Gå til innhold

Vår første inseminasjon! Og ingen har fortalt meg hvordan jeg setter sprøyter :P

Anbefalte innlegg

Gjest Løvemusene

På konsultasjonstimen ble vi ikke fortalt hvordan jeg skal sette menopuren, jeg spurte om hvordan man setter sprøyte, men da svarte hun at det skulle de vise meg på ultralyden. Jadda, det er jo eggløsningsprøyta hun snakket om da, menopuren skal jeg ta til helgen, før ultralyd.

Så da håper jeg det er noen snille kjære inseminasjonseksperter her inne kan fortelle meg hvordan jeg blander sammen dette, og dere har noen tips til sprøytesettinga.. tipper mannen i huset får sette den jeg. Oj.... nervøs! :P

Noen som har klart det med inseminasjon her, som vil anbefale det? Føler jeg mangler trua på det.... men heller det hvis vi slipper IVF.

Hilsen en veldig nervøs løvemus!

Fortsetter under...

veldig rart at de ikke viste deg, men du har alt utstyret? jeg fikk en "toalettmappe" med sprøyter, 2 forskjellige sprøytespisser og en brosjyre hvor det står hvordan du skal gjøre det.... har du alt dette?

Gjest Løvemusene

veldig rart at de ikke viste deg, men du har alt utstyret? jeg fikk en "toalettmappe" med sprøyter, 2 forskjellige sprøytespisser og en brosjyre hvor det står hvordan du skal gjøre det.... har du alt dette?

Jeg skal hente sprøytene og innholdet til de på apoteket i morgen, er bestilt. Så det følger med brosjyre som forklarer med teskje? Håper det, nå ble jeg litt lettet.

Gjest Løvemusene

Finnes det ikke bruksanvisning/film inne på hjemmesidene til medikament-tingen da?

Veldig dårlig forklart men :-P

Google er en fin venn :-)

Hehe ja det håper jeg. Blir nok mye google og youtube på meg denne uken føler jeg :) trodde ikke jeg skulle bli så nervøs når det endelig ble inseminajson på oss.

brosjyren fikk jeg på sykehuset, ikke på apoteket... kan være de på apoteket også kan vise deg? er litt redd for å skrive hvordan du skal gjøre det.... kan prøve om du ikke føler du får nok info andre plasser?

Annonse

Gjest Løvemusene

Har de brosjyrer på sykehuset? I og med at de har gjort en feil med å ikke gi de til meg kan jeg spørre om de kan scanne og maile til meg i morgen. Kan også høre med apoteket i morgen. Får jeg ikke noen av delene så hadde jeg satt stor pris på at du kunne prøve å forklare, men da kan vi vente et par dager og se hva som skjer :)

Snille! :)

ja jeg ville ringt og sagt at du ikke fikk det vist, evt hva de kan gjøre for å hjelpe.. de vet jo egentlig at vi ikke er vant til å sette sprøyter på oss selv... går greit å sette de, jeg sa til meg selv: alle andre klarer det, da må jo jeg også;) lykke til, jeg er stadig inne her å ser ;)

Du får 2 forskjellige sprøytespisser. En til å blande med og en til å stikke med! Du tar å trekker opp væsken i sprøyten og sprøyter det ut i pulveret! (Pass på å ikke ha noe særlig luft i sprøyta!) Blander seg med en gang. Så trekker du det opp i sprøyta igjen, bytter spiss og tar ut lufta (pass på så ikke du sprøyter ut noe av væsken) Så setter du sprøyten i magen under navlehøyde. Sprøyt forsiktig ut og når alt er satt holdes den inne i magen i 10 sek før du trekker nåla ut!

Jeg har nettopp hatt en inseminering og begynte dessverre å blø i dag!:(

Lykke til! :)

Gjest Løvemusene

Du får 2 forskjellige sprøytespisser. En til å blande med og en til å stikke med! Du tar å trekker opp væsken i sprøyten og sprøyter det ut i pulveret! (Pass på å ikke ha noe særlig luft i sprøyta!) Blander seg med en gang. Så trekker du det opp i sprøyta igjen, bytter spiss og tar ut lufta (pass på så ikke du sprøyter ut noe av væsken) Så setter du sprøyten i magen under navlehøyde. Sprøyt forsiktig ut og når alt er satt holdes den inne i magen i 10 sek før du trekker nåla ut!

Jeg har nettopp hatt en inseminering og begynte dessverre å blø i dag! :(

Lykke til! :)

Tusen takk for forklaring. Og så trist at du begynte å blø. Huff og huff... gjør vondt å høre om det hver gang, kjenner følelsen. Stor trøste klem! Skal du ha flere inseminasjoner?

