Gå til innhold

Ery-Max under svangerskapet farlig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om dette er skadelig for babyen?

Har akkurat vært på legevakten og fått skrevet ut dette pga streptokokker, men når jeg googler så er det ikke oppløftende informasjon....

Har tatt 2 piller men er redd for at noe skal skje babyen:-(

Noen andre som har fått info om denne antibiotikaen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke brukes i 1.trimester. Ellers så er det noen nyere studier som har vist misdannelser(hjerte og store kar) hos foster også senere i graviditeten,så nå er man litt restriktive ved bruk i svangerskap i det hele tatt....og det er også derfor Felleskatalogen vil fraråde det. Hvis det var streptokokker du hadde så er jo uansett penicillin( f.eks Apocllin) førstevalg - og det er helt trygt. Hvis du ikke er allergisk mot det,da:-)

God bedring!

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Problemet er at jeg selvfølgelig er allergisk mot apocillin derfor skrev han ut ery max...

Uff, man bekymrer seg sånn for babyen :-( vil egentlig ikke ta noe, men har ikke noe valg når formen er så dårlig :-/

Skrevet

Ikke noe moro når man blir usikker! Et lite råd....jeg ville gått tilbake og fått resept på klindamycin("Dalacin") Helt trygt i svangerskap,og gir ingen reaksjoner hos penicillinallergikere:-) Og ikke minst slipper du å bekymre deg!

Skrevet

Ohhh, tusen takk!!! Da skal jeg gjøre det i morgen tidlig :-)

Supert tips :-)

Skrevet

Det står i felleskatalogen at ery-max ikke skal brukes av gravide eller kvinner som planlegger graviditet med mindre det er strengt nødvendig. Nå er jeg ikke lege, og veit ikke hva de legger i "strengt nødvendig", men jeg hadde ikke tatt denne medisinen uten at legen forklarte meg hvorfor det var strengt nødvendig, herunder hvorfor jeg ikke kunne få en antibiotika som ikke var potensielt farlig for barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...