Gå til innhold

Når flyttet barnet ditt inn på eget rom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og eventuelt; når har du planer om å flytte barnet på eget rom?

Min lille er snart 7 mnd, sover godt om natten. Våkner stort sett for å få smokken en gang i løpet av natta.

Han er så var på lyder, så hadde vært deilig å kunne snu seg i senga uten at jeg må tenke på at jeg vekker han :)

Men lurer jo på om det er litt tidlig :s

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :) min gutt flyttet på eget rom når han var 4mnd, dette pga at han sov godt frem til vi kom og la oss.. og når vi kom begynte han og styre,vri seg i søvne.. nå har han sovet på eget rom i 1mnd og alle sover kjempe godt :)

Skrevet

9 mnd når han var nattavvent. Da fikk han sove mye bedre uten å bli vekt av oss

Skrevet

Gutten min flyttet inn på eget rom da han var 3 mnd. Jeg var redd han ville begynne å gråte når han våknet på natta hvis jeg ikke hørte det umiddelbart, men det gjorde han ikke. Han lå og "hoiet" til jeg kom (det kunne ta litt tid, han var flaskegutt og måtte blande flaska først). Etter han sluttet å spise om natta ved 5 mnd har han våknet en og annen gang for smokken, men det var sjelden.

Vesla er snart 6 mnd og ligger fortsatt hos oss. Vi har nemlig bare 2 soverom så hun må inn til storebror etterhvert. Hun må sove bedre om natta og lenger om morgenen før det er aktuelt.

Gjest Prinsesse 07.01-12
Skrevet

jenta mi sov på eget rom fra dag 1 etter at vi kom hjem fra sykehuset. fungert veldig bra :)

Skrevet

Å, så fint med noen svar!

Rommet er nyoppusset, og trenger en liten finish først. Tenker at jeg prøver å flytte han om ikke så alt for lenge. Han sover stort sett fra 1830/19.00-05/06 før han vil ha mat, og videre til 7-8. Håper bare ikke jeg roter det til med søvnen ;-)

Skrevet

jenta mi sov på eget rom fra dag 1 etter at vi kom hjem fra sykehuset. fungert veldig bra :)

Oi, så bra da! Her har det vært så deilig å slippe å gå ut av senga når han har våknet for et måltid :D men tenker at det Kanskje er dumt å vente FOR lenge også.:)

Skrevet

Vi flyttet henne over når hun var 4.5mnd. og det gikk kjempefint. Pluttselig slapp vi å springe hundre turer med sutta og hun begynte å sove 12 timer i strekk.

VI sover mye bedre, og jeg slapper faktisk mye mer av nå på natten, enn når hun lå i sengen sin ved siden av meg.

Tenker også at det blir mer krevende å flytte de på eget rom når de blir eldre, tilknytningen til foreldrene blir bare mer og mer synlig de første leveårene.

Skrevet

Vi samsov til lillemor var ca 3 mnd., så sov hun i kurv inntil min/vår seng til hun var ca 5 mnd. Da begynte kurven og bli for liten, og senga hennes var for stor til å ha på vårt rom... Så da ble det eget rom på lillemor og hun spiser 2 ganger om natta enda (ammes). Det var litt styr i begynnelsen, og jeg har gått frem og tilbake mellom rommene noen ganger, men alt i alt er søvnen bedre nå :-) Vi har en liten leilighet da, som i denne sammenheng er en fordel.

Gjest Prinsesse 07.01-12
Skrevet

Oi, så bra da! Her har det vært så deilig å slippe å gå ut av senga når han har våknet for et måltid :D men tenker at det Kanskje er dumt å vente FOR lenge også. :)

Vi valgte det sånn for at min samboer skal få en så rolig natt som mulig siden han skal opp tidlig på jobb og siden vi har katt og hund som sover på rommet våres også, så er det tryggere å ho på sitt eget rom. har til tider ønsket å ha ho på rommet når jeg må stå opp bare for å putte en smokk i munn. Men ellers har jeg en ammestol på rommet hennes, så trenger ikke å fly huset rundt når ho våkner å skal ha mat.
Skrevet

Oi, så bra da! Her har det vært så deilig å slippe å gå ut av senga når han har våknet for et måltid :D men tenker at det Kanskje er dumt å vente FOR lenge også. :)

Vi valgte det sånn for at min samboer skal få en så rolig natt som mulig siden han skal opp tidlig på jobb og siden vi har katt og hund som sover på rommet våres også, så er det tryggere å ho på sitt eget rom. har til tider ønsket å ha ho på rommet når jeg må stå opp bare for å putte en smokk i munn. Men ellers har jeg en ammestol på rommet hennes, så trenger ikke å fly huset rundt når ho våkner å skal ha mat.

Høres jo Supert ut!!:)

Er jo mange måter å gjøre ting på, og man må jo finne sin egen vei å gå. Når det er sagt, er det veldig deilig å høre andres erfaringer og metoder :)

Skrevet

Å, sÅ fint med noen svar!

Rommet er nyoppusset, og trenger en liten finish først. Tenker at jeg prøver Å flytte han om ikke sÅ alt for lenge. Han sover stort sett fra 1830/19.00-05/06 før han vil ha mat, og videre til 7-8. HÅper bare ikke jeg roter det til med søvnen ;-)

Bare pass pÅ at rommet er luftet svært godt først, uansett om du har brukt miljøvennlige materialer. Det gjelder nye møbler ogsÅ. =) men det har du vel tenkt pÅ =)

Til spørsmÅlet ditt; har planer om Å flytte henne inn pÅ sitt rom nÅr hun er over den første kneika for risikoen for krybbedød (3 mnd). Men nÅ fÅr jo min flaske, sÅ MÅ jo ut av soverommet uansett for Å mate henne/lage mat. Foreløpig bare planer da, vi fÅr se =)

Gjest isimagen
Skrevet

Her flyttet lillegutt ut da han var 4 måneder og pappen fikk influensa. Han hostet så fælt at lillegutt våknet hele tiden.

Han har storkost seg i egen seng nesten fra første stund. Vi bruker babycall slik at jeg hører han inn på rommet vårt, og har satt inn en god stol til å amme i. Fungerer utmerket!

Utrolig deilig å ha soverommet sitt tilbake. Endelig kan vi småprate før vi legger oss, hoste høyt, lese i senga eller noe enda mer spennende - uten å være redd for at han våkner ;)

Skrevet

Å, sÅ fint med noen svar!

Rommet er nyoppusset, og trenger en liten finish først. Tenker at jeg prøver Å flytte han om ikke sÅ alt for lenge. Han sover stort sett fra 1830/19.00-05/06 før han vil ha mat, og videre til 7-8. HÅper bare ikke jeg roter det til med søvnen ;-)

Bare pass pÅ at rommet er luftet svært godt først, uansett om du har brukt miljøvennlige materialer. Det gjelder nye møbler ogsÅ. =) men det har du vel tenkt pÅ =)

Til spørsmÅlet ditt; har planer om Å flytte henne inn pÅ sitt rom nÅr hun er over den første kneika for risikoen for krybbedød (3 mnd). Men nÅ fÅr jo min flaske, sÅ MÅ jo ut av soverommet uansett for Å mate henne/lage mat. Foreløpig bare planer da, vi fÅr se =)

Skal få luftet godt, jeg! :) -takk for innspill.

Skrevet

Her flyttet lillegutt ut da han var 4 måneder og pappen fikk influensa. Han hostet så fælt at lillegutt våknet hele tiden.

Han har storkost seg i egen seng nesten fra første stund. Vi bruker babycall slik at jeg hører han inn på rommet vårt, og har satt inn en god stol til å amme i. Fungerer utmerket!

Utrolig deilig å ha soverommet sitt tilbake. Endelig kan vi småprate før vi legger oss, hoste høyt, lese i senga eller noe enda mer spennende - uten å være redd for at han våkner ;)

Her hoster pappan så småen våkner, også. KJenner det skal bli godt å slippe å liste seg! NEsten så jeg blir irritert på mannen når han snur seg i senga :P

Skrevet

Hun var ca en 6-7 måneder (var latskap fra meg og flytte henne). Nå sover både jeg og hun mye bedre enn før ;)

Hadde ingen problem med å flytte henne, men hun har sove stort sett hele natten siden hun ble født :)

Skrevet

Oi! Min er 11 mnd og vi har han fortsatt på vårt soverom:O Han sover hele natten igjennom og det funker kjempefint, men nå ser jeg jo her at vi kanskje er i treigeste laget. Ser de fleste flytter babyen over på eget rom før 5 mnd. Hvorfor bør man flytte de så tidlig?

Skrevet

Vi flyttet han på eget rom da han var 4 mnd. Frem til det sov han i senga sammen med meg. Brukte puppen som smokk. Til slutt våknet han mellom 10 og 20 ganger hver natt, så vi måtte ta noen grep...

7 mnd er absolutt ikke for tidlig for eget rom...

Skrevet

Oi! Min er 11 mnd og vi har han fortsatt på vårt soverom:O Han sover hele natten igjennom og det funker kjempefint, men nå ser jeg jo her at vi kanskje er i treigeste laget. Ser de fleste flytter babyen over på eget rom før 5 mnd. Hvorfor bør man flytte de så tidlig?

Man BØR vel ikke flytte dem så tidlig. Mener å ha lest at det anbefales å ha dem på sitt eget rom til de i hvert fall er ett år? Om jeg ikke tar helt feil. Så lenge dette funker, og babyen sover natten gjennom er det jo bare å fortsette.

Men om babyen våkner hver gang en av foreldrene snur seg, burde msn vel få han over på eget rom...

Skrevet

Jeg leste et sted at det anbefales at barnet sover på rom med foreldrene til det er ett år.

Men syns det høstes lenge ut for vårt tilfelle ihvertfall.

Så tenker jeg at det kanskje blir vanskeligere når barnet begynner å stå i sengen (hvis han skulle slå seg vrang. Noe jeg egentlig ikke tror, men ) og at det da er vanskeligere å roe han.. hmm, bare en tanke :)

Trenger jo ikke å gå ille hverken om man er 5 eller 12 mnd, og man må gjøre det som passer for hver og en :D

Skrevet

her samsov vi med lille til hun var 3-4 mnd, så lå hun i egen seng ved siden av vår til hun var ca 5, da var det over på eget rom. Mest fordi hun våknet hver gang jeg snudde meg, og det er ofte :) hun fikk mye bedre søvn på eget rom så det var vellykket for vår del!! :) Det gikk kjempebra med overgangen også... men tror det hjalp at hun lå i sin egen seng først på vårt rom sånn at hun ble trygg på den først :)

Gjest isimagen
Skrevet

Noen som vet hvorfor det anbefales å sove på rom med foreldrene til barna er 1 år? Jeg mener også å ha lest det et sted...

Er veldig glad for at vi flyttet han nå. Hadde vi ventet til han ble større er jeg redd det bare blir vanskeligere å flytte han fordi han er mer bevisst på hvor han er og redd når vi ikke er i nærheten.

Skrevet

Babyen mitt er 6,5 mndr, og jeg lurer på å flytte ham på eget rom, men vet ikke om jeg "tør" grunnet anbefaling fra enkelte eksperter om å ha babyene på samme rom til de er ett år...

Etter å ha googlet emnet nå, fant jeg egentlig ikke så mye konstruktivt... På Lub sine sider fant jeg at anbefalingen om å sove på foreldresoverommet gjelder særlig de første 6 mndr. Men den formuleringen betyr jo også at det kan ha betydning mellom 6 mndr og ett år også.

Alt i alt er jeg veldig i tvil:/ Føler søvnen vår er dårlig nå som vi har ham på vårt soverom, men om jeg flytter ham til eget rom og noe skulle skje med ham, kommer jeg jo aldri til å kunne tilgi meg selv...

Skrevet

Der jeg leste at det anbefales at barnet sover på samme rom som foreldrene, sto det ingen grunn... (Ikke husker jeg hvor jeg leste det heller, men kan det ha vært "foreldre&barn" - eller "BAM" blader tro?)

Jeg har babycall med kamera, så planen er å bruke denne. Kanskje jeg ender med å sjekke han hele natta, og faktisk får dårligere søvn :P -men blir vel bare første tiden tenker jeg :)

Skrevet

Vi flyttet poden over på eget rom da han var 5 måneder. Mest fordi han sov dårlig inne hos oss. (Småvåknet når vi kom og la oss osv.) Og jeg måtte dytte i smokk, alt fra 1 til 20 ganger iløpet av natta.

Nå har han sovet på eget rom i en drøy måned og det går som en drøm. Var redd jeg måtte fly inn og ut av rommet hans og dytte i smokk fortsatt, men det var bare de første nettene. Nå sover han som en stein fra vi legger han og til neste morgen (ca. kl 09.00). Trenger ikke å gå inn en eneste gang, for verken smokk eller trøst.

Kjempeglad vi gjorde det da vi gjorde det!

Og jeg tror også det ville blitt vanskeligere jo lenger vi ventet. Både med tanke på selvstendighet, smokking, separasjonsangst, søvnrutiner osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...