Hei! "Melder meg inn" i denne inseminasjonsgruppen. For oss er det planlagt insaminasjon etter lap., og jeg er så spent. Venter og venter på tidspunkt for "oppstartsamtale" på Riksen. Dere som har vært gjennom det, hvor lang tid m jeg regne med å vente. Litt sjokkerende å høre at de ikke bruker tid på opplæring i sprøytesetting. Noen ganger kan man lure på om det er en fabrikk..men vi er faktisk mennesker som trenger både opplæring og oppfølging.

Gjest Løvemusene

På st.olavs så kan man komme et tidspunkt på dagen hvor de har felles opplæring i sprøytebruk, hvordan den settes ol...

Var på Riksen vi også. Etter at vi sendte søknaden om inseminasjon tok det ca. 1,5 måned før vi fikk konsultasjonssamtalen. Etter det kan vi begynne på neste mens. Så det går fort da. Du får være obs på det da når du kommer dit at du får med deg brosjyren på dette med sprøytesettingen, hihi. Ringte inn mens i dag, og fikk beskjed om å starte på piller i morgen som er 5 mensdag. Det fordi da tar jeg menopur lørdag og søndag, og ultralyd mandag. Sikkert fordi de ikke gjør det i helgene?

Dette blir spennende, håper du hører noe snart Marie.

Håper dette med sprøyer er en lett deal. Jeg trodde inseminasjon skulle være kjempe enkelt, dette er jo skikkelig hormonkur likevel. Håper og krysser alt jeg har for at vi får det til denne våren <3 Lykke til

Annonse

når jeg skulle sette min første sprøyte kunne jeg komme på opplærings kurs på sykehuset samme dag men det var egentlig ganske enkelt når jeg først så på sprøyta.

På konsultasjonstimen ble vi ikke fortalt hvordan jeg skal sette menopuren, jeg spurte om hvordan man setter sprøyte, men da svarte hun at det skulle de vise meg på ultralyden. Jadda, det er jo eggløsningsprøyta hun snakket om da, menopuren skal jeg ta til helgen, før ultralyd.

Så da håper jeg det er noen snille kjære inseminasjonseksperter her inne kan fortelle meg hvordan jeg blander sammen dette, og dere har noen tips til sprøytesettinga.. tipper mannen i huset får sette den jeg. Oj.... nervøs! :P

Noen som har klart det med inseminasjon her, som vil anbefale det? Føler jeg mangler trua på det.... men heller det hvis vi slipper IVF.

Hei hei :) Skjønner deg sååå godt! :) Blir mange spørsmål når en er ute på "ungejakt".Slitsomt med sånne prosjekter :P

Jeg har nettopp vært igjennom en runde nå...

De forklarte meg,så rart de ikke gjør det med alle...merkelig!

Uansett: Den glassampullen,er veldig "sårbar",så vær forsiktig! Ingen hadde fortalt meg at den fort kan "eksplodere" i hendene mine! Hold den i høyre hånden,med prikken ved "flaskehalsen" mot deg.Hold tommelen din på prikken.Bruk venstre til å knekke av lokket.Hold papir på "hodet" av ampullen,og bryt bakover. Lurt og bruke papir,så slipper du skjære deg!!!

Den lille beholderen med "tabletten" oppi,skal brukes nå.Ta av lokket på den...

Du får utdelt to stk nåler.En kjempelang,og en kort...Med den lengste skal du suge opp det som er i glassampullen.Sprøyt det som var i glassampullen,oppi den beholderen med tabletten.

Den blander seg med en gang :)

Sug alt sammen opp igjen i sprøyta,med den store nålen...

Bytt nål til den minste. Hold sprøyta opp ned (med spissen opp) knipse forsiktig på spøryta,så luftbobler stiger opp.Trykk inn stempelet,slik at du ser lufta går ut. Trykk helt til du ser en dråpe på spissen av nålen :)

Sett deg ned...lag deg en god valk på magen...klyp i valken,ved siden av navlen...før nålen inn på skrå... / -Ikke rett inn! PUST!!! :)

Hvis du føler det svir,blås litt luft på stikksåret underveis :) Du trykker nå inn middelet,og så når sprøyta er tom,venter du litt,og så tar du den ut. :) Føles det ubehagelig da,så stryk deg litt rundt såret.Det hjalp på meg ihvertfall :)

Disse rådene tok jeg med meg da jeg gjorde dette,og det virker! :) Mannen min er diabetiker,så jeg fikk gooood hjelp av han :)

Masse,masse lykke til! Håper virkelig det går bra for dere!!! Vi fikk dessverre ikke prøvd noe,for jeg ble overstimulrt sånn *knips*.Så jeg får komme igang igjen i mars/april månedskifte istedet :)

Gjest Løvemusene

Hei hei :) Skjønner deg sååå godt! :) Blir mange spørsmål når en er ute på "ungejakt".Slitsomt med sånne prosjekter :P

Uansett: Den glassampullen,er veldig "sårbar",så vær forsiktig! Ingen hadde fortalt meg at den fort kan "eksplodere" i hendene mine! Hold den i høyre hånden,med prikken ved "flaskehalsen" mot deg.Hold tommelen din på prikken.Bruk venstre til å knekke av lokket.Hold papir på "hodet" av ampullen,og bryt bakover. Lurt og bruke papir,så slipper du skjære deg!!!

