Gå til innhold

Vår første inseminasjon! Og ingen har fortalt meg hvordan jeg setter sprøyter :P

Anbefalte innlegg

Gjest Løvemusene
Skrevet

Takk for tipset :)

Takket være all den gode hjelpen her inne tror jeg at jeg er rustet til å sette sprøyta i morgen. Regner med at min bedre halvdel tar seg av selve stikket da. Men det eneste jeg lurer litt på nå er hvor hardt en skal ta i, må man ta i hardt for at sprøyta skal punktere huden, eller går den lett inn? Og her har jeg lest at den skal settes skrått inn, mens på tlf med riksen sa de RETT inn... forvirret av de minste detaljer nå... :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg setter den rett inn, fikk beskjed om det. du trenger ikke presse hardt, den er veldig spiss og sklir ganske lett inn, når du har hele spissen inni så trykker du sakte væsken inn, hvis du gjør det fort presser der mer. hehe mannen min hadde ALDRI satt den sprøyta på meg ;)

Skrevet

Ps: hvis du bruker fler enn 1 pulverampull trenger du forts bare en med vann, dette for at du skal slippe å sprøyte inn så mye..... (bare i tilfelle) :)

Gjest Løvemusene
Skrevet

Hehe han har meldt seg frivillig, og jeg tror det kan være lurt, jeg kommer til å være opptatt med å .. se en annen vei og lage utilfredse lyder :/

Har fått beskjed om å bruke ett vannglass og en pulverampull denne gangen. Nå skal vi legge oss, og når vi våkner.. så skjer det... må innrømme at jeg er ganske redd nå, hehe.

Når er din neste runde da, eller har du fått insem denne måned?

God natt klem ;)

Skrevet

vi skal ha ICSI, første forsøk neste uke!! :) god natt, det kommer til å gå veldig bra :)

Gjest Løvemusene
Skrevet

Wow, flotte greier. Deres første ICSI? Blir spennende! Da vil vi jo få ikm omtrent samtidig :)

Skrevet

ja vi er noen flere stykker som skal i ilden til uka og fremover, kjempespennende å følge med alle sammen!! :)

Skrevet

På konsultasjonstimen ble vi ikke fortalt hvordan jeg skal sette menopuren, jeg spurte om hvordan man setter sprøyte, men da svarte hun at det skulle de vise meg på ultralyden. Jadda, det er jo eggløsningsprøyta hun snakket om da, menopuren skal jeg ta til helgen, før ultralyd.

Så da håper jeg det er noen snille kjære inseminasjonseksperter her inne kan fortelle meg hvordan jeg blander sammen dette, og dere har noen tips til sprøytesettinga.. tipper mannen i huset får sette den jeg. Oj.... nervøs! :P

Noen som har klart det med inseminasjon her, som vil anbefale det? Føler jeg mangler trua på det.... men heller det hvis vi slipper IVF.

Hilsen en veldig nervøs løvemus!

Hei hei :) Skjønner deg sååå godt! :) Blir mange spørsmål når en er ute på "ungejakt".Slitsomt med sånne prosjekter :P

Jeg har nettopp vært igjennom en runde nå...

De forklarte meg,så rart de ikke gjør det med alle...merkelig!

Uansett: Den glassampullen,er veldig "sårbar",så vær forsiktig! Ingen hadde fortalt meg at den fort kan "eksplodere" i hendene mine! Hold den i høyre hånden,med prikken ved "flaskehalsen" mot deg.Hold tommelen din på prikken.Bruk venstre til å knekke av lokket.Hold papir på "hodet" av ampullen,og bryt bakover. Lurt og bruke papir,så slipper du skjære deg!!!

Den lille beholderen med "tabletten" oppi,skal brukes nå.Ta av lokket på den...

Du får utdelt to stk nåler.En kjempelang,og en kort...Med den lengste skal du suge opp det som er i glassampullen.Sprøyt det som var i glassampullen,oppi den beholderen med tabletten.

Den blander seg med en gang :)

Sug alt sammen opp igjen i sprøyta,med den store nålen...

Bytt nål til den minste. Hold sprøyta opp ned (med spissen opp) knipse forsiktig på spøryta,så luftbobler stiger opp.Trykk inn stempelet,slik at du ser lufta går ut. Trykk helt til du ser en dråpe på spissen av nålen :)

Sett deg ned...lag deg en god valk på magen...klyp i valken,ved siden av navlen...før nålen inn på skrå... / -Ikke rett inn! PUST!!! :)

Hvis du føler det svir,blås litt luft på stikksåret underveis :) Du trykker nå inn middelet,og så når sprøyta er tom,venter du litt,og så tar du den ut. :) Føles det ubehagelig da,så stryk deg litt rundt såret.Det hjalp på meg ihvertfall :)

Disse rådene tok jeg med meg da jeg gjorde dette,og det virker! :) Mannen min er diabetiker,så jeg fikk gooood hjelp av han :)

Masse,masse lykke til! Håper virkelig det går bra for dere!!! Vi fikk dessverre ikke prøvd noe,for jeg ble overstimulrt sånn *knips*.Så jeg får komme igang igjen i mars/april månedskifte istedet :)

Tuuuusen takk for flott forklaring!!!

Glimrende, føler meg litt mer forberedt nå. Var på apotektet og hentet alt sammen i dag. Høna bak disken visste ikke at jeg skulle sette det selv en gang. Så takket være det dere har skrevet her fikk jeg jo spurt etter spøyter og spisser til dette.

Nå ser jeg at sprøytespissene jeg har fått, 6 stk, er like alle sammen, og de er korte. Kan jeg bruke disse til å suge opp?? Hvis ikke får jeg gå tilbake i morgen og spørre etter en lengre en :)

Var det din første inseminasjon? Og hvordan kan en bli overstimulert? Betyr det at det ble for mange egg, eller at de ble utviklet så fort at dere ikke rakk inseminering? Aldri hørt det har hendt med noen, nå vet jeg at det vil skje meg, hehe, det er typisk min uflaks ;)

Jeg så ikke innlegget ditt før idag,så fikk ikke svart deg før dessverre! :-/ Man må ha lange og korte spisser,men det har du nok skjønt :) Mine er på 16mm,og 10mm. De største bruker jeg til å suge opp,og blande :)

Jeg fikk ikke med spisser første gangen,så jeg måtte ned igjen og kjøpe det...jeg trodde de sendte det med uten at jeg måtte nevne det,men neida.... :)

Jeg har vært igjennom fem inseminasjoner før dette...men aldri brukt medisiner,og så har vi gjort det i Danmark...Nå er vi i Norge,og skal bruke medisiner,før event IVF! Overstimulering vet jeg mange har opplevd,dessverre,får ejg vel si,for da blir man avbrutt! Dvs at jeg lagde for mange egg...Hadde seks stooore egg,og da er det stor risiko og få flerlinger,slik at de avbryter forsøket...Jævlig kjipt!!! :( :@ Og det værste var jo at jeg er så liten,og fikk den minste dosen,og fikk beskjed om at de måtte følge med meg,sånn i tilfelle jeg reagerte veldig på medisinene...men det gjorde de ikke...jeg fikk UL etter to dager på sprøyten,og så gikk det FIRE dager til neste UL! DET var to dager for mye det... Så neste runde skal ejg stå på mitt,og bli sjekket hver 2.dag! Tør ikke risikere det der igjen...

Neida,det skjer ikke deg! Må ikke tenke sånn! Jeg reagerte bare veldig på medisinene :) men ingen agresjon da...merket IKKE NO jeg! :) Så vi er nok forskjellige skjønner du :) Fikk noen nye kviser da men... :) Hehe :D

Uansett,fortsatt lykke til.Minst fire uker til det er min tur igjen. Håper bare dem er oppe i påsken,om det kræsjer med den...vet du noe om det,forresten,om de er oppe i påsken?

Hei vennen

å nei vet ikke om de har åpent i påsken, men hvis jeg husker det så kan jeg spørre de når jeg skal på UL tidlig neste uke.

Når du hadde seks egg, ville de ikke gjøre om forsøket til IVF da? Trodde det var vanlig hvis man fikk mer enn 2 egg? Kjipt at hele syklusen gikk i vasken da, "farlig" å prøve hjemme også, huff.

Var på apotektet igjen og fikk lange spisser også, så nå er alt klart til jeg skal ta min første menopur... jeg gruer meg som en helt, og har til og med gått så langt og vudert å spørre her på forum om noen kan sette den første for meg, noen som har gjort det før, hehe. Men skal klare det selv, det har jeg bestemt meg for. Kan jo ikke skje noe farlig hvis gjør feil regner jeg med.

Rart det ikke følger med en oversikt over alt du trenger til inseminasjon, bare en respept, sikkert mange som har kløna der :)

4 uker er lenge å vente, håper tiden går fort for dere!

åja,kunne du være så snill??? Hadde jeg satt stoooor pris på!! :) Hvis du husker det så klart ;) Blir mange nok tanker "oppi alt" :)

Mannen min spurte om de ikke kunne ta ut de eggene,men da sa de nei...Måtet mange flere medisiner til,for å gjøre et IVF forsøk...Så ikke vet jeg! Bortkastet var det uansett,syns jeg! :-/

Hos oss er det ikke farlig å prøve hjemme heller,for vi må ha donor,så sengekos er lov ;)

Du fikk ordnet deg lengre nåler ja.DET er godt å høre! Da er alt i orden :) Og vet du hva? Dette kommer til å gå så bra!!! :) Jeg satte den litt på skrå inn,for det viste mannen min meg...og med tanke på at jeg ble overstimulert,har jeg uansett fått i meg nok! ;) Så jeg kommer til å fortsette med det! :)

Hvis du ikke klarer,la mannen din stikke første gangen,så fikser du det selv senere! :)

Du skal sette den imorgentidlig ja. Jeg satte den på ettermiddagen jeg.Rart hvor forskjellige prosedyrer det blir gjort... men det er vel sånn det er da,skal dem få utnyttet hele dagen,til både UL og inseminasjoner :) :) Vi må jo komme til forskjellige tider,og da matcher dem vel det,i forbindelse med NåR vi setter sprøyta :) Ikke vet jeg,men UANSETT,lykke til imorgentidlig! DETTE KLARER DU! :)))) *jeg heier på deg*

Ja håååååååper tida flyyyyyyyyyyr avgårde .)

Først så skal jo du i ilden,både med inseminering,OG testing ;)

Gjest Løvemusene
Skrevet

We did it!! Jeg begynte selsagt å grine da han satt der med sprøytespissen i været og så på magen min, hehe. Men til slutt klarte jeg å lukke øynene, bite tenna sammen og han fikk sette den på meg. Vet det er en filleting men jeg er litt stolt nå, med tanke på at jeg har sprøyteskrekk :)

Monky, jeg skal på ultralyd mandag(syklusdag 11) , så håper de sier jeg kan sette eggløsningssprøyta samme kvelden, og få insem. på onsdagen. Frykter at det ikke er klart og at jeg må ta flere menopur og enda en UL.

Bare meg123, tuuusen takk for oppmuntrende ord! Godt å ha gjort det første gangen, tenker det var verst. I morgen blir det enda enklere, men tror fortsatt han skal få lov til å sette den pga skrekken min.

Ang. å sette menopur tidlig eller sent så sa de ingenting til meg om det, bestemte meg selv for å ta den tidlig, slik at ting er mest mulig utviklet til mandag... men regner med at EL sprøyta må settes sent for at det skal passe med tidene deres.

Håper virkelig IVF kan være tingen for dere. Jeg frykter vi ender med ICSI, for det var det vi stod i kø for på Ullevål, da gynekologen min (som forresten er overlege på Ahus så jeg stoler på han) sier at sæden til kjæresten er mer enn bra nok for inseminasjon, så han sendte oss til riksen for det. Med det datt vi automatisk av køen hos Ullevål. Så fungerer ikke inseminasjon for oss håper jeg vi får tilbake plassen på Ullevål. Usikker på hvor mange forsøk vi skal gi det da. 3-4 kanskje. :)

Skrevet

godt å høre at det gikk bra:) mye vi skal gjennom i denne prosessen!!! :)

Skrevet

We did it!! Jeg begynte selsagt å grine da han satt der med sprøytespissen i været og så på magen min, hehe. Men til slutt klarte jeg å lukke øynene, bite tenna sammen og han fikk sette den på meg. Vet det er en filleting men jeg er litt stolt nå, med tanke på at jeg har sprøyteskrekk :)

Monky, jeg skal på ultralyd mandag(syklusdag 11) , så håper de sier jeg kan sette eggløsningssprøyta samme kvelden, og få insem. på onsdagen. Frykter at det ikke er klart og at jeg må ta flere menopur og enda en UL.

Bare meg123, tuuusen takk for oppmuntrende ord! Godt å ha gjort det første gangen, tenker det var verst. I morgen blir det enda enklere, men tror fortsatt han skal få lov til å sette den pga skrekken min.

Ang. å sette menopur tidlig eller sent så sa de ingenting til meg om det, bestemte meg selv for å ta den tidlig, slik at ting er mest mulig utviklet til mandag... men regner med at EL sprøyta må settes sent for at det skal passe med tidene deres.

Håper virkelig IVF kan være tingen for dere. Jeg frykter vi ender med ICSI, for det var det vi stod i kø for på Ullevål, da gynekologen min (som forresten er overlege på Ahus så jeg stoler på han) sier at sæden til kjæresten er mer enn bra nok for inseminasjon, så han sendte oss til riksen for det. Med det datt vi automatisk av køen hos Ullevål. Så fungerer ikke inseminasjon for oss håper jeg vi får tilbake plassen på Ullevål. Usikker på hvor mange forsøk vi skal gi det da. 3-4 kanskje. :)

åååå,så utrolig bra!!!!!!!!! Du har all grunn til å være stolt av deg selv!!! :) Så flink du er!!! Jeg er livredd sprøyter selv,så det å sette den selv,er å gå laaaaaaaaaaangt over streken for hva jeg egentlig klarer,men guuud så stolt jeg er!!!! Så du har all grunn til å være det du også!!!! :) :) Imorgen går det nok enda bedre :)

Oki,til meg sa de ettermiddagen...og da jeg spurte når DET er,så de etter 17.Så jeg begynner å "fikse`n" kvart over fem...men det gjør sikkert ikke noe,siden de ikke har sagt noe til deg. Håper virkelig du ikke trenger flere dager enn tom mandag. Krysser fingrene for deg! XXX :) Er forresten bedre å sette den om morgenen,for da hadde jeg ikke trengt å ta den med på jobb.Skikkelig tungvindt!

Jammen du trenger ikke ICSI du vettu,for spira skal klore seg fast i ni måneder framover nå den ;) Er lov å håpe på det da :)

Lykke til på mandag.Skal se videre på hver gang vi møtes jeg nå.Fantastisk koselig program :) Klem

Gjest Løvemusene
Skrevet

Tusen takk :)

Enda en grunn til at jeg satte den tidlig var at jeg slapp å gå å grue meg hele lørdagen, veldig greit å ha det unnagjort, hehe.

På jobben?? Det styret med alt sammen, det kan ikke være lett, også må du gjøre det helt alene... wow, stolt av deg!

ååå håper du har rett, hadde ikke gjort noe om vi slapp unna med denne runden, det er bare litt for uvirkelig, hehe..... men det er vel på tide uvirkelige ting og mirakler begynner å skje... :)

Takk for det, ha en god helg videre du også :)

Kleeem

Skrevet

Tusen takk :)

Enda en grunn til at jeg satte den tidlig var at jeg slapp å gå å grue meg hele lørdagen, veldig greit å ha det unnagjort, hehe.

På jobben?? Det styret med alt sammen, det kan ikke være lett, også må du gjøre det helt alene... wow, stolt av deg!

ååå håper du har rett, hadde ikke gjort noe om vi slapp unna med denne runden, det er bare litt for uvirkelig, hehe..... men det er vel på tide uvirkelige ting og mirakler begynner å skje... :)

Takk for det, ha en god helg videre du også :)

Kleeem

Ja det blei jo et styr :( Og den første dagen var det jo jaggu -16 grader også,så måtte jo gå med alt inntil kroppen så det ikke skulle tæla! Uff,det ble litt av et styr! Hehe.Men,men... Jo takk,jeg var meeeegeeeet stolt av meg selv :)

Joda,uvirkelige ting kan skje,og vi håper det skjer nå :)

Thanks you... :) Lykke til mandag :)

Gjest Løvemusene
Skrevet

Jobber du ute? Aiai..

Idag gikk det som en lek å sette sprøyten, vi fiksa og ordna stappa den inn i magen, ferdig. Ingen syting eller noen ting :) Nå visste jeg hva jeg gikk til. Så håper jeg at vi får gode nyheter på UL i morgen, at jeg ikke har mange egg og at jeg kan sette EL sprøyta fort :)

Takk for det =) Skal huske å spørre om påsken. :)

Klem

Gjest Løvemusene
Skrevet

Kan jeg forresten spørre dere snille damer noe ang. eggløsningssprøyten??

Jeg hentet den på apoteket i arbeidstiden, rundt kl. 10.30 på formiddagen. Hadde den i romtemperatur resten av dagen, og i vesken frem til kl. 19-20 på kvelden ca. Så leser jeg på den at den skal oppbevares kjølig! Legger den i kjøleskapet. Idioter på apoteket som ikke nevnte noe til meg om at den skulle ligge kjølt :P

Deretter åpner jeg pakningsvedlegget og der står det at den ikke kan settes tilbake i kjøleskap etter å ha blitt tatt ut. Har jeg ødelagt den? I så fall får jeg kjøpe en ny..

Takk for svar ... :)

Skrevet

oi jeg har hatt min i ett skap på kjøkkenet i 2 uker.. visste ikke det skulle stå kaldt!?? skulle vel tror de sa ifra om det på klinikken eller på apoteket hvis d var viktig??

Gjest Løvemusene
Skrevet

Hva står det på pakken din?? Er det ovitrelle det du har fått også?

På min står det at holdbarhetsdatoen blir satt ned til 30 dager hvis du har den i romtemperatur. Så da har du ikke ødelagt den, men temperatursvingninger derimot ødelegger den... slik jeg gjorde :(

Skrevet

jeg har pregnyl... hmmm leste på den nå etter jeg leste innlegget ditt, står at den skal være kald ja! må bare sette den ikveld uansett jeg nå..... og håpe på det beste!!!! kanskje du skal ringe i morraa å høre om den er ødelagt, kjedelig å kjøpe ny hvis ikke, dyre dråper!!

Gjest Løvemusene
Skrevet

Ok, men sikker på at det ikke er det som kan ødelegge den da?

Har du lest på hva som står inni bruksanvisningen? Det er der det stod at den ikke skal settes tilbake i kjøleskap hvis den har blitt tatt ut, når det gjaldt min type da.

Jeg skal jo på UL i morgen for å se om egget er stort nok, så skal ta å spørre de. I såfall får vi stoppe og kjøpe en ny på vei hjem... ja det blir jo 350kr. ut av vinduet... kjipt..

Skrevet

mente at jeg måtte bare sette eggløsnings sprøyta ikveld... ikveld det skal skje;) uff synes de dagene nå rett før er lange,så kan jo bare glede meg til rugetida..... må bare alt gå bra så jeg får satt inn egg, det er det viktigste først! vet jeg mått ha 1 ekstra sprøyte som jeg henta igår 1265 kr!!!!!! helt vilt! jaja visste det jo på forhånd at det ble dyrt.. får håpe du slipper kjøpe ny!

Gjest Løvemusene
Skrevet

Oj tiden flyr!

Nå er strakst tiden inne for dere :)

Men en ting jeg lurer på, hva gjør eggløsningssprøyta for deg nå som du skal ha icsi, klar gjør det eggene bare? Den slipper dem ikke vel, da blir det vanskelig for legene å "fange" dem? Eller? Er helt fersk her jeg ser du.... :o

Krysser alt jeg har for deg til uken! :)

Skrevet

den skal bare klaregjøre eggene så de kan få tatt de ut, så skal de manuellt sette han sine beste svømmere inn i mine egg... på IVF skal de finne hverandre selv..

tusen takk!!! og takk det samme :)

Gjest Løvemusene
Skrevet

Ok. Jeg kommer over til ivf/icsi snart selv regner jeg med, så prøver å sette meg inn i det. Men nå må jeg første prøve å tenke positivt at det kan gå denne måneden her med insem... :)

Det blir spennende fremover!! Krysser fingre for at MARS er vår måned :)

Skrevet

får håpe du/vi slipper noen flere forsøk! MARS er måneden ja :=

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...