Gå til innhold

Hvordan teller/sier dere?

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i uke 27+1, på app'n til BIM står det at jeg er nå i uke 28.

Forståe at jeg har 27 fullgåtte uker og inn i 28, men når jeg er på kontroller, så ville legen sagt du er i uke 27. Jeg blir så usikker på hva jeg skal si/tenke?

Uke 28, er 3 trimester, ikke sant?

Hva sier dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143911456-hvordan-tellersier-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er akkurat som alder - du er f.eks 29 år men i ditt 30 år. Jeg bruker uke+dag når jeg snakker med andre gravide/tidligere gravide og ca. måneder når jeg snakker med andre. 3 trimester begynner når man er 28 fullgåtte uker og har begynt på uke 29, mao 28+1.

Annonse

Vel jeg har en gutt som blir 4 i mars, han er 3 år nå men i sitt 4 år...

Vi sier jo ta man er 3 til man er fylt 4, man sier ikke at man er i sitt fjerde år? Jeg er i mitt 29 år, men jeg er bare 28...

Så da sier jeg at jeg er i uke 18 når jeg er i uke 18 + og i min nittende uke...

Du er i vel i den femte måneden til du har nådd den sjette måneden?

Vel jeg har en gutt som blir 4 i mars, han er 3 år nå men i sitt 4 år...

Vi sier jo ta man er 3 til man er fylt 4, man sier ikke at man er i sitt fjerde år? Jeg er i mitt 29 år, men jeg er bare 28...

Så da sier jeg at jeg er i uke 18 når jeg er i uke 18 + og i min nittende uke...

Du er i vel i den femte måneden til du har nådd den sjette måneden?

Ser du at du argumenterer mot deg selv over? :)

Selvfølgelig er man i en femte måned frem til man er i sjette måned... Mellom 4 fullgåtte måneder og 5 fullgåtte måneder er man i 5. måned. Og mellom 5 fullgåtte måneder og 6 fullgåtte måneder er man i 6. måned.

Jeg er (over) 5 måneder på vei og er i 6. måned.

Helt seriøst - jeg sliter med å forstå at dette er så vanskelig! Helt banal matematikk!!! Det som er dumt at enkelte leger og jordmødre tydeligvis ikke forstår dette selv og forvirrer pasientene :)

Er 23 i 6 måned???

Jepp:) Når man passerer 5 fullgåtte måneder så kommer man jo til 6. måned ;)

Så når man er 5 mnd + 2 uker er man i 6 mnd? Hmmm spesi

Når man er 5 mnd + 2 uker så er man i 5 mnd. Er man i 6 mnd + 3 uker er man i 6 mnd.

Synes ikke at det er å argumentere mot meg selv det?

Enkel logikk,

uke 18 + er uke 18 5 mnd + er 5 mnd... 3 år + 47 uker er 3 år... Riktig nok snart 4 men likevel bare 3 år...

Annonse

Er 23 i 6 måned???

Den første måneden du var gravid - var ikke du i din 1. måned (0 uker til 4 uker)? Den siste måneden du er gravid - er du da ikke i din 9. måned (8 måneder til 9 måneder)?

Sett dere ned med kalenderen og tell til 9 ;) Når jeg kommer til juni og har et par uker igjen til termin så er jeg da vitterlig ikke i min 8. måned :)

Beklager at jeg ler litt nå, men jeg forstår virkelig ikke at dette ikke er helt banalt. Tror de lærer dette på starten av barneskolen ;)

Er 23 i 6 måned???

Når man er 5 mnd + 2 uker så er man i 5 mnd. Er man i 6 mnd + 3 uker er man i 6 mnd.

Enkel logikk,

uke 18 + er uke 18 5 mnd + er 5 mnd... 3 år + 47 uker er 3 år... Riktig nok snart 4 men likevel bare 3 år...

Du skrev at du er 28 år og dermed i ditt 29. år. Dette er sånn vi teller i Norge :) Og my point exactly...

Men for all del, folkens, tell om dere vil, jeg kjenner at jeg ikke orker denne diskusjonen lenger...

Er 23 i 6 måned???

Enkel logikk,

Du skrev at du er 28 år og dermed i ditt 29. år. Dette er sånn vi teller i Norge :) Og my point exactly...

Men for all del, folkens, tell om dere vil, jeg kjenner at jeg ikke orker denne diskusjonen lenger...

Når noen spør hvor gammel du er sier du at du er i ditt "25" år eller at du er "24" år?

Jeg var i min første mnd, ikke en mnd på vei...

Ok etter din regning så er jeg som er 18+4 hvor mange mnd på vei?

Måneder på vei er ikke et begrep jeg bruker (og har heller ikke vært diskutert over?), jeg er i 6. måned og du er mest sannsynlig i 5. måned (hvis du har passert 4 fulle mnd, gidder ikke sjekke kalenderen).

Jeg var i min første mnd, ikke en mnd på vei...

Ok etter din regning så er jeg som er 18+4 hvor mange mnd på vei?

Måneder på vei er ikke et begrep jeg bruker (og har heller ikke vært diskutert over?), jeg er i 6. måned og du er mest sannsynlig i 5. måned (hvis du har passert 4 fulle mnd, gidder ikke sjekke kalenderen).

Jeg er om 1,5 uke 4,5 mnd på vei, det er fordi jeg da er halvveis.

Det er bare å se på kalenderen. Jeg har termin i juli og har da 4,5 mnder igjen av svangerskapet.

Hvis jeg skulle vært 5 mnd på vei så ville det bare være 4 mnder igjen til terminen... Det stemmer jo ikke selv om jeg er (inne) i min 5 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...