Du får utdelt to stk nåler.En kjempelang,og en kort...Med den lengste skal du suge opp det som er i glassampullen.Sprøyt det som var i glassampullen,oppi den beholderen med tabletten.

Bytt nål til den minste. Hold sprøyta opp ned (med spissen opp) knipse forsiktig på spøryta,så luftbobler stiger opp.Trykk inn stempelet,slik at du ser lufta går ut. Trykk helt til du ser en dråpe på spissen av nålen :)

Sett deg ned...lag deg en god valk på magen...klyp i valken,ved siden av navlen...før nålen inn på skrå... / -Ikke rett inn! PUST!!! :)

Hvis du føler det svir,blås litt luft på stikksåret underveis :) Du trykker nå inn middelet,og så når sprøyta er tom,venter du litt,og så tar du den ut. :) Føles det ubehagelig da,så stryk deg litt rundt såret.Det hjalp på meg ihvertfall :)

Disse rådene tok jeg med meg da jeg gjorde dette,og det virker! :) Mannen min er diabetiker,så jeg fikk gooood hjelp av han :)

Masse,masse lykke til! Håper virkelig det går bra for dere!!! Vi fikk dessverre ikke prøvd noe,for jeg ble overstimulrt sånn *knips*.Så jeg får komme igang igjen i mars/april månedskifte istedet :)

Tuuuusen takk for flott forklaring!!!

Glimrende, føler meg litt mer forberedt nå. Var på apotektet og hentet alt sammen i dag. Høna bak disken visste ikke at jeg skulle sette det selv en gang. Så takket være det dere har skrevet her fikk jeg jo spurt etter spøyter og spisser til dette.

Nå ser jeg at sprøytespissene jeg har fått, 6 stk, er like alle sammen, og de er korte. Kan jeg bruke disse til å suge opp?? Hvis ikke får jeg gå tilbake i morgen og spørre etter en lengre en :)

Var det din første inseminasjon? Og hvordan kan en bli overstimulert? Betyr det at det ble for mange egg, eller at de ble utviklet så fort at dere ikke rakk inseminering? Aldri hørt det har hendt med noen, nå vet jeg at det vil skje meg, hehe, det er typisk min uflaks ;)

Gjest Løvemusene

herregud hva er det som skjer med meg :P

har gått på pergotime i to dager nå, og har blitt den gneldrekjerringa! skulle tru tanta var på vei, jeg er så furt og sinna helt uten grunn...! eller.. for de minste årsaker da, jeg lager problemer ut av lufta...

Noen som har opplevd pms symptomer på pergo??

Glimrende, føler meg litt mer forberedt nå. Var på apotektet og hentet alt sammen i dag. Høna bak disken visste ikke at jeg skulle sette det selv en gang. Så takket være det dere har skrevet her fikk jeg jo spurt etter spøyter og spisser til dette.

Nå ser jeg at sprøytespissene jeg har fått, 6 stk, er like alle sammen, og de er korte. Kan jeg bruke disse til å suge opp?? Hvis ikke får jeg gå tilbake i morgen og spørre etter en lengre en :)

Var det din første inseminasjon? Og hvordan kan en bli overstimulert? Betyr det at det ble for mange egg, eller at de ble utviklet så fort at dere ikke rakk inseminering? Aldri hørt det har hendt med noen, nå vet jeg at det vil skje meg, hehe, det er typisk min uflaks ;)

Jeg så ikke innlegget ditt før idag,så fikk ikke svart deg før dessverre! :-/ Man må ha lange og korte spisser,men det har du nok skjønt :) Mine er på 16mm,og 10mm. De største bruker jeg til å suge opp,og blande :)

Jeg fikk ikke med spisser første gangen,så jeg måtte ned igjen og kjøpe det...jeg trodde de sendte det med uten at jeg måtte nevne det,men neida.... :)

Jeg har vært igjennom fem inseminasjoner før dette...men aldri brukt medisiner,og så har vi gjort det i Danmark...Nå er vi i Norge,og skal bruke medisiner,før event IVF! Overstimulering vet jeg mange har opplevd,dessverre,får ejg vel si,for da blir man avbrutt! Dvs at jeg lagde for mange egg...Hadde seks stooore egg,og da er det stor risiko og få flerlinger,slik at de avbryter forsøket...Jævlig kjipt!!! :( :@ Og det værste var jo at jeg er så liten,og fikk den minste dosen,og fikk beskjed om at de måtte følge med meg,sånn i tilfelle jeg reagerte veldig på medisinene...men det gjorde de ikke...jeg fikk UL etter to dager på sprøyten,og så gikk det FIRE dager til neste UL! DET var to dager for mye det... Så neste runde skal ejg stå på mitt,og bli sjekket hver 2.dag! Tør ikke risikere det der igjen...

Neida,det skjer ikke deg! Må ikke tenke sånn! Jeg reagerte bare veldig på medisinene :) men ingen agresjon da...merket IKKE NO jeg! :) Så vi er nok forskjellige skjønner du :) Fikk noen nye kviser da men... :) Hehe :D

Uansett,fortsatt lykke til.Minst fire uker til det er min tur igjen. Håper bare dem er oppe i påsken,om det kræsjer med den...vet du noe om det,forresten,om de er oppe i påsken?

Gjest Løvemusene

Jeg så ikke innlegget ditt før idag,så fikk ikke svart deg før dessverre! :-/ Man må ha lange og korte spisser,men det har du nok skjønt :) Mine er på 16mm,og 10mm. De største bruker jeg til å suge opp,og blande :)

Jeg fikk ikke med spisser første gangen,så jeg måtte ned igjen og kjøpe det...jeg trodde de sendte det med uten at jeg måtte nevne det,men neida.... :)

Jeg har vært igjennom fem inseminasjoner før dette...men aldri brukt medisiner,og så har vi gjort det i Danmark...Nå er vi i Norge,og skal bruke medisiner,før event IVF! Overstimulering vet jeg mange har opplevd,dessverre,får ejg vel si,for da blir man avbrutt! Dvs at jeg lagde for mange egg...Hadde seks stooore egg,og da er det stor risiko og få flerlinger,slik at de avbryter forsøket...Jævlig kjipt!!! :( :@ Og det værste var jo at jeg er så liten,og fikk den minste dosen,og fikk beskjed om at de måtte følge med meg,sånn i tilfelle jeg reagerte veldig på medisinene...men det gjorde de ikke...jeg fikk UL etter to dager på sprøyten,og så gikk det FIRE dager til neste UL! DET var to dager for mye det... Så neste runde skal ejg stå på mitt,og bli sjekket hver 2.dag! Tør ikke risikere det der igjen...

Neida,det skjer ikke deg! Må ikke tenke sånn! Jeg reagerte bare veldig på medisinene :) men ingen agresjon da...merket IKKE NO jeg! :) Så vi er nok forskjellige skjønner du :) Fikk noen nye kviser da men... :) Hehe :D

Uansett,fortsatt lykke til.Minst fire uker til det er min tur igjen. Håper bare dem er oppe i påsken,om det kræsjer med den...vet du noe om det,forresten,om de er oppe i påsken?

Hei vennen

å nei vet ikke om de har åpent i påsken, men hvis jeg husker det så kan jeg spørre de når jeg skal på UL tidlig neste uke.

Når du hadde seks egg, ville de ikke gjøre om forsøket til IVF da? Trodde det var vanlig hvis man fikk mer enn 2 egg? Kjipt at hele syklusen gikk i vasken da, "farlig" å prøve hjemme også, huff.

Var på apotektet igjen og fikk lange spisser også, så nå er alt klart til jeg skal ta min første menopur... jeg gruer meg som en helt, og har til og med gått så langt og vudert å spørre her på forum om noen kan sette den første for meg, noen som har gjort det før, hehe. Men skal klare det selv, det har jeg bestemt meg for. Kan jo ikke skje noe farlig hvis gjør feil regner jeg med.

Rart det ikke følger med en oversikt over alt du trenger til inseminasjon, bare en respept, sikkert mange som har kløna der :)

4 uker er lenge å vente, håper tiden går fort for dere!

Gjest Løvemusene

Snakket akkurat med Riksen igjen!! De beklagde at legen ikke hadde verken fortalt meg om eller vist meg noe om menopuren! Hun hadde faktisk fått tilsnakk om det også, hun var visst fersk.

Så da setter jeg første sprøyta i morgen tidlig. GRUUUU......

synes d var veldig rart at de ikke viste deg ja! ett tips fra meg er at du "pakker ut" sprøyta og spissene, tar av de blå hettene på "pulverglassa" og setter alt klart før du knekker av salvannsampullen, da er det litt mindre å styre med underveis... jeg gjorde ikke det første gang og da synes jeg d ble litt knot.... føler du deg ellers trygg på hvordan du skal gjøre det? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...