mamma til s@lma Skrevet 17. februar 2012 #1 Del Skrevet 17. februar 2012 Det ser ut som jeg har fått gallestein har hatt flere anfall med magesmerter som tilsvarer det, det blir bare verre og verre for hver gang.. passer ikke helt akkurat nå, for å si det sånn. Har snakket med legen min og skal på ultralyd på tirsdag, da får vi endelig bekreftelse , men alle tegn tyder på at det er den riktige diagnose. Må vel omstille meg til å spise enda sunnere enn det vi gjorde inntil nå, håper det hjelper, for jeg har ingen lyst på operasjon før babyen er ute.. Vet ikke om det går an en gang, operere bort galleblære mens man er gravid i siste trimester.. ser for meg at det kan være ganske farlig for begge, selv om kanskje selve operasjon hos normal (= ikke gravid ) person er enkelt inngrep . Er det noen som har noen erfaring i dette ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143910563-uke-23-og-gallestein/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonesnupp Skrevet 17. februar 2012 #2 Del Skrevet 17. februar 2012 hei. har ingenerfaring med graviditet og galle stein så jeg ønser deg lykke til. spør om du kan få antibiotika for å holde infeksjonen nede. Mannen min har hatt gallestein betennelse 2 gangr i løpet av kort tid han ble satt på antibiotika mens han venta på å fjerne gallesteienen. men fordi antibiotikaen fungerte opererte de alikevel ikke. så kansje de kan prøve antibiotika behandling på deg først? det er er jo ikke bra med medikamenter i svangerskap, men hvis valget står mellom det å operasjon? spør legen din om det. som sagt ønsker deg lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143910563-uke-23-og-gallestein/#findComment-144009193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alle gode ting er tre:) Skrevet 17. februar 2012 #3 Del Skrevet 17. februar 2012 Usj, æsj. Veit så alt for godt hvor vondt det er. Har er erfaring med gallestein, men ikke under svangerskap.. Jeg fikk fjernet galleblæra mi i april 2011, og har hatt et nytt liv etterpå. Jeg måtte være utrolig forsiktig med maten, træla et år med gallestein før de endelig fjernet galleblæra. Levde til slutt på knekkebød og vannmelon. Eneste jeg kunne spise i bittesmå mengder uten å få anfall. (Gikk ned over 40 kg på 11 mnd,var kjempe dårlig. Men "mitt" sykehus hadde bestemt seg for at det ikke var noe galt med meg. Fikk til slutt byttet sykehus og da ordnet alt seg veldig fort. Gikk under en måned fra første konsultasjon til galleblæra var ute) Det som gjorde ting verre hos meg var først og fremst fett. Spesielt fett fra lam/sau var jeg utrolig var på. Reagerte også veldig på krydret og salt mat, kullsyre og ting med hvetemel. Jeg levde som sagt stort sett på knekkebrød og vannmelon. Men spiste også litt supper. Holdt meg bare til lett fordøyelige ting. Bitte litt om gangen og veldig ofte. ønsker deg lykke til og håper de finner en god løsning for deg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143910563-uke-23-og-gallestein/#findComment-144009251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alle gode ting er tre:) Skrevet 17. februar 2012 #4 Del Skrevet 17. februar 2012 hei. har ingenerfaring med graviditet og galle stein så jeg ønser deg lykke til. spør om du kan få antibiotika for å holde infeksjonen nede. Mannen min har hatt gallestein betennelse 2 gangr i løpet av kort tid han ble satt på antibiotika mens han venta på å fjerne gallesteienen. men fordi antibiotikaen fungerte opererte de alikevel ikke. så kansje de kan prøve antibiotika behandling på deg først? det er er jo ikke bra med medikamenter i svangerskap, men hvis valget står mellom det å operasjon? spør legen din om det. som sagt ønsker deg lykke til Om man blir satt på anitbiotika er det galleblærebetennelse og ikke gallestein. Gallestein er steiner som flytter seg rundt i systemet, spesielt ved matinntak da kroppen produserer galle. Galleblærebetennelse er er at "veggen" på galleblæra er betent/tykk/hoven. Antibiotika hjelper ikke på steiner, de må enten knuses ved ultralyd eller fysisk fjernes ved operasjon. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143910563-uke-23-og-gallestein/#findComment-144009269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til s@lma Skrevet 17. februar 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 17. februar 2012 Takk for svarene ! Foreløpig så har jeg ingen betennelse, så sånn sett er det rolig, men fastlegen min sa at hvis jeg skulle få feber under anfall så måtte jeg kontakte legevakt straks. Hun mener at galleblære som er betent må fjernes, ellers kan det gå over i større infeksjon med mer alvorlige komplikasjoner . Får håpe det går ikke så langt med meg. Nå driver jeg og prøver ut maten som vi spiser hjemmet, og hører til kroppens signaler hva den tåler og ikke tåler nå for tiden. Så får vi se hva blodprøver viser, og hva de finner på ultralyd på tirsdag. Men er egentlig ganske forberedt på at det blir gallestein.. Kjenner jeg blir litt engstelig og kommer på noen dumme og unødvendige tanker, har lest et sted at noen kvinner får pankreatitt i svangerskapet, eller at det dukker opp krefttyper som trives spesielt godt i en gravid kropp.. vet at det er ganske lite sannsynlig, men tankene sitter i bakhodet allikevel. Men det går nok bra. Skal passe på hva jeg spiser, det blir sikkert sunnere og bedre for hele familien sånn sett Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143910563-uke-23-og-gallestein/#findComment-144010473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamman til Anna07_4.mars.2012 Skrevet 17. februar 2012 #6 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Hei jeg ble i julen lagt inn på sykehuset for akutt pankreatitt og gallestein. Det var svært kritisk men har roet seg litt nà. Er nå I uke 37,og skal operere bort galleblæren etter fødsel. Sjeldent de gjør det hvis du kun har Steiner.... håper det går bra med deg! Bare å spørre hvis du lurer på noe! Hilsen Endret 17. februar 2012 av mamman til Anna07_4.mars.2012 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143910563-uke-23-og-gallestein/#findComment-144010911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå