Gå til innhold

Kjøre bil med spedbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har planlagt å reise på hytten i vinterferien i uken som kommer, men redd mini ikke kan sitte i bil så lenge? Vil ta 3-4 timer, inkludert en liten fergetur. Mini er under 2 mnd. Kan vi dra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har planlagt å reise på hytten i vinterferien i uken som kommer, men redd mini ikke kan sitte i bil så lenge? Vil ta 3-4 timer, inkludert en liten fergetur. Mini er under 2 mnd. Kan vi dra?

Ja, det kan dere :)

Jeg bor langt fra sykshus og kjørte 2 timer med en 3 dager baby i bilen. Spurte jordmor om det var greit og hun sa at det var null problem og så lenge babyen sov så var det ingen grunn til å stoppe før etter 1 time eller så.

Beregn litt god tid, legg inn noen gode pauser og god tur :D

Skrevet

Jeg bor langt fra sykshus og kjørte 2 timer med en 3 dager baby i bilen. Spurte jordmor om det var greit og hun sa at det var null problem og så lenge babyen sov så var det ingen grunn til å stoppe før etter 1 time eller så.

Hvor ofte må vi ta pauser og hvor lenge bør de vare?

Skrevet

Hvor ofte må vi ta pauser og hvor lenge bør de vare?

Det må dere nesten se an. Om babyen sover så kan dere fint kjøre en time / halvannen time uten å stoppe. Er baby våken så burde dere kanskje pause etter omlag 45 min. Og så får dere jo en grei pause på ferga.

Se det an og ta det etter magefølelsen. Det kommer til å gå helt fint :)

Skrevet

Du bør ta pauser hver halvtime, å la ungen ligge litt på mage og ryggetpar minutter for å streke ut :)

Skrevet

Ikke noe problem. Tuil sammenligning kjørte vi 50 mil da førstemann var 13 dager.

Dagens bilseter er så bra at så lenge ved barnet er stille har de det bra. Vår erfaring er at på den alderen ordner pausene seg selv med mat og bleieskift. Ikke noe vits å vekke en baby som sover iallfall.

Skrevet

Ja det kan dere:)

Lytt til babyen. Ta en pause med ca 1 times mellomrom. Da må en ta babyen ut av setet. Helst ha h*n liggende litt i mageleie. Da får de strekke ryggen sin godt. Skal jo sikker ha litt mat på veien så kanskje stoppene blir naturlig i forhold til det. Mat og ny bleie så går det fort 1/2 time på pausen :)

God tur.

Skrevet

Ikke noe problem. Tuil sammenligning kjørte vi 50 mil da førstemann var 13 dager.

Dagens bilseter er så bra at så lenge ved barnet er stille har de det bra. Vår erfaring er at på den alderen ordner pausene seg selv med mat og bleieskift. Ikke noe vits å vekke en baby som sover iallfall.

Var just det jordmor sa til meg også.

Jeg hadde hørt at man skulle vekke baby og pause hver 30min., men det sa hun var bare tull siden bilestolene er så gode. Om baby er våken så pauser man oftere, men man vekker ikke en baby som sover.

Skrevet (endret)

Var just det jordmor sa til meg også.

Jeg hadde hørt at man skulle vekke baby og pause hver 30min., men det sa hun var bare tull siden bilestolene er så gode. Om baby er våken så pauser man oftere, men man vekker ikke en baby som sover.

å ta dem inn og ut av bilstolen hvert 30. minutt er gamle rettningslinjer og mer stress enn behagelig for babyen. Smiler barnet, sover eller på andre måter har det fint er det ingen vits å stoppe mer enn nødvendig.

Pausene styrer seg selv som sakt da så små bæsjer ofte :)

Endret av Frokostquiz
Skrevet

har snakket med både fysio og hs om dette, fordi vi må kjøre langt uansett hvilke besteforeldre vi skal besøke... eller på hytta.. =) Den korteste turen er 4 timer, den lengste er 7 timer (utenbabypauser)

Vi skal oppover i morgen med mini på 2 mnd og søskene hans og jeg kjører så langt det lar seg gjøre og han er stille/sover.. er jeg heldig holder det med en stopp etter 2 timer og neste pause når vi er fremme =)

Kjørt 2 timers økter før med baby og det er ikke noe problem så lenge de sover og har det greit =) =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...