Lille lysglimt 2 Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 Leser nå at folkehelseinst. anbefaler at alle gravide bør ta årets influensa vaksine. Hva gjør dere?
*ei tulle+spire* Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 jeg burde nok ha gjort det, ligger nå langflat med influensa og angrer at jeg ikke vurderte den..
De to sjarmtrolla og guttspira Skrevet 17. februar 2012 #3 Skrevet 17. februar 2012 Jeg skal ikke ta den. Legen min har heller ikke nevnt dette for meg. Er 35 uker i morgen
ØnskerOm2011 Skrevet 17. februar 2012 #4 Skrevet 17. februar 2012 Jeg ville ikke ha tatt den!! Jeg tok den da jeg ventet barn i 2010, og alt dette hysteriet rundt influensa. Angrer veldig. Aldri vært så dårlig noensinne tidligere, og vi sliter nå litt med en 2 åring som henger veldig etter i utvikling. Har to barn til, og de har det aldri vært noen problemer med hva angår utvikling, osv.. Kan jo være jeg tar feil, men jeg ser en klar sammenheng med denne vaksinen. Alt jeg har undersøkt i ettertid også, så står det jo skriv om at man fraråder gravide å ta vaksiner, uansett. Det beste er nok å la være. En influensa er jo overkommelig for de fleste, og sjeldent man blir så dårlig at det får alvorlige konsekvenser. Men opp til hver enkelt selvfølgelig :-)
SuperMoM <3 Skrevet 17. februar 2012 #5 Skrevet 17. februar 2012 Nope.. Regner med både lille og jeg takler en eventuell influensa. Sliter med bihuler og halsen nå,men 0 feber. Så satser på jeg slipper unna den i år også ^^,
Brno 08,09, + 12:) Skrevet 17. februar 2012 #6 Skrevet 17. februar 2012 tok den og har hatt en mann som har ligget nede for telling i ei uke. Usikkert om det er influensa han har hatt, men jeg har iallefall ikke blitt så syk som han. Greit å slippe unna det en kan!
cberry Skrevet 17. februar 2012 #7 Skrevet 17. februar 2012 Anser det som totalt unødvendig. Er ingen lege, men det er nå min mening... (jobber med forskning innen immunologi) Får man høy feber, skal man ta febernedsettende for å ikke overopphete fosteret, ellers er influensa ufarlig. Ikke fått noe anbefaling om vaksine selv heller. Har også hørt at immunforsvaret er ekstra godt i graviditeten. Har hatt influensa i huset uten å ha fått det selv begge gangene jeg har vært gravid. Itillegg virker ikke vaksinen mot alle typer influensa heller, så man har ingen garanti.
:) liris Skrevet 17. februar 2012 #8 Skrevet 17. februar 2012 Jeg var gravid under svineinfluensaen og valgte å ikke ta den tross mye press.. Jeg kommer aldri til å ta en infulensavaksine før jeg evt. er i gåstolen!
cberry Skrevet 17. februar 2012 #9 Skrevet 17. februar 2012 [quote name= liris' timestamp='1329481712' post='144009523] Jeg var gravid under svineinfluensaen og valgte å ikke ta den tross mye press.. Jeg kommer aldri til å ta en infulensavaksine før jeg evt. er i gåstolen! nå er den vanlige influensa vaksinen skikkelig utprøvd, i motsetning til hva svineinfluensavaksinen var, så de kan ikke helt sammenlignes. Men er enig med deg, synes influensavaksine er unødvendig med mindre man er gammel og har nedsatt immunforsvar, altså i en situasjon hvor influensa er dødelig.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #10 Skrevet 17. februar 2012 Ja den er utprøvd, men er den det på gravide? De har jo i alle år tidligere frarådet gravide å ta influensevaksine....
Fru.Vestavind Skrevet 17. februar 2012 #11 Skrevet 17. februar 2012 Nei, tar ikkje noko eg ikkje må, serleg når det gjelder sprøyter;)
Nille 76 Skrevet 17. februar 2012 #12 Skrevet 17. februar 2012 Ingen med vettet i behold vaksinerer seg når man er gravid!! Og vaksinere seg mot influensa? Nei vettuhva...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #13 Skrevet 17. februar 2012 Nei det skal jeg ikke... Ser ikke helt grunnen til det rett og slett.
trilletroll Skrevet 18. februar 2012 #14 Skrevet 18. februar 2012 Nei! det har jeg ikke gjort, enig med dere andre at det er noe tull.
jente08 og gutt12 Skrevet 18. februar 2012 #15 Skrevet 18. februar 2012 Jeg vaksinerte meg i høst da jeg var i uke 20. Jeg jobber på mikrobiologisk avdeling og ble anbefalt å vaksinere meg av flere leger. Har troen på at de vet hva de snakker om og hører ikke på all mulig synsing fra folk som ikke vet hva de snakker om. Men alle gjør selvfølgelig som de selv vil,og bra er det:)
bitthen Skrevet 18. februar 2012 #17 Skrevet 18. februar 2012 Nei, bestemte meg for å ikke ta den denne gangen. Tok Svineinfluensa - vaksinen sist jeg var gravid, og har virkelig fått en liten støkk når jeg ser hvor uproft dette var Men har jo hatt denne influensaen da, gikk helt greit det
Snuppeluppa med snuppe + spire Skrevet 18. februar 2012 #18 Skrevet 18. februar 2012 Nei den kommer jeg ikke til å ta. Jeg ser ikke helt nødvendigheten med vaksine mot influensa, for kroppen takler da å være litt syk - om man ellers har en nogenlunde frisk kropp.
Velsemor Skrevet 19. februar 2012 #19 Skrevet 19. februar 2012 Vaksinerer meg hvert år ettersom jeg jobber med alvorlige og kritisk syke pasienter som kanskje ikke tåler å få influensa. Selv vil jeg tror at jeg tåler å være syk med influensa, men ikke når jeg er gravid. Har mer en nok med å ha stor mage og være mamma til en aktiv 3 åring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå