Gå til innhold

Noen som har peiling på sykepenger og svangerskapspenger?Arbeidsgiver kan ikke tilrettelegge..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med hyperemesis, med termin i juni. Har vært både 100% og gradert sykmeldt frem til nå, hvor jeg går 80% sykmeldt pga plager + manglende tilrettelegging fra arbeidsgiver.

Jeg jobber i staten, i en bedrift hvor jeg i verste fall kan være utsatt for vold og hvor det er generell høy stressbelastning. De har tatt meg av "bakkemannskapet" pga fare for vold, men arbeidsgiver har ingen andre oppgaver til meg.

Var idag på møte med arbeidsgiver og lege, hvor arbeidsgiveren min påpekte at jeg kanskje hadde brukt opp sykepenger-kvoten min før jeg rekker å gå i permisjon, da hun mente at man kunne totalt sett være sykmeldt inntil 12 mnd( både gradert/og full sykmelding) i løpet av de siste 3 årene. Jeg hadde en periode ifjor og året før hvor jeg var sykmeldt av andre årsaker. (skal sjekke med Nav om det stemmer at de regner utifra de siste 3 år, eller sammenhengende)

Jeg mente at det burde være mulig for meg å søke om svangerskapspenger, vektlagt på at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for meg, Og alternativet er at jeg kan bli utsatt for vold og høy stressbelastning.

Er det noen av dere snille damer der ute som kan hjelpe meg litt her? Jeg kommer til å jobbe gradert frem til termin, men jeg klarer ikke komme i 100% stilling slik som plagene mine er nå, det er både hyperemesis med sykehusinnleggelse og bekkenplager+ mye stress-kynnere. (dette er nr 3, så jeg har hatt det slik før) Håper da at evt graderte svangerskapspenger kan være løsningen, både med tanke på evt brukt opp kvoten med sykmelding, pluss at arbeidsgiver ikke klarer å tilrettelegge for meg.. Noen som kjenner regelverket og kan synse litt om min situasjon?

Fortsetter under...

Skrevet

er det over 26uker siden du hadde sist sykemeldingsperiode så skal du stå på 0 igjen... Jeg sjekka det nemlig opp å det var der jeg fikk beskjed om. jm var bekymra for at jeg hadde brukt opp mine siden jeg kom rett ifra permisjon, hvor jeg gikk sykemeldt før permisjonen... men permisjonen gjelder som arbeid og da står jeg på 0 igjen, med full rett til sykemelding, så jeg klarer ikke å bruke de opp heldigvis...

Har du spurt jm om svangerskapspenger?! for kan de ikke tilrettelegge og du har en jobb som er farlig, så skal du ha krav på det!

Skrevet

Det der får du garantert svangerskapspenger for.. Jeg får svangerskapspenger og jeg er "bare" frisør, hvis det er fare for vold skulle det ikke være noe problem tror jeg..

Skrevet

Det der får du garantert svangerskapspenger for.. Jeg får svangerskapspenger og jeg er "bare" frisør, hvis det er fare for vold skulle det ikke være noe problem tror jeg..

Håper du har rett, personalsjefen mente det tydeligvis ikke var noe grunnlag for å få slikt, men hun var usikker siden hun ikke har vært borti dette før.

Alternativet er å utsette meg for eventuell risiko/vold, eller ikke ha noen arbeidsoppgaver... ingen tilrettelegging.

Skrevet

Hvis det ikke kan tilrettelegges og det kan være risiko for fosteret at du er på jobb skulle det være god nok grunn. Jeg er ikke spesialist på området men på min søknad står det bare at jeg ikke får hvilt nok på jobb og at jeg hadde trengt bedre arbeidstilling men at dette ikke er gjennomførbart på min arbeidsplass..

Skrevet

Legen min mente jeg burde søke om svangerskapspenger fremfor å gå sykemeldt. Jeg jobber i barnehage (småbarnsavdeling) og sliter med mye kynnere når det blir mye stress og tunge løft. Jeg er jo ikke syk, men arbeidsforholdene mine gjør at jeg ikke klarer å jobbe 100%, det er heller ikke mulig å tilrettelegge så jeg kan slippe alle tunge løft. Om du går inn på NAV sine hjemmesider og leser om forutsetningene for å få svangerskapspenger, tror jeg vel du oppfyller flere av kravene der.

Annonse

Skrevet

Er svangerskapspenger det samme som "unntatt arbeidsgiveransvar"? Min arb giver har søkt om dette og fått det innvilget da jeg er gravid m tvillinger og det jo er umulig for han å tilrettelegge arbeidet slik at jeg kan fortsette i jobb. Er jo anbefalt sykm uansett av hensyn til barna

Skrevet

Nei, unntak for arbeidsgiveransvar gjelder kun arbeidsgiverperioden når du er sykmeldt, det vil si at de får refundert for de første 16 dagene du har vært sykemeldt, de slipper å betale for arbeidsgiverperioden. Svangerskapspenger er anbefalt når du ikke lenger kan stå i jobb fordi det ikke er mulig å tilrettelegge i forhold til ditt svangerskap og det er risiko for fosteret. Dette er veldig viktig at det kommer frem. Du kan ha graderte svangerskapspenger også ;) Disse løper til tre uker før termin. Du har flere dager du får betalt feriepenger for også enn sykepenger. Og du bruker ikke opp sykedagene dine, man vet jo aldri om du kan bli syk i permisjonen eller etter permen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...