mammatil2flottejenter Skrevet 18. februar 2012 #1 Skrevet 18. februar 2012 Er det noen her som har hatt besøk av sovekarin?
tmr84 Skrevet 19. februar 2012 #2 Skrevet 19. februar 2012 Jeg har ikke hatt besøk av henne her hjemme, men hun var foreleser i bhg til sønnen min på en av foreldremøtene og hun var utrolig å høre på. Hun vet virkelig hva hun snakker om og er flink til å gi råd i forskjellige situasjoner :0) Jeg fikk et utrolig godt inntrykk av henne !! Skal du ha besøk av henne??
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2012 #3 Skrevet 19. februar 2012 Jeg kjøpte boka og ble SÅ UTROLIG SKUFFA!!! Det var jo ikke noe nytt der, ikke noen spesifikke tips og den hjalp ikke i det hele tatt. Jeg hadde forventa at jeg skulle fÅ noen tips hvertfall. Synes hun tar alt for mye for veiledning ogsÅ, og det hun kommer med er nÅ egentlig bare sunn fornuft, slikt som de fleste mammer fint skjønner selv.
Leelo Skrevet 19. februar 2012 #4 Skrevet 19. februar 2012 Her er et innlegg i et annet forum av en som har brukt henne: Sv: Jeg har hatt telefonkonsultasjon med "SoveKarin" Klart jeg kan Men da vil jeg ikke ha stygge kommentarer på at det jeg skriver er "slemt" osv... Dette er RåD fra SoveKarin som kan hjelpe barn som har vanskelig for å finne god nattesøvn. Dårlig nattesøvn kan komme av at babyen reagere på mme? grøt? Kan barnet ha refluks? Barnet gulper da svært mye, kanskje også om natten, og sover ikke lange lurer heller på dagen. Barn må ikke legges på eget soverom, men det kan være lurt dersom foreldrene har en god magefølelse på å gjøre det (man skal ikke gjøre det om det ikke føles "rett") Plasser sengen i et hjørne i rommet (ved hodeenden). Senk sengebunnen et hakk ned og lag en "pølse" av et stort håndkle el. rundt der barnet har hodet. Legg gjerne skinn oppi om du har det. Lag en ordentlig "grop" slik at det blir lunt og godt for barnet. Disse tingene skaper trygghet for babyen. La gjerne barnet ligge rett på skinnet uten klut under hodet. Babyen bør være våken i minst 2 timer før det blir lagt for kvelden. Unngå at barnet blir overtrøtt på kvelden, da kan de ha vanskelig for å finne roen og gå i dyp søvn. De kan da våkne ofte om natten. Legg heller barnet litt tidligere. Anbefalt leggetid for babyer fra 3-6 mnd er mellom kl 19 - 20 Skal man forskyve leggetiden, gjør det med et kvarter hver dag i ønsket retning. La pappa ta babyen om natten dersom det ikke er mat. Når DU føler det er greit med mat (det bør gå 4 timer mellom hvert måltid på natten) skal hun/han få det med en gang hun/han gir lyd fra seg. Ikke gråte først. Gråter barnet mye om natten, uten at det er tid for mat, anbefaler hun "hysj metoden" og at det i hovedsak er pappa som tar seg av dette (spesielt om mamma ammer). Da holder man et fast trykk med hånden på barnets mage, og gjerne andre hånden på barnets halve ansikt. Stram gjerne dyne etc litt godt rundt han/henne. Da merker babyen at du er der, uten stimulanse som å stryke på han/henne. Si "hysj" litt høyere enn babyen skirker. Blir gråten svakere, sier du hysj svakere. Helt til han/hun har stoppet å skrike. Da sier du hysj svært stille helt til babyen sover godt. Da fjerner du hånden forsiktig. La gjerne barnet komme i dyp søvn (tar mellom 20-40 min for en 4 mnd baby) før du går ut av rommet, så han/hun ikke våkner i det du går ut. Eskalerer gråten (øker) kan du godt ta opp barnet og holdet et fast grep om det, tett inntil deg. Men ikke stryk eller kos med det. Si hysj på samme måte. Gjør man dette hver gang barnet gråter vil det ta kortere og kortere tid å roe det. Det vil også gå lenger og lenger tid mellom hver gang hun/han gråter. Er det ikke bedring etter 3-4 netter er det trolig en annen grunn til at barnet våkner, og man bør undersøke det. (Metoden kan brukes for å få barnet til å ikke trenge smukken om natten f.eks) La barnet få fast føde tidligst 1 time før legging, gjerne enda før. Helt ok med pupp/flaske rett før legging, men gi det gjerne i et annet rom enn der babyen skal sove. Soverommet skal forbindes med søvn, ikke mat (litt vanskelig når barnet får mat om natten, men som hovedregel). Mamma og pappas seng er hellig. Der skal ikke babyen verken ligge og bli ammet eller sove. Tar man babyen opp i egen seng om morgenen for å få sove litt ekstra skal man bare være klar over at det blir vanskeligere og vanskeligere å avvenne babyen med dette jo mer tiden går. De vil heller ikke lære seg til å sove lenge i egen seng om morgenen, da de heller vil våkne tidlig for å få mammakos i hennes seng. Marker morgenen tydelig med å slå på lyset i barnets rom, si "god morgen", gå bort til barnet og prat med det. Gå på badet og skift bleie (evt stell det) før "frokostmelk". Gi heller to små grøtmåltider i løpet av dagen, enn å få babyen til å spise mest mulig ved ett måltid. F.eks til lunsj og kvelds. Lag skjema med ukedagene og hver klokketime i døgnet, og før opp når barnet sover og når det får mat. Kanskje kan man se et mønster, og ha lettere for å forstå hva som "funker". F.eks om barnet har sovet bedre om natten de gangene han/hun ikke har sovet for mye på dagen osv... Sitt og gi mat om natten, ikke ligg i sengen. Mat skal ikke gis i barnets seng - den skal kun forbindes med søvn. Ha det mørkt og kjørlig på barnerommet (ca 18 grader) La barnet selv få kontrollere nattemåltidene (til en viss grad), men la det helst gå 4 timer mellom. Det gjennomsnittlige antall timer søvn fra 3-6 mnd er 15 timer i døgnet. 11-12 om natten og 3-4 om dagen. Det er svært viktig med rutiner. Prøv å få mønster i soving og mat så tidlig som mulig. Sørg også for at leggeritualet blir likt uansett om det er mor eller far som legger. Barnet skal alltid legges våkent og finne søvnen selv. Det er anbefalt å la barnet sove i "sovepose", ikke dyne. Ja, da har dere fått rådene jeg fikk (hun sa sikkert mer som jeg ikke husker) og som kostet meg 500,- ------------------------------------------------------------------ ! PERSONLIG VILLE JEG NOK IKKE BETALT 500 KR FOR EN KONSULTASJON... (Leelo)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå