Gå til innhold

grenser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei... noen her som vet noe om når babyer begynner og forstå at , gjør jeg dette så får jeg det... Altså når er det på tiden og starte grensesetting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sikkert mye forskjeller her, men spørs nok hva det er, ang gråt og bli plukket opp tror jeg det er veldig tidlig :)

min på snart 11 mnd har skjønt ganske mye. når jeg sier nei til han, (før gråt han og satte opp en supersøtt surveansikt) nå så gliser han bare.. og sniker seg tilbake til det jeg sa nei til.. så han har virkelig skjønt det her, lille luringen. har prøvd meg på lett grensesetting noen mnd nå. f.eks ikke hånda inn i munn under mating, ikke bite i puppen, ikke slå og ikke lugge dyrene eller meg ;) og ikke ta på ovner.. der tror jeg du bare må prøve deg frem. alle unger er jo så forskjellige, prøv å sett grenser og distraher så ser du fort om barnet ditt er klar for det. :)

Skrevet (endret)

om han skjønner det er jeg nå ikke så sikker på, men gutten min på 6 mnd har hatt en periode nå hvor han har knadd på maten inne i munnen når han har fått grøt, og bevisst griset rundt seg,( om det er bevisst er jo ikke godt å si) men ser sånn ut, også ser han på meg og gliser. som om han skjønner at han ikke får lov. vel, jeg begynte å si nei, og ta ut hånden hans, nå har han sluttet med det. Nå er vi i perioden dra strømpebuksa inn i munnen når man spiser. kjører samme på det, sier nei og tar ned benet. Men om dette bare er en fase, om han gjør ting bevisst og skjønner at jeg sier nei, vet jeg ikke.

søstera mi har en sønn på 9 mnd, som begynte å åle seg fremover ved 7 mnd. Som alle andre barn ville jo han utforske ledninger og kontakter og alt som ikke er lov. hun sier klart i fra nei, og da bare snur han og åler et annet sted. Men tror ikke disse små skjønner konsekvenser enda. sånn at feks i min situasjon når han griser med maten, så kan jeg ikke bare si, nei da får du ikke mat. Det tror jeg er for tidlig!

vet ikke om svaret hjalp så mye jeg, men lykke til:)

Endret av Mamma til augustnurk2011
Skrevet

De forstår nok tidligere enn vi tror, og grensetetting kommer som en naturlig del av utviklingen til barnet syntes jeg. Og så syntes jeg det er bedre å avlede barnet fremfor å si nei. Må jo selvfølgelig si nei også, men i en periode av livet kan det bli ganske mye nei om en ikke tenker på det.

Dette med at ting skal få konsekvenser er en helt annen sak. Det er barna i denne kategorien (0-1 år) for liten til. Kommer jo selvfølgelg litt an på. Om barnet hele tiden kaster leken sin, kan man la være å plukke den opp, men en kan ikke nekte barnet kos eller mat fordi det ikke har oppført seg.

Skrevet

Tenker at det er bedre å veilede enn å sette grenser. Klart at barn i denne alderen gjør ting de ikke har lov til, eller ikke burde gjøre i forhold til våre normer, men det som kan se ut som en "ulydig handling" i våre øyne, kan handle om utforskning fra barnet sin side, både utforskning av ting, mat, leker etc og utforskning på våre reaksjoner.

Skrevet

Min begynte å teste grenser ved 8-9 mnd... ;) Hun ser på meg imens hun sakte tar fingrene mot en stikk kontakt... Jeg sier nei og flytter henne, men da tar hun og slenger seg rundt å prøver å klore meg.- Det er noe hun gjerne gjør nå som hun er 11 mnd ;) Ellers så slår hun, hiver ting rundt eller vrir seg som en kålorm når jeg prøver å flytte henne fra noe hun ikke får lov til ;)

Når jeg setter grenser gjør jeg det ved å flytte henne fra situasjoner, si nei, ta tak i hånden hennes når hun prøver å slå å si nei. Da kommer ofte underleppe og et sint blikk ;) Har fått en liten berte med jernvilje har jeg merket, he he.

Skrevet

Her er mini 10 mnd, og han skjønner helt klart en god del. Han kan se på meg med et stort glis, og gjøre noe han veit han ikke for lov til :) Jeg er ikke så fan av ordet nei, så prøver heller å veilede/si hva han eller jeg skal gjøre.

Skrevet

om han skjønner det er jeg nå ikke så sikker på, men gutten min på 6 mnd har hatt en periode nå hvor han har knadd på maten inne i munnen når han har fått grøt, og bevisst griset rundt seg,( om det er bevisst er jo ikke godt å si) men ser sånn ut, også ser han på meg og gliser. som om han skjønner at han ikke får lov. vel, jeg begynte å si nei, og ta ut hånden hans, nå har han sluttet med det. Nå er vi i perioden dra strømpebuksa inn i munnen når man spiser. kjører samme på det, sier nei og tar ned benet. Men om dette bare er en fase, om han gjør ting bevisst og skjønner at jeg sier nei, vet jeg ikke.

søstera mi har en sønn på 9 mnd, som begynte å åle seg fremover ved 7 mnd. Som alle andre barn ville jo han utforske ledninger og kontakter og alt som ikke er lov. hun sier klart i fra nei, og da bare snur han og åler et annet sted. Men tror ikke disse små skjønner konsekvenser enda. sånn at feks i min situasjon når han griser med maten, så kan jeg ikke bare si, nei da får du ikke mat. Det tror jeg er for tidlig!

vet ikke om svaret hjalp så mye jeg, men lykke til:)

min på 6 mnd er helt lik, han skal ta hendene inni munnen mens han spiser grøt. Her virker det mest som han klør noe så sinnsykt men smiler og ler..hvis han ikke få ta handa inn så skal han prøve å ta foten inn :)...eller selen han er festa med til stolen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...