Gå til innhold

kan noen hjelpe meg litt?

("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

Har nettopp fått vite at jeg har PCO. Hadde visst 12 cyster på hver eggstokk noe legen sa var en "lett" grad. Er det noen av dere som vet hva det vil si?

Har en 5 årig datter, men har slitt med ustabile sykluser helt siden tenårene og har en god del av symptomene på PCOS. Fikk positiv eggløsningstest i november (clearblue) men er det da sikkert at jeg hadde eggløsning eller kan også clearblue vise feil?

Jeg mener jo selv at jeg har hatt eggløsninger pga mye eggløsningsslim, vonde stikk osv men dette var visst langfra noen garanti forsto jeg...

Kan noen av dere fortelle meg litt om hvordan dere har opplevd PCO/PCOS?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

Har nettopp fått vite at jeg har PCO. Hadde visst 12 cyster på hver eggstokk noe legen sa var en "lett" grad. Er det noen av dere som vet hva det vil si?

Har en 5 årig datter, men har slitt med ustabile sykluser helt siden tenårene og har en god del av symptomene på PCOS. Fikk positiv eggløsningstest i november (clearblue) men er det da sikkert at jeg hadde eggløsning eller kan også clearblue vise feil?

Jeg mener jo selv at jeg har hatt eggløsninger pga mye eggløsningsslim, vonde stikk osv men dette var visst langfra noen garanti forsto jeg...

Kan noen av dere fortelle meg litt om hvordan dere har opplevd PCO/PCOS?

Ja, du lett grad av PCO, hva er egentlig det? Samme beskjeden har jeg fått og har fortsatt ikke fått noen nærmere forklaring på det. Slik jeg har forstått det, så må man ha 2 av følgende kriterier på plass for at det skla være PCO/PCOS.

1. Forhøyet testosteron nivå (påvises ved blodprøve)

2. Ustabile sykluser, manglende eggløsning.

3. Cyster på eggstokkene.

Dette med positive el tester og om det er tilfellet at man har hatt eggløsning ser jeg det er forskjellige meninger rundt. Men slik jeg har forstått det, så prøver kroppen å få eggløsning, men så blr ikke folikkelen stor nok og legger seg da rundt eggstokken som en cyste. Jeg fortalte legen min at jeg hadde fått to dager med sterk positiv EL tester (kontrollstreken var da svakere enn teststreken) og da sa hun at det ikke var tvil om at jeg hadde hatt EL, så jeg tror ikke man kan si at de med PCO/PCOS aldri kan få positive EL tester og da faktisk også få EL :)

Skrevet

Som Pfefferkorn skriver, hva er lett grad av PCO? Enten har man PCO eller så har man PCOS.

Min opplevelse av PCOS er:

Jeg har alltid slitt med uregelmessig mensen alt fra 30 til 180 dager - til og med ved p-pille bruk.

Legger på meg veldig lett

Jeg har hatt mange cyster på eggstokkene til tider

Mannlig behåring her og der.

Forhøyede testosteron nivåer.

Manglende eggløsning.

Når det kommer til EL tester og PCOS iallefall så er det mange som ofte får falske positive tester gjennom hele syklusen. Eller som får negativ test til tross for at de har eggløsning og at egget har sluppet. Så el tester er visst ikke helt til å stole på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...