Gå til innhold

Vil slutte å amme...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det nokon som har bevisst slutta å amme for å få tilbake "seg sjølv"? Eg har amma alle mine fire born, der to har slutta "sjølv" då dei var 6 mnd. Nr 3 amma eg i eit år og no er minstejenta på snart 6 mnd klar for ammeslutt. (dvs meg) Kjenner eg er sliten og har lite overskudd. Eg trur eg kan verte ei bedre mor om eg gir litt ansvar til pappaen. Er det dårleg gjort av meg? Problemet kan vere at jenta ikkje tek flaske og liker heller ikkje så godt fast føde. Eg ammar fint, så det er ikkje der problemet ligg. Føler no at nok er nok.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal gjøre det som føles riktig for deg jeg. Amming og hvor lenge man vil amme synes jeg er et personlig valg. Så får "ammepolitiet" si hva de vil.

Skrevet

Du spør og da får du svar. Ja, jeg synes det er dårlig av deg. Du har tre barn fra før, så du visste hva du gikk til. Da må du nesten ta ansvaret for også dette barnet og gi det det det trenger, og amme bør man jo gjøre litt lenger. Synes faktisk det er latskap. Såklart er det slitsomt, såklart ekstra slitsomt med tre barn fra før, men det visste du når du lagde denne babyen ikke sant? For sent å angre nå. Når amminga går fint er det latskap/egoisme av mor å slutte for å få sove litt mer, mener nå jeg.

Skrevet

Heller ei mor med overskudd, enn ei på felgen! Amme til 6 mnd er faktisk bra det!!!

Skrevet

Jeg føler akkurat det samme som deg HI. Han er min første da og han blir snart 7 mnd, æ føler også at jeg er veldig trøtt både mentalt og fysisk. Men må holde ut jeg siden gutten min har melkallergi, hvis det ikke vært det så hadde jeg kanskje slutta på det for lenge siden. Prøv deg litt og hvis dattera di har ikke noe problem med å få mme så kan pappaen gi hu det mens du er ute, lykke til uansett:) etter tre amminget så kjenner jeg godt :)

Skrevet

Du spør og da får du svar. Ja, jeg synes det er dårlig av deg. Du har tre barn fra før, så du visste hva du gikk til. Da må du nesten ta ansvaret for også dette barnet og gi det det det trenger, og amme bør man jo gjøre litt lenger. Synes faktisk det er latskap. Såklart er det slitsomt, såklart ekstra slitsomt med tre barn fra før, men det visste du når du lagde denne babyen ikke sant? For sent å angre nå. Når amminga går fint er det latskap/egoisme av mor å slutte for å få sove litt mer, mener nå jeg.

Står ingenting om at HI vil sove mer, men at hun er sliten. Når man har flere barn fra før og ammer minstemann, så blir det mindre tid til de andre barna, kan godt hende det er en av grunnene til at hun vil dele litt ansvar med pappaen. 6 mnd er faktisk ganske bram så jeg støtter hi hvis hun får datteren til å ta flaske og spise fast føde så hun får nok næring.

Skrevet

Jeg synes det er bra gjort å amme til babyen er 6 mnd jeg!

Argumenter som at du "visste hva du gikk til" osv synes jeg er usakelige og gir ingen mening. Det er helt opp til den enkelte hvor lenge hver og en av oss vil amme, og om vi vil amme i det hele tatt. Av en eller merkelig grunn har visst amming blitt det fremste signalet om hvor "god" mor man er... Forstå det den som kan. Det er jo mange andre ting som er minst like viktig, om ikke viktigere.

Jeg skal begynne å jobbe om kort tid, da jenta mi er 6 mnd. Hun tar ikke flaske. Men jeg har visst dette lenge, så jeg har introdusert fast føde fra 4 mnd så det skal gå bra med 2 måltider mens jeg er på jobb. Jeg har mye væske i maten hennes. I tillegg får hun vann fra en tutekopp hvor vi har tatt ut "drop-stopen". Så det går helt fint.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du skal få til å slutte å amme når jenta ikke tar flaske og spiser lite fast føde. Det er som sagt to måneder siden vi startet med fast føde, og vi har enda litt igjen før jeg kan slutte å amme.

Jeg vet ikke hva slags mat du har tilbudt jenta og hvor mye dere har forsøkt. Banan og avokadomos er hiten her, den kan jeg anbefale.

Lykke til, og ikke bry deg om ammepolitiet! :)

Skrevet

Jaja, den som spør får svar. Men egoist er å dra det litt langt. Tro det eller ei - noen barn ammes ikke i det hele tatt!! Og har det like bra! :-) jeg skjønner det er slitsomt, men er enig i at det kanskje bare er å bite tenna litt sammen noen mnd til, amming er tross alt det aller beste. Dette blir vel kanskje ditt siste barn også? Pass på at du ikke gjør noe du vil angre på senere. Men det er et evig "ammehysteri" i Norge, ødelegger selvtilliten helt på de som ikke får det til... Jeg ammer og vil gjøre det til det ikke går mere. Men vi har alle forskjellige behov, meninger og følelser. Overskudd er viktig! Gjør det som må til for at hverdagen blir best for akkurat dere - drit i andres meninger! :-) det er alt for mange av dem her inne på forumene... På grensen til usakelig mange ganger!

Skrevet

Tusen takk for gode og fine svar. Eg kjem sjølvsagt ikkje til å slutte å amme før jenta mi greier å ta flaska eller et graut først. Det ville no berre vere fælt. Men kjenner at nok er nok. Du som synest det er dårleg gjort har lov å meine det, men eg veit også at jenta mi får det like godt med mme framover.. (om eg får ho til å ta den flaska da.. ;) )

Skrevet

Gjør det som du føler er best for deg og barnet.

lykke til med valget :)

Skrevet

Jeg sluttet ganske tidlig med ammingen! fikk sår på brystvortene, brukte skjold, håndpumpe, elektrisk pumpe, prøvde å tømme meg for hånd for å opprettholde produksjonen, men det endte bare med at det kom mindre melk og jeg satt å gråt på kveldene å følte meg som verdens værste mor når jeg måtte begynne med flaske da han var ca 1mnd! da han var 1 1/2-2 mnd var det helt slutt på ammingen, da han var 2mnd begynte han med tynn grøt...og idag er han sterk og frisk gutt på snart 5 år! han har ikke tatt noen skade av det :) så amming er opp til en vær enkelt!!! og andre burde ikke rakke ned eller bry seg negativt om hva andre gjør!

Skrevet

Jeg støtter deg! Jeg har en på 12 mnd som jeg fortsatt ammer 3-4 gr i døgnet. Var det opp til meg skulle jeg gjerne sett at han gikk lei for lengst. Han tok ikke flaske, men spiste ganske bra fra ca 7-8 mnd.

Skrevet

Synes det er unødvendig å være så krass. Selv om man ønsker seg flere barn kan man ikke vite sikkert hva man går til. Barn er forskjellige, og i tillegg vet man ikke sikkert forskjellen med å få en til. Man skal være like god mor for alle barna sine, ikke så lett å være der for 3 til samtidig som en fjerde som skal amme..

Skrevet

Jeg synes du har gjort veldig bra jobb som har ammet 4 barn og den minste 6 måneder! Og det er opp til deg egentlig!

Men, må bare si min mening. Jeg er ikke helt sikker på om du vil få så mye overskudd ved å slutte å amme nå. Snart skal din minstemann gå over til mer fast føde uansett så det vil bli mindre amming!

Jeg har ammet begge barna mine. Sluttet å amme storebror da han var 8måneder (ble gravid på nytt) og da gikk vi over til MME. Synes ikke i det hele tatt at det ble mindre slit da jeg sluttet å amme. Da måtte jeg opp hver eneste gang om natten og fikse på MME blanding! Det ble mer slit, det, enn å gi pupp! Og han ble våken to ganger om natta helt til han ble ett år! Faren hjalp til med MME men vi måtte opp begge to fordi en laget MME og en trøstet!

og jeg ammer minstemann ennå som blir 10måneder straks og må si det er mye enklere om natten!

Kanskje er løsningen at faren gir all skje-mat!

Gjest isimagen
Skrevet

For et idiotisk og lite medfølende innlegg.

Du skal være stolt over at du har ammet alle dine fire barn i minst 6 mnd, og bør da kunne gi deg nå dersom du ønsker det, synes jeg.

Selv har jeg alltid vært veldig opptatt av amming, men amming skal være lystbetont både for mor og barn. Det er ikke sunt for noen av dere dersom du mistrives - det merker babyen på kroppsspråket ditt selv om du prøver å skjule det.

Skrevet

Eg er veldig FOR amming, og er glad eg har amma så lenge som eg har gjort. Igjen, tusen takk for svar. Var på helsestasjonen i dag, og sa det same til henne. Ho forsto meg godt, og at det er lov å tenkje at ein treng litt armrom inn i mellom :) I dag åt jenta faktisk to skeier med graut! Johoo! God ide med at pappaen kan stå for all skjei-mating! thi hi..

HI

Skrevet

Eg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Eg er enig med dei fleste over her - dvs alle unntatt dei som kritiserer deg for å vere egoistisk :)

Du skal gjere det som føles rett for deg, ikkje la nokon (inkludert din eigen familie) presse deg til noko anna.

Men eit lite tips eg har lyst til å gi er å sørge for å ete nok, når du fullammer treng du ca 2 skiver brød med pålegg og 2 glas mjølk ekstra pr dag - i tillegg til eit vanleg kosthald (ikkje slanking). Mange som er slitne eller har lite mjølk, spiser rett og slett for lite.

Det kan òg vere medisinske årsaker til at du er sliten, be legen din sjekke dette (bla. blodprosent).

Så er det jo også slik at stress påvirker mykje, både formen generelt og mjølkeproduksjonen spesielt. Med fire born er det vel ikkje akkurat "roleg" og "avslappa" som er beskrivande adjektiv for familien eller deg sjølv for tida :)

Når det gjeld dette med meir ansvar til pappaen og mindre slit for deg så er det ikkje sikkert at det hjelper å kutte ut amminga. Som andre seier så kan det fort bli meir stressande å innføre MME om natta enn å fortsette å amme litt til. Dessutan - viss far gjer ALT anna enn å amme så vil han ha mykje meir ansvar for barnet enn mor ;) Kanskje det vil hjelpe om far tek ansvar for den yngste - ute av syne for deg - når han kjem frå jobb, slik at du kan vere 100% tilstades for dei andre barna? Pappa kan t.d. bære, leike, bade eller skeimate minsta i eit par timar - evt med levering til ein ammepause foran barne-tv viss minsta insisterer.

Hugs at du trass alt har 4 barn - det er ikkje det same som å ha 1! Dette i seg sjølv gjer at kvardagen blir meir stressande, og kanskje er ikkje eigentleg amminga så stor del av stresset når alt kjem til alt?

Barn er (dessverre/heldigvis) individualistar, og det er ikkje sikkert at minsta et særleg mykje fast føde eller vil ta flaske før om relativt lang tid. Dessverre veit ein ikkje det før etterpå... sånn sett kan det kanskje vere lurt å tone ned på ynskjet om å slutte å amme for deg sjlv, slik at du ikkje blir gåande og bli skuffa og enno meir lei over at det tek tid, lengre tid enn med dei eldste osv.

Elles er jo også delamming eit flott alternativ for mange. At du har fullamma så lenge som til neste no er iallfall noko du skal vere stolt av - berre 46% fullammer til 4 mnd. Etterkvart som ho et meir fast føde, går behovet for mjølk ned, og du vil iallfall kunne amme sjeldnare, kome deg ut lengre, ikkje trenge ammepausar foran barne-tv osv - og samtidig halde fram med noko amming om du ønsker det.

No har eg kanskje oppmoda meir til å fortsette amminga enn du eigentleg ønska, men det er uansett DITT val. Eg kan fortelle deg masse om kordan du KAN kombinere amming med resten av livet ditt, men det er trass alt berre du som er midt oppi det og faktisk kan vurdere kva det er som kan hjelpe og kordan du bør prioritere dei ulike problema og moglege løysingane. Lykke til :)

Skrevet

Jeg kjenner godt igjen følelsen av at jeg vil ha kroppen min for meg selv, men på den annen side synes jeg det har fantastisk praktisk med et rullende alltid parat ferdig måltid :-)

Hvis du ammer morgen og kveld og har dagene med annen mat?

For all del.. du har ammet 6 mnd og barnet klarer seg nok fint uten pupp... men litt amming anbefales jo tross alt... :-) men ingen pekefinger fra meg :-) Det er din kropp og du kjenner best hva du kan !

Skrevet

Meg igjen. (HI) Det hele har nok litt med at jeg hadde en operasjon for litt siden som gjorde at jeg mistet veldig mye blod. Blodprosenten min stupte og jeg er nå veldig sliten, trøtt og svimmel. Må spise jerntabletter leeenge. Dette er medvirkende til at jeg vil slutte med ammingen. Utrolig slitsomt når man er trett fra før pga nattamming, tre andre barn og mann som arbeider mye. Har likevel kommet over "kneika" og ser litt lysere på saker. Men jobber iherdig for at hun skal ta flaske, sånn at jeg i det minste kan lufte meg litt og møte venner på kafe en gang imellom ;) Er vel ikke mye forlangt det vel? Er det?

Skrevet

Kjempeflott at du har kommet over kneika og ser lysere på det nå :) Husk å få i deg nok og næringsrik mat i tillegg til jerntablettene, og fortsett gjerne flaskeforsøkene! Du kan også prøve å gi melk med tutkopp eller shotglass (se video om koppmating på http://www.ammehjelpen.no/video for tips).

Skrevet

Meg igjen. (HI) Det hele har nok litt med at jeg hadde en operasjon for litt siden som gjorde at jeg mistet veldig mye blod. Blodprosenten min stupte og jeg er nå veldig sliten, trøtt og svimmel. Må spise jerntabletter leeenge. Dette er medvirkende til at jeg vil slutte med ammingen. Utrolig slitsomt når man er trett fra før pga nattamming, tre andre barn og mann som arbeider mye. Har likevel kommet over "kneika" og ser litt lysere på saker. Men jobber iherdig for at hun skal ta flaske, sånn at jeg i det minste kan lufte meg litt og møte venner på kafe en gang imellom ;) Er vel ikke mye forlangt det vel? Er det?

Absolutt ikke mye forlangt!! Skjønner deg veldig godt, selv om jeg ikke har 4 barn selv. ;-) gjør det om er best for deg. Og som du ser er det bare en eneste her som sier noe annet, den personen kjenner ikke deg og din situasjon. Derfor helt meningsløst å hamre løs på deg på den måten... Virker som om det er enkelte med veldig sterke personlige meninger her inne som trenger å få utløp for det. :-P akkurat som om det er om å gjøre å få folk til å føle seg om elendige foreldre...

Skrevet

Siden sist jeg svarte i denne tråden har det utviklet seg en situasjon hos oss som gjør at jeg er glad for å ha oppretholdt noe amming nå som minste har blitt et år og begynt i bhg. Han har nevnelig blitt ordentlig syk med lungebetennelse og har nektet å spise i 5 dager grunnet mageproblemer samtidig. Har i disse dagene bestemt meg for å trå til og amme 2-3 gr ekstra i døgnet, siden dette er det eneste han får i seg. Føles veldig godt å kunne gi ham det. Rart hva man ikke gjør for de små :-)

Gjest isimagen
Skrevet

Siden sist jeg svarte i denne tråden har det utviklet seg en situasjon hos oss som gjør at jeg er glad for å ha oppretholdt noe amming nå som minste har blitt et år og begynt i bhg. Han har nevnelig blitt ordentlig syk med lungebetennelse og har nektet å spise i 5 dager grunnet mageproblemer samtidig. Har i disse dagene bestemt meg for å trå til og amme 2-3 gr ekstra i døgnet, siden dette er det eneste han får i seg. Føles veldig godt å kunne gi ham det. Rart hva man ikke gjør for de små :-)

Isj, så leit med sykdom.. God bedring! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...