Gå til innhold

kan en bolledeig stå og heve i flere timer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi skal bake boller i dag, men så må jeg ut en tur. Kan jeg sette deigen halv 11 og la den heve til halv 3?

Jeg ville ikke ha gjort det. Søte deiger som hever så lenge får lett alkoholsmak av den langvarige gjæringen, og det er ikke noe særlig.

Annonse

Vi skal bake boller i dag, men så må jeg ut en tur. Kan jeg sette deigen halv 11 og la den heve til halv 3?

Jeg ville ikke ha gjort det. Søte deiger som hever så lenge får lett alkoholsmak av den langvarige gjæringen, og det er ikke noe særlig.

Jøss aldri opplevd at gjærbaksten får alkoholsmak :) Har en kanelbolle oppskrift som heves i timesvis, gjerne 2-3 timer før baking og 1,5time etterhev..de blir suuuuper luftige og er de beste bollene! :D I går bakte jeg søte horn og hevet som oppskriften sa, og det blei ikke på langt nær sånn som bollene mine,asså :P

Har du stor nok bolle til deigen kan den fint stå fra 11-14.30,mener jeg. Min erfaring med mindre gjær og kald væske er ikke god,så det vil jeg ikke anbefale deg :) Men det er jo ikke verre enn å prøve :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...