Anonym bruker Skrevet 20. februar 2012 #1 Skrevet 20. februar 2012 Sjekket snuppa på 5 i dag, da det har vært flere tilfeller på avdelingen i barnehagen med lus. Fant 4 lus (tror jeg) bittebitte små, kunne minne litt om mikroskopiske bananfluer? Klarer ikke se om jeg kan finne noen egg. Har sendt mannen på apoteket for kurer og flere lusekammer. Tar en kur på meg og henne, mannen er skinnet så han slipper, men bør jeg behandle lillebror på snart 3 år også? Selv om jeg ikke kan se noe med det blotte øyet på han? Og hvordan gjør jeg det med sengetøy og liggnende? Kan de sove i sengene sine? bruke madrassene sine?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2012 #2 Skrevet 20. februar 2012 Frys ned dyne og pute, vask sengetøy. Lusa dør ved 60 graders vask. http://www.klikk.no/foreldre/article324349.ece
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2012 #3 Skrevet 20. februar 2012 Da tror jeg at jeg må vaske alt, har ikke fruser hvor jeg kan fryse ned ting dessverre:(
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 20. februar 2012 #4 Skrevet 20. februar 2012 Uff, ikke mange mnd siden jeg skrev et frustrert innlegg her inne.. Vi ble smittet om og om igjen... Hekkans lus! Bruk lusekam HVER dag nå frem til neste kur, som skal tas 8-9 dager etter første. Fortsett gjerne noen dager - 1 uke etterpå. Tror det skal stå ganske greit med tips i selve bruksanvisningen som ligger ved. Vask sengetøy, frys ned hårbørster/lusekam, gjerne hårstrikker. Kan være lurt å bruke masse balsam i håret når det greies med lusekam den neste uken. Bruk tid, og del inn håret slik at du får sett og greid overalt. Grei hele veien langs hodebunn. Kan være lurt å ha håret i strikk/oppsatt.. prøve å forhindre at hun eller du smitter videre. Lusa kan komme seg over fort fra hodebunn til hodebunn. Kuren dreper levende lus, men dessverre ikke alle egg. Etter kuren, og dagene etter så vil du kansje finne levende lus. Dette er de som evt. er klekket ut av egg. Helt normalt!! Grunnen til at du tar ny kur etter 8 dag er at de lusene som klekkes ut i mellomtiden skal bort. De får da ikke tid til å legge nye egg, fordi du tar dem før de er "modne" nok for det. Litt dårlig forklart her hehe.. Men håper du skjønner hva jeg mener. ønsker deg MASSE lykke til. Lus er noe herk!!! Bare til å spørre om det er noe, så skal jeg prøve å svare.
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 20. februar 2012 #5 Skrevet 20. februar 2012 Det sies at man ikke skal behandle hvor det ikke er påvist. De kurene på apoteket er sterke. Her fikk vi sår i hodebunn, og flass etter mange kurer.. Ikke noe greit. Vi ga til slutt opp disse kurene (ble gjensmittet i bhg hele veien), og bestilte NULLUS på nettet. Kom i posten etter tja, 4 dager. Endelig ble vi kvitt det. Vil virkelig anbefale den, om dere ikke får vekk nå etter kuring med apotek produkter. Du kan jo google å lese litt om den
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2012 #6 Skrevet 20. februar 2012 Takk for tips og råd. Har gitt snuppa en kur nå, og kjemmet grundig gjennom håret hennes. Mens hun satt med kuren, gikk jeg gjennom mitt hår også, og fant en levende lus, så tok kur jeg også. Har funnet rundt en 10-15 lus på snuppa alt i alt tror jeg. Har bare funnet en død på meg etter kuren, så vet ikke helt hvordan dette utarter seg. Kunne ikke se noe på lillebror, så vi har kjøpt beskyttende spray til han. Nå er alt sengetøy plassert i vaskekjelleren, maskinen går, og gjestedyner og puter er funnet frem for natten. Usj, føler jeg klør og at det kravler fortsatt:(
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 20. februar 2012 #7 Skrevet 20. februar 2012 Ja man føler det klør veldig når man tenker på det.. Huff.. Høres ut som du har gjort alt riktig!! Det virker som du klarte å fange opp hos deg selv, veldig raskt! Kjempe bra! Jo før jo bedre... Ikke glem ny kur igjen om en god uke, de sier vel 8-9 dager! Og vær flink å gre med lusekam hver dag frem til da! Masse lykke til!! Vet så altfor godt hvordan dere har det!
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 20. februar 2012 #8 Skrevet 20. februar 2012 Kjenner forresten det klør litt her også, bare av å lese om det hihi
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #9 Skrevet 21. februar 2012 Tok kur i går, børstet ut døde lus. Etter at hun badet i dag, gikk jeg igjennom med kammen igjen, og fant 4 levende lus. Hva gjør jeg nå da? Blir helt oppgitt jeg.
1jente2gutter Skrevet 21. februar 2012 #10 Skrevet 21. februar 2012 Kuren må tas i 2 omganger,det er viktig og at det skal gå 8 dager mellom kurene!!!!Ikke 8-9 dager slik det skrives her.Etter dag 8 klekkes de nye eggene så det er jo ikke rart at en ikke blir kvitt lusene viss en ikke tar det slik en skal..............
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #11 Skrevet 21. februar 2012 vet at den skal tas i to omganger, men hva gjør jeg når jeg oppdager levende lus i håret igjen dagen etter første kur? Kjenner jeg er rimelig fortvilet nå, har brukt hele dagen på å vaske, støvsuge og fryse ned ting. Og så kravler det rundt der fortsatt. Og hva med meg, vasker og kammer håret mitt, finner ikke noe mer, men får jo ikke sett så mye heller da siden jeg gjør det alene. Takler dette dårlig kjenner jeg. HI
hysterika Skrevet 21. februar 2012 #12 Skrevet 21. februar 2012 Kurene dreper ikke eggene, så du vil kunne børste ut små lus (ikke kjønnsmodne) hele den kommende uka. Det er derfor viktig at du kjemmer hver dag, og at du tar kuren igjen om 8 dager. Du kan ikke vaske sengetøyet hver dag, men det er viktig at du vasker alt igjen etter neste kur. Jeg kjøpte en elektrisk lusekam, den er veldig effektiv, dreper lusene vha elektrisk støt. Jeg bruker den hver hver dag etter lusekur i ca en uke, og så er lusene borte.
hysterika Skrevet 21. februar 2012 #13 Skrevet 21. februar 2012 Denne har jeg; http://www.intramed.no/forbruker/produktsider/elektrisk-lusekam.html du kan gre gjennom barnets hår hver kveld for å få bort lusene som er klekket i løpet av dagen. Jeg bruker den også ca en gang i uka for å sjekke hvordan det ligger an.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #14 Skrevet 21. februar 2012 Ok, så da er det naturlig da? Er bare det at de jeg fant i dag, var helt like de jeg fant i. går før vi tok kuren. Synes størrelsen så veldig lik ut. Hvor kjøpt du den eletriske lusekammen? er det noe forskjell på kvaliteten på dem?
hysterika Skrevet 21. februar 2012 #15 Skrevet 21. februar 2012 Jeg kjøpte den jeg viste til i linken på nettet, husker ikke hvilken butikk. Har ikke prøvd andre. Hvilket liniment brukte du? Og brukte du nok (ca en halv flaske)? Lot du det sitte i i nok timer? Det er rart at lusene du fant ser like ut / er samme størrelse, det skal ikke være sånn.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #16 Skrevet 21. februar 2012 Mannen som dro på apoteket og kjøpte. Mener på at det het linicin, og det skulle sitte i håret i 10 min, hun satt vel i 20 min tenker jeg. De jeg børstet ut etter kuren var døde, så ingenting d jeg børstet henne på morgenen i dag, men da var håret ganske tørt, først nå i kveld at jeg oppdaget dem.
hysterika Skrevet 21. februar 2012 #17 Skrevet 21. februar 2012 Nei, nei, nei, du må bruke liniment som skal sitte i HELE natta, og så vasker du og grer på morgenen. Nå trenger du ikke gjøre noe mer i dag, og du trenger IKKE bytte sengetøy i morgen, men i morgen kveld må du sette inn håret ditt og hennes med dette, og så skal det ut igjen torsdag morgen. Så vasker du sengetøyet igjen. Det er viktigst å være nøye med håret, lusene kryper ikke rundt i senga, de lever i håret. Fra fredag av kjemmer du hver dag i 8 dager, og så er det en ny kur som må sitte i hele natta. Folkehelseinstituttet anbefaler kun liniment, de andre produktene virker ikke godt nok lenger. De du børstet ut var kanskje ikke døde, bare "besvimte", jeg har lest at de kan våkne til live igjen etter en stund hvis produktet ikke er bra nok.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2012 #18 Skrevet 21. februar 2012 usj da, fatter ikke hvorfor de selger det om det ikke virker som det skal. Brukte ganske mye penger på det også Kan bli et prosjekt å få snuppa til å skulle sove med det greiene:(
hysterika Skrevet 21. februar 2012 #19 Skrevet 21. februar 2012 Det går bra, det stinker død og fordervelse, men du pakker håret inn i et håndkle, og så legger man ikke så godt merke til lukta etter en stund. MEN: Selv med liniment fant jeg bitte så levende lus etter noen dager (med den elektriske kammen - som kverka dem), to lus den ene dagen, ei lus den neste. Du må følge med, men det er ikke noen krise, det går bra. Og neste gang hun får lus, er du rene eksperten og fikser alt uten å blunke
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2012 #20 Skrevet 22. februar 2012 Vi har nettopp hatt lus i huset selv, og brukte den kuren som skal sitte i 12 timer og sover med om natta. (prioderm) Men til info. Linicin linniment blir faktisk anbefalt av Luse fri norge. De har testet det, og har bedre resultater på at alt dør og man ikke har noen levende igjen mellom kurer. Linicin shampo derimot har de ikke testet, men har fått tilbake mld om at den er ikke like bra. Siden du sa at den skulle sitte i i 10 min, tipper jeg du har brukt shampooen. Linnimentet skal sitte i 15 min. Spør du dama på apoteket så sier hun at det ikke er forskjell på Linicin shampo og Linicin linniment, ikke alltid de vet hva de snakker om.
ltcg Skrevet 24. februar 2012 #21 Skrevet 24. februar 2012 Linicin shampo brukte jeg på meg og dattra mi,funka veldig bra på oss.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2012 #22 Skrevet 28. februar 2012 det var godt å høre. Har ikke funnet noe i håret hennes de 2 siste dagene, så ser ut til at faren er over:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå