Gå til innhold

Bleieslutt, hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er 2 år og 1 mnd. Han har avføring omtrent på klokka daglig. Og det er lett å merke når han vil bæsje for da gjemmer han seg bak fex gardina. Så vi har kjøpt potte og startet med å sette han på den når vi så han ville. Med resultat! Etterhvert satt vi han på potta også uten å ha sett han gjemme seg og får resultat da og. Så han skjønner hvordan han skal trykke. Og er særdeles stolt og kommer gjerne ut og viser ladningen før han bæsjer mer og vil vise det og. Til stor jubel. Har hatt bæsj i potta og ikke i bleie i 2 uker nå. MEN vi har bleier på. Han tisser i potta når han bæsjer. Men ellers ikke. Hvordan skal vi gå frem videre? Med tissinga? Og hvordan kutte bleia?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi holder på med bleieslutt nå. Vi har en lengre periode prøvd å sette gutten vår både på do og pote og det er først nå den siste tida at han begynt å tisse når han sitter på potta, så forrige helg prøvde vi å la han gå uten bleie noen timer her hjemme både på lørdag og søndag. Han måtte skiftes på hele tida for han tissa litt og litt hele tida. I løpet av uka har vi blitt enige om at han skal være med når de har do-runde etter samlingstund og etter tur. Her hjemme på ettermiddagene har vi tatt av bleia og i slutten av uka så gikk han lengre perioder uten å tisse og uten uhell. Han sier ikke ifra selv når han må tisse så foreløpig har vi satt han på potta etter en stund.

Idag har han gått hele dagen uten bleie. Prøver å spørre han med jevne mellomrom om han må tisse, men det må han ikke sier han. I hele dag har han tisset i buksa og så ropt på meg når han er ferdig. På slutten av dagen ropte han på meg mens han tisset, så håper at han snart klarer å si ifra litt før han må tisse sånn at vi kan komme oss inn på potta før det er for seint.

Tenker at vi fortsetter med å la han gå uten bleie her hjemme og håper at det gir resultater og så får vi prøve å kutte ut bleia i barnehagen etterhvert når han har lært seg å si ifra

Skrevet

Takk for svar. Vi er i syden nå i pappaperm med Nr 2 så vi har en gyllen sjanse til å prøve bleieslutt. På stranda går han i badetruse og drar frem snoppen og tisser i sanda. Så han har nok godt på vei med tissinga og. Vi får prøve å foreslå å tisse på potta flere ganger pr dag og hvis det lykkes får vi vel tørre å ta av bleiene :)

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Her tok vi av bleia på torsdag. Kontant stopp uten noe videre om og men, og nå bruker han kun bleie på natten. Vi snakket litt om at nå skal han bruke truse, og man skal ikke tisse i trusa, man skal bare tisse i do. Han syntes det var veldig stas med truse :)

Jeg spør ikke om han må tisse eller bæsje, jeg sier bare at "Nå skal du på do", og så setter jeg han der. Som regel tisser han når han kommer på do, selv om han påstår at han ikke må, hehehe.

For disse små er det sånn at når de kjenner at de må på do, så går de med en gang. Derfor nytter det ikke å spørre "Må du på do?", for når du får nei, går det ti minutter, så tisser de på seg. Bedre å bare sette de på do med jevne mellomrom, og når du tror det er sannsynlig at de må - etter inntak av mat og drikke osv. Jeg bruker også å sette gutten min på do etter at han har tisset på seg (hvis det skjer, da), bare for at han skal skjønne sammenhengen.

Prøv å fortsette med det dere gjør, la han gå uten bleie så ofte som mulig, og oppmuntre til å bruke potta. Så kommer det litt av seg selv etter hvert, det gjorde i hvert fall det hos oss :)

Skrevet

Tvinger dere virkelig barna til bleieslutt når de ikke engang selv kjenner om de må på do?? Les Jesper Juul! (ja, han er mitt orakel) ;)

Vi har latt henne styre det selv, og det løsnet plutselig her om dagen (hun er 2år 8 mnd). Masing = konflikter og dårlig stemning. Nå går det så fint, og vi har sluppet uhell!

Hva med å presentere potta og ta dem med på do når dere selv går, lese potte-bøker og bli med andre småvenner som kan gå på potte - men jeg synes man stopper der. Skal de mislykkes 500 ganger med uhell, tenker jeg at selvtilliten får en real smekk og dere veldig mye unødvendig vask. De begynner når de er klare.

Skrevet

Her har begge jentene våre fått styre det litt selv. Eldste satt på do litt innimellom når hun ville, og så bestemte hun seg plutselig for at hun ikke ville bruke bleie mer en sommerdag da hun nettop hadde fylt tre år. Måtte imidlertid ha bleie på natta til hun var nesten fem.

Nr to blir tre år om en måneds tid, og der har vi og barnehagen vært mer aktivt inne og "pushet på" i det siste. Hun har både tisset og bæsjet på do en rekke ganger de siste månedene, og har ikke våte bleier på natta lenger. Hun vet tydelig når hun egentlig må på do, og klarer fint å styre utslippene. Har imidlertid inntrykk av at hun er litt bedagelig, og syns det er veldig greit å ha bleien på, for sikkerhets skyld, for hun har vært lite interessert i å ta på truse. Med mye klistremerkelokking har hun imidlertid under tvil gått med på å bytte bleie mot truse denne uka. Og det går strålende;-) Ingen uhell til nå, verken natt eller dag.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Tvinger dere virkelig barna til bleieslutt når de ikke engang selv kjenner om de må på do?? Les Jesper Juul! (ja, han er mitt orakel) ;)

Vi har latt henne styre det selv, og det løsnet plutselig her om dagen (hun er 2år 8 mnd). Masing = konflikter og dårlig stemning. Nå går det så fint, og vi har sluppet uhell!

Hva med å presentere potta og ta dem med på do når dere selv går, lese potte-bøker og bli med andre småvenner som kan gå på potte - men jeg synes man stopper der. Skal de mislykkes 500 ganger med uhell, tenker jeg at selvtilliten får en real smekk og dere veldig mye unødvendig vask. De begynner når de er klare.

Tror du misforstår :)

Her tvinges ingen, og gutten min er flink til å kjenne at han må på do. Men jeg kommer han litt i forkjøpet, så han slipper å bli flau over å tisse seg ut (det var veldig sånn "Jeg må tisse NUHH", og vi rakk ikke å komme oss til doen). Nå, bare en uke etter at vi tok av bleia, klarer han å holde seg såpass at vi kommer oss til doen, etter at han har sagt at han må tisse/bæsje, og da er han jo kjempestolt selv.

Er det sånn at han ikke vil, skal han selvfølgelig få slippe. Men noen ganger sier han "Jeg må ikke tisse", men protesterer ikke på å sette seg på do. Og da er det jo ikke noe problem, særlig når han egentlig må ;) Det er forskjell på "vil ikke" og "må ikke".

Gutten min er også tørr nå! Hurra! :D

For øvrig begynte jeg å introdusere han for potta i sommer. Den stod i stua, og han fikk leke med den som han ville (den ble brukt som hjelm og garasje, hehehe), han så på at de store barna tisset på potte og do, og ble selv inspirert. Jeg tok av bleia fordi han ikke ville bruke den mer.

Skrevet

Vi har begynt med det samme som Eelis+kian. Vi setter bare 2 åringen på doringen og tar frem bøker og skryter masse av at hun sitte på doen. Og kommer det noe selv om det bare er fis så skryter jeg hemningsløst. For det kontrollerer hun ganske bra. Hun presser som bare den og da kommer det ofte tiss også. Hun går med truse hjemme før og etter luren og jeg passer på å få satt henne på do etter at hun har drukket(ca 20 min etter pleier det å komme tiss) og prøver å få henne til å sitte så lenge som mulig. Men om hun ikke vil sitte eller ber om bleie så får hun det. Jeg gidder ikke styre så mye med det, det kommer når det kommer.. :)

I bhg sitter hun på potta når de andre skiftes bleie på. I dag hadde vi 3 uhell, men 3 ganger tisset hun i doen. Så alt i alt er jeg stolt :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...