Gå til innhold

Hvor gamle synes dere barn bør være før de spiser pølse? Og

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør man si i fra til bhg at pølsa skal snittet på langs? Gutten her blir snart fire år, men jeg er redd for at han kan sette i halsen. Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke barn selv, men er tante til en gutt som blir 3 i oktober,

han spiser pølsa hel, og har gjort det i en stund nå!! har ikke hatt noe problemer med det.. lurer på at han nettopp hadde blitt 2 når han begynte å spise pølsene hele om jeg ikke husker feil..

Skrevet

Min datter har spist pølse siden hun var ikke gamle tøtta (litt over året). Snitter ikke på langs, men hun har da tenner å tygge med.

Skrevet

Heheee, tror jeg hadde tenkt mitt hvis mamman til en unge på 4 år ville ha pølsa kutta på langs... ;-D Gulrot er en ting, men pølse? jenta mi på 2 år spiser da pølse med lompe som ingenting. Tenner er tingen!

Skrevet

Det er vel ikke tennene som er problemet, men kvelningsfaren en hel pølse gir...

Skrevet

Det er vel ikke tennene som er problemet, men kvelningsfaren en hel pølse gir...

Det er de færreste barn som prøver seg på å svelge en hel pølse. De fleste barn som er 4 år vet at man både skal bite og at man skal tygge maten.

Skrevet

Hehe... da tror jeg barnehagen får seg en god latter bak ryggen din:-)

Guttene mine har aldri noen gang satt pølse i halsen, og har begge spist det siden de var rundt året. Det får være grenser for hva man skal bekymre seg for...

Gjest Heartbroken
Skrevet

Hehe, tar en råsjans å tipper at hi er førstegangsmamma?

En snart fireåring takler nok helt fint å tygge en hel pølse, h*n har så flotte, skarpe tenner, vet du ;)

Skrevet

Tja, mine har fått de hele fra de var rundt 10-11 mnd gamle, men de er slike som tygger alt godt da og har til og med fått nøtter ol fra ca 1,5 års alder. Det de ikke får tygget skikkelig spytter de alltid ut. Har fire barn i alderen 2,5 til 9 år, og har aldri opplevd at noen av dem har satt noe i halsen noen gang. Men man må se an barna. En venninne har barn som sluker maten og som dermed hele tiden setter ting i halsen. Da er det gjerne lurt å tenke litt på slike ting som du nevner og være forsiktig med hva en gir til barna sine. Du kjenner barnet ditt best. Dersom han pleier å tygge maten skikkelig kan du sikkert slappe av på at hele pølser går greit nå :)

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Gutten min er 1,5 år nå, og han spiser pølse akkurat som vi voksne gjør..med lompe og det hele. Med mindre barnet ditt har en tendens til å sette ting i halsen, eller er veldig uforsiktig og prøver å svelge altfor store biter ( noen barn er jo ikke alltid like forsiktige..hehe) så syns jeg du skal la han få prøve å spise den som vi voksne gjør.

Skrevet

Så slemme dere er. Det er en kjent sak at pølsa har en form som passer utmerket i en liten hals og kan tette igjen hvis man er uheldig og svelger uten å tygge.

Jeg tror nok det går bra allikevel HI, han er fire år, og skjønner at maten skal tygges, og de i barnehagen kan førstehjelp hvis noen skulle sette pølse i halsen.

Jeg har en 1,5-åring som ikke er noe glad i pølser så jeg bekymrer meg ikke så mye for det, men er mer skeptisk når de spiser fersk gjerbakst i barnehagen, tygger du ikke den godt nok så kan den kjapt sette seg som en propp i halsen.

Jeg stoler allikevel på at barnehagen passer på når de serverer mat.

Gjest ________
Skrevet

Førstegangs mamma her og gutten min har spiste hele grillpølser, epler å brødskiver siden han var ti mnd og hadde 3 tenner...

Til HI: barnet ditt kommet sikkert til å kveles om det er 4 år og fortsatt får alt tilrettelagt... Så det er nok lurt å si at de skal dele den pølsa

Barnehagen må være den værste plassen å sette noe i halsen siden det sikkert er 4 ansatte på en avdeling med førstehjelpskurs...

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å dele pølsa på langs helt til han er 30. Jeg leste om en på 29 som døde av å sette noe i halsen, så det er best å være på den sikre siden!

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å dele pølsa på langs helt til han er 30. Jeg leste om en på 29 som døde av å sette noe i halsen, så det er best å være på den sikre siden!

Herregud for en gjeng med ugler dere er her inne...

Skrevet

Bruk stavmixer og lag mos av absolutt alt han spiser du, så er du på den sikre siden. Er ikke bare pølse som kan sette seg i halsen vet du! Mos alt helt til han flytter ut, da har du gjort det du kan!!

Skrevet

Pølser og mat? Hva faen snakker dere om? Ammer dere ikke??? Dårlige mødre, ass!

Skrevet

Drittkjerringer dere er da :( Men som sagt over, en 4- åring har tenner til å tygge med så ville ikke bekymret meg for dette. å gi hel pølse til de som er 10-11 mnd som nevnt over ville jeg derimot aldri ha gjort da dette frarådes pga kvelingsfaren. Jeg deler i to til min lille på 20 mnd, deler heller en gang for lite enn en gang for mye. Men en 4 åring eter pølse som vi voksne.

Skrevet

Jeg har to barn på 1,5 år og 4 år.

Hun på 1,5 år får pølser delt på,langs, eller kuttet i små biter. 4åringen spiser pølser som oss voksne og det har han gjort lenge.

Skrevet

Eg har lurt på det same som deg, Hi, og eg synes det er ein del uvitande damer som har latterleggjort deg. Veninner som jobbar på akuttmottak har advart meg mot kvelningsfaren ved pølser, (og ikkje minst sprukne ballongar!) Eg har sjølv opplevd i jobben min at ein vaksen mann døydde av pølse i halsen, så eg plar dele pølsene på langs til 2,5 åringen min. Men det viktige er vel at dei sit i ro når dei et, og ikkje spring rundt.

Skrevet

Enig med soleia her, viktig å sitte i ro.

Ei venninne måtte tilkalle ambulansen da en 2 åring satt en pølse i halsen i en bursdag.

Mine barn spiser pølser "vanlig", men sitter i ro ved bordet.

De er 2 på 2 år og en på 6 år.

6 åringen hadde en vemmelig opplevelse for litt siden da han satt en drue i halsen i bhg.

Ang ballonger så er det snakk om å innføre 8 års grense.

Jeg hadde nok ikke spurt ang å dele den pølsa i bhg, men skjønner deg godt også.

Skrevet

Hoi! Hvorfor så frekke?

Vi må fremdeles være veldig på vakt når vår datter på snart 3 år spiser pølser (og all annen mat).

Hun setter fort mat i halsen. Vanlig reaksjon hos de fleste er da at de brekker seg og alt ender godt, men det er ikke alle denne brekningsrefleksen fungerer like bra hos.

Vi har hatt våre skrekkopplevelser. Den ene gangen gikk det så langt at hun sluttet helt å puste. Den følelsen du sitter med når ditt eget barn brått blir tung i armene dine og ansiktet skifter farge unner jeg ikke min verste fiende.

Man må nesten se an barnet. Førstemann spiste pølser selv fra 10 mnd alder, men som sagt så kan ikke datteren vår det til tross for at hun er nesten 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...