Knotten & lille persille Skrevet 20. februar 2012 #1 Skrevet 20. februar 2012 lillemor har fått risgrøt siden hun var 4 mnd, det har gått helt fint. Etter siste kontroll fikk jeg anbefaling fra hs om å gi henne et lite grøtmåltid til om dagen heller enn å øke det hun får siden hun har en tendens til å overspise. Samtidig skulle jeg også innføre litt gluten mens jeg fortsatt ammer mye. Startet med en liten ts og har gradvis økt. Plutselig stoppet magen hennes helt opp. Når det endelig kom noe etter 3 dager var det helt mørkegrønt! Hun har tydelig ubehag og klarer forsatt ikke å bæsje regelmessig, grønt er det også hver gang. Når det står på som verst nekter hun å die, spesielt fra det ene brystet. Jeg har sluttet med glutenholdig grøt og gir bare risgrøt og litt frukt. Føler jeg har forsøkt det meste for å få igang magen igjen, men ingenting fungerer. Har prøvd svisker, vann, massasje og termometer. Blir litt bekymret for om hun får i seg nok væske når hun ikke vil ha pupp. Hun tar ikke flaske med melk, kun små mengder vann. Jeg tynner ut grøten også for at hun skal få i seg litt ekstra der. Noen med noen gode råd?
Knotten & lille persille Skrevet 20. februar 2012 Forfatter #2 Skrevet 20. februar 2012 hun tåler forresten ikke malt:(
lillenims Skrevet 20. februar 2012 #3 Skrevet 20. februar 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Huff, dette høres jammen ikke noe gøy ut for noen av dere! Er det noen amminger som fungerer bedre enn andre, feks om natta, morgenen, kvelden etc? Prøv å gjenskape mest mulig fra den i såfall - feks amme i mørkt rom, amme liggende etc. Om hun kun vil ha fra ett bryst så prøv å legg henne til i "tvillingstilling" på det andre brystet, da vil hun ha samme side opp på begge brystene, dette kan hjelpe litt dersom det er magevondt eller ubehag som gjør at hun ikke vil die på den siden ellers. Se http://www.ammehjelpen.no/video for eksempler. Det kan også være du kan forsøke gå tilbake til fullamming i noen dager, dersom du altså først får henne til å ta brystet. Morsmelk regulererer magen bra, og er veldig skånsomt, så det er sannsynlig at det vil få det til å løsne og så stabilisere seg etterpå. Etterpå kan du introdusere risgrøt og frukt igjen, og etter en stund kan du forsiktig prøve med litt annet grøtpulver oppi. Mengde er ikke så viktig for introduksjon av gluten, en liten skje sammen med risgrøtpulveret er nok. Pass på å kombinere grøt med nok væske, jeg ville iallfall ha ammet før fast føde en stund fremover nå, selv om det medfører at mengden fast føde går ned. Samtidig så vil det gjøre at hun får i seg mye væske og mye morsmelk. Om hun absolutt ikke vil ha pupp uanset stilling og situasjon forøvrig så må du få i henne væske på annet vis. Du kan forsøke med tutekopp med melk eller vann, eller koppmating (se video på ammehjelpen.no), eller bruke teskje. Hun bør ha 5-8 godt våte bleier pr døgn. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå