helt ok! Og med litt trening på å innfinne meg med situasjonen, kjenner jeg at jeg sakte, men sikkert gleder meg over rolige hjemmedager og føler ikke like mye skam over å bli "tatt på fersken" av naboer som ser at jeg er hjemme... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143911593-ang-bl%C3%B8dning-i-svangerskap-og-sykemelding/#findComment-144018969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jippiajajee Skrevet 21. februar 2012 #8 Del Skrevet 21. februar 2012 Tuuusen takk for mange gode svar! Fikk faktisk litt tårer i øynene her! Godt å høre at noen sier det er ok! For jeg ønsker jo selvfølgelig å gjøre alt for barnet mitt!! Jeg sluttet jo også å blø da jeg sluttet å jobbe.. Dagene på jobb er i og for seg ikke de mest slitsomme.. men alt som følger med, med tiiiidlig opp, levering i bhg, seint hjemme, så middag og hustell... Det var alltid etter de ekstra slitsomme dagene at blødningene kom, så det hadde jo en sammenheng.. Nå er det sånn at jeg har kune en bitteliten fast stilling, men jeg jobbet masse ekstra før jeg ble sykemeldt.. så derfor får jeg nå en grei utbetaling.. skulle jeg nå begynt å jobbe igjen måtte det blitt å jobbe så måtte jeg også jobbet så mye jeg kan for å på en måte få nok fødselspenge grunnlag når babyen kommer.. Så det er jo det som også hindrer meg i å prøve å begynne å jobbe igjen.. For skulle jeg ikke klare å jobbe masse så går det veldig utover inntekten vår.. Det krever jo litt penger for å holde en såpass stor husstand oppe;) Legen min mener jo at jeg bør være sykemeldt, og at det ikke er verdt å risikere noe.. Han kjenner meg godt og vet at jeg aldri har vært sykemeldt før, til tross for 4 tidligere svangerskap.. så jeg får vel bare roe meg ned og slutte å kjenne på den dårlige samvittigheten tenker jeg.. Takk igjen for gode svar jenter! Det var godt:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143911593-ang-bl%C3%B8dning-i-svangerskap-og-sykemelding/#findComment-144019240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jippiajajee Skrevet 21. februar 2012 #9 Del Skrevet 21. februar 2012 Du er jo sykmeldt for en grunn og da er det vel best at du er hjemme. Om du skulle begynt å jobbe igjen nå,så er jo risken der for at det kan begynne på igjen. Har du derimot lyst til å forsøke å jobbe igjen,så går det jo an å høre om du kan jobbe mindre enn du gjorde? Lytt iallfall til kroppen og legen din. Så lenge det er en fare for å miste barnet eller sette igang for tidlig fødsel,så er det iallfall lurest å være hjemme og ta det med ro. Så mye ro du kan få med 4 barn vel og merke Har selv 4 barn,så vet at det kan være arbeid i seg selv. Det er helt klart nok jobb egentlig med fire barn;) Men det er jo den beste jobben da! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143911593-ang-bl%C3%B8dning-i-svangerskap-og-sykemelding/#findComment-144019247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til s@lma Skrevet 21. februar 2012 #10 Del Skrevet 21. februar 2012 Hei ! Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for det. Det er i tillegg ditt 5.barn, så du vet mer enn oss fleste her hva er alvorlig og hva man kan ignorere i svangerskap. Jeg synes det er veldig viktig det som turbooglykkelig skrev, at ingen andre skal passe på deg og babyen, ingen skal takke deg for det hvis du ofrer deg. Det er det vi ofte glemmer, spesielt hvis man er i yrket hvor vår egen sykefravær innebærer mer belastning og oppgaver på andre kollegaer. Du snytter ikke på noen måte. Du har jobbet, bidratt, du har betalt skatt og stått på, og nå er det kommet tid når du må prioritere deg og babyen , så ikke vær i tvil. Er det minste risiko for at noe galt skjed hvis du prøver deg på jobb igjen, så bli hjemmet til babyen er trygg ute ! Jeg ser forresten at det er veldig forskjellig praksis blandt leger når det gjelder gravide som blør over lengre tid. Jeg har selv hatt blødninger helt til uke 9, dette etter at jeg mistet 3 ganger før, og gynekologen nevnte ikke en gang sykemelding, og jeg har fysisk belastende jobb på kirurgisk avdeling. Og det gikk faktisk bra, har klart meg inntil nå uten svangerskapsrelatert sykemelding, utrolig nok Uansett , lykke til, pass på deg og ikke ha dårlig samvittighet, ingen andre kommer til å passe på deg og den lille ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143911593-ang-bl%C3%B8dning-i-svangerskap-og-sykemelding/#findComment-144020392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperMoM <3 Skrevet 21. februar 2012 #11 Del Skrevet 21. februar 2012 Du er jo sykmeldt for en grunn og da er det vel best at du er hjemme. Om du skulle begynt å jobbe igjen nå,så er jo risken der for at det kan begynne på igjen. Har du derimot lyst til å forsøke å jobbe igjen,så går det jo an å høre om du kan jobbe mindre enn du gjorde? Lytt iallfall til kroppen og legen din. Så lenge det er en fare for å miste barnet eller sette igang for tidlig fødsel,så er det iallfall lurest å være hjemme og ta det med ro. Så mye ro du kan få med 4 barn vel og merke Har selv 4 barn,så vet at det kan være arbeid i seg selv. Det er helt klart nok jobb egentlig med fire barn;) Men det er jo den beste jobben da! Det er så absolutt den beste jobben Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143911593-ang-bl%C3%B8dning-i-svangerskap-og-sykemelding/#findComment-144020401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå