Gå til innhold

Slippe ut katten? (flytting med katt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flytter om en uke til en "mellomstasjon". Vi er på boligjakt, men har ikke funnet noe av interesse ennå. Vi har solgt leiligheten (endelig), å kan nå begynne jakten på noe større. Vi skal bo på denne "mellomstasjonen" på ubestemt tid. Hva med den lille kjære katten min? Han er vant til å være ute. Vi bor nå på ett tettsted med nesten ingen trafikk og skog rundt boligen. "Mellomstasjonen" består av mye trafikk, mye mennesker, mye støy. Jeg er så usikker på om jeg tør å slippe han ut, samtidig er det nesten dyreplageri å holde han inne.. Hva skal vi gjøre? Hvor lenge er det evt akseptabelt å holde han inne? Hvis det tar 2 mnd før vi finnes oss ny bolig, er det ok tid for katten å være inne på?

Jeg gruer meg sånn til å flytte med katten til mellomstasjonen. Gleder meg til vi finner noe fast slik at han kan være ute!

Hilsen ei som behandler katten som sitt barn:P

Ps: har du noen solskinnshistorier med "flytting av katt" del de gjerne, tror jeg trenger det:D

Fortsetter under...

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg har flyttet med katt 4 ganger og det har gått helt fint. Har hold katten inne 2-3 dager og så latt ytterdøra stå åpen slik at han selv han lukte seg ut og inn igjen. Katter følger lukten tilbake til hjemmet.

Nå er katten min en kastrert hannkatt på 7 år så han er veldig hjemmekjær og stikker aldri så langt avgårde.

Jeg ville ikke valgt å holde en katt som er vant til å vær ute inne i 2 måneder. Men det må du nesten kjenne på selv. Det er du som kjenner katten best ;)

Skrevet

Så godt å høre :D Jeg kommer nok til å holde han inne noen uker i såfall. Få han til å vende seg til det nye stedet. samtidig er ikke det dumt å venne han til ett nytt sted, også flytte innen (forhåpentligvis) kort tid igjen?

jeg håper det går like fint for vår katt å flytte, som det gikk med din . Min katt på 2 år er veldig knyttet til bostedet sitt, arealet ute virker det som. Han koser seg masse her:)

hi

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg tror det skal gå bra :) Men det er lurt å ha ytterdøra åpen de første gangene katten skal ut. Min katt har sittet i døra lenge, lenge de første gangene. Luktet, kikket ut og så har han luktet seg ut døra, ned trappa og videre. Så kommet inn og gjenntatt hele greia på nytt. Da er katten også trygg på at den kommer seg både hjem og inn til den skjønner at dette er det nye hjemmet.

Hehe, jeg er også en "gær`n kattedame", hoho :D Men har man først fått seg dyr så blir man jo så glad i dem, man vil selvfølgelig ta vare på dem på best mulig måte og man vil ikke gjøre noe galt.

Blir katten redd og engstelig av bilene og av støyen så vil den sikkert ikke så mye ut og da løser det seg selv;)

Skrevet

hehe godt å høre at det finnes flere gale kattedamer her. Jeg har til og med felt noen tårer for hvordan det skal gå med katten. Hehe. Må du tro min samboer syntes jeg er gal når det gjelder den katten! (ps ikke gravid, så ingen hormoner å skylde på).

Nei det er jo sant det. Blir den for redd av alle lydene går den ikke ut heller:p jeg er redd den skal gå ut, bli ukonsentrert av alle lydene, løpe vekk fra alle lydene å forville seg bort fra leiligheten. Bli påkjørt:(. Men jeg skal definitivt være ute med katten i starten, kanskje i bånd også i begynnelsen:D

nei jeg håper virkelig vi finner noe raskt altså, i rolige omgivelser. Tørr jeg legge til at når jeg har vært på visning har sett på området rundt om det er "kattevenlig" nok (= ikke mye gjennomgangstrafikk, natur rundt osv).. hehe ja man ka vist bli helt tussette glad i disse kattene:D

hi

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Høres ut som du har god kontroll og det med å være ute samme med katten og eve. bruke bånd er en brillefin idè :)

Haha, kan tenke meg at samboer syns du er litt gal ;) Måtte le litt der. Hehe!

Lykke til med flytting og med katten! Gjerne oppdater tråden når du har kommet på plass ;)

Annonse

Skrevet

Hold pusen inne på "mellomstasjonen". Jeg er fan av utekatter (rettelse, katter som kan gå inn og ut som de selv vil), men å bli utepus på mellomstasjonen, for så å flytte kort tid etterpå, vil bare forvirre katten.

Hold pus inne, kjøp god kattesand og masse leker.

Hilsen kattedamen med 5 vakre kattedyr =)

Skrevet

Ja vi gjorde det når han var liten kattunge også :D Gikk veldig fint å ha han (katten) i bånd da. Spørs om det er like populært 2 år etter da:p

hehe ikke rart man må le av det altså :) Kan du tro hva eieren på visningen tenkte når jeg spurte om det var mye katter i området (privat visning). hehe.

det skal jeg gjøre "lykke fryd" :D takk for råd:)

hi

Skrevet

11:51 men hva med å gå med katten i bånd da? det er kanskje like forvirrende det også for katten, men da får den litt luft. eller er det en dum ide? På en måte er det kanskje dumt når jeg tenker meg om, da blir den jo vant til det nye området på mellomstasjonen:p

ja absolutt, den skal få med alle tingene sine (vi setter bort mye ting hos foreldre så lenge) men katten sine ting blir med til mellomstasjonen:). sofaen og favoritt stedet å ligge på (sengen vår) blir med- så får den hvertfall noe kjent med seg.

godt å få litt råd fra andre katte elksere kjenner jeg:)

hi

Skrevet

Hvis katten er vant til å gå i bånd, så ser jeg ikke på det som noe problem, men jeg synes det er dumt å venne katten til å være et sted som dere skal flytte fra igjen innen veldig kort tid. Da tenker jeg hvis katten er ute på egen hånd.

Katter er tross alt stedbundne og den kan bli veldig forvirret av å hele tiden ha nye uteområder å forholde seg til.

Dessuten anbefales det at katten skal være inne i minst 2 uker før den slippes løs, og da går det kanskje 6 uker før dere flytter og nye 2 uker inne før den blir utepus igjen. Tenker katten kan bli litt forvirret av det.

Skrevet

Vi flytter om en uke til en "mellomstasjon". Vi er på boligjakt, men har ikke funnet noe av interesse ennå. Vi har solgt leiligheten (endelig), å kan nå begynne jakten på noe større. Vi skal bo på denne "mellomstasjonen" på ubestemt tid. Hva med den lille kjære katten min? Han er vant til å være ute. Vi bor nå på ett tettsted med nesten ingen trafikk og skog rundt boligen. "Mellomstasjonen" består av mye trafikk, mye mennesker, mye støy. Jeg er så usikker på om jeg tør å slippe han ut, samtidig er det nesten dyreplageri å holde han inne.. Hva skal vi gjøre? Hvor lenge er det evt akseptabelt å holde han inne? Hvis det tar 2 mnd før vi finnes oss ny bolig, er det ok tid for katten å være inne på?

Jeg gruer meg sånn til å flytte med katten til mellomstasjonen. Gleder meg til vi finner noe fast slik at han kan være ute!

Hilsen ei som behandler katten som sitt barn:P

Ps: har du noen solskinnshistorier med "flytting av katt" del de gjerne, tror jeg trenger det:D

Hei :)

Nå har ikke jeg lest alle svare her men jeg jobber med omplassering av katter og har ganske god erfaring på dette. Så ville komme med noen råd :)

Voksne katter skal holdes inne i 4-6 uker på nytt sted.

Katter under 6mnd har ikke utviklet rettningssans og burde ikke slippes ut.

Det kan gå bra å slippe de ut tidligere men hvorfor ta sjansen? Hvis pus vil vandre kan den vandre laaangt og mye kan skje på veien..

Det er også veldig viktig å chippe pus tilfelle den drar på tur. Hvis den roter seg bort og andre finner den kan den avlives på statens regning (som blir gjort på hittekatter som ikke er chippet), er den heldig å roter seg bort til de "rette" folkene kan det gå bra uansett, men id-merking av katten er veldig viktig!

Mange som får en pus rundt døren vil ikke ha den der, de tar den med til dyrlegen og hvis den ikke er merket blir den avlivet. Snakker av erfaring, desverre :( Ser dette ofte..

Så mitt råd er å holde den inne på mellomstasjonen og vente ytterlige 4-6 uker før dere slipper den ut igjen på den nye plassen :) Pus blir kanskje utålmodig men det vil gå bra :)

Lykke til med flytting!

Skrevet

TUSEN TAKK FOR SVAR 12:10 og 12:35.

Katten ble id merket da den ble kastrert:) mulig vi reiser innom dyrlegen å sjekker om den fungerer (chippen) når vi flytter. I tillegg må vi si ifra om endring av adresse også vil jeg legge til mitt tlf nummer (nå står bare samboeren min som "eier").

Føler meg litt lettere nå altså. Føler jeg kommer til å plage pus med at han ikke får være ute på en stund:( men håper han vil slå seg til ro på det nye stedet (tvi tvi om at vi finner noe permanent raskt!). Jeg skal være mye hjemme med han etter jobb slik at katten hvertfall ikke er alene og i tillegg sperret inne uten å kunne gå ut.

Hilsen den hysteriske kattemoren, HI

Skrevet

Lykke til med flyttingen:) jeg er midt i en flytteprosess selv, også med en katt :) vi skal sannsynligvis holde den inne. Vi skal også bo på en "mellomstasjon" på ubestemt tid. hehe. oppdater gjerne:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...