Gå til innhold

Skal begynne med natt avvenning! Noen gode tips?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er lei av å våkne x antall ganger om nettene for å amme. Gutten min er 6 mnd og legger (vel) godt på seg og helsesøster mener han kan avvennes... Tar dere de opp av sengen når de gråter? Byssing ok? Er redd han klikker helt hvis han ikke blir tatt opp.. Er jo ikke akkurat vant med å bli liggende å skrike. Håper dere kan dele noen gode råd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillemann er 8 måneder og vi kjørte nattavvenning for to helger siden (også etter råd fra hs). Jeg sov på overvåningen og pappaen tok de første tre nettene. Han hadde som mål å ikke ta lillen opp ur sengen hvis han kunne roe ham i sengen sin. Første natten ble lillen dog så sint at det måtte byssing til, han sovnet om etter ca 1,5 time (han vekslet mellom å være sint, lei seg og våken). De øvrige gangene han våknet den første natten kunne han roes i sengen. Natt nr 2 ble det også en våken/bysse-period, men denne gang kun på 30 minuter. Natt nr 3 kunne lillen roes i sengen alle gangene han våknet. Nå har det gått 10 dager og han våkner fortsatt 3-5 ganger, men sovner om med en gang han får smokken. Såå deilig! Håper bare han sover hele natten snart.. :)

Noen andre tips vi følger (som jeg snikleste i Sove-Karins bok...):

Amme siste gang på kvelden med lyset på - slik at barnet skjønner at man kun får mat når det er dag/lyst.

Slå på lyset det første du gjør om morgonen for å markere at nå skal vi stå opp og nå kan du få mat.

Skrevet

Aha lurt det med lyset! :) Jammen så bra at han ikke må ha mat hvertfall !! :) Har hørt noen sier de ikke må bysses og bla bla men da vet jeg at det går selvom! :)

Skrevet

Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd meg litt frem - det er så mye meninger og "to do's og not to do's" her inne, og barna våre kommer ikke med fasit. Det ene er ikke riktig, og det andre er ikke feil. :-) jeg er sikker på at uansett metode man velger å bruke så er det som virker for ditt barn det riktige for akkurat det barnet - enten du velger å bysse eller la ligge, gi smokk eller bare flaske med vann etc, så lenge intensjonen med det du gjør er god og du selv føler deg trygg på det du gjør. (Selv kommer jeg ikke til å avvenne tror jeg, men vente til barnet selv er ferdig med nattmåltid. Men det er sånn JEG ser det for meg.)

Men lys var et supert triks - det skal jeg ha i bakhodet! :-)

Lykke til, håper du finner en god løsning på dette! :-) (krysser fingrene for deg!)

Gjest isimagen
Skrevet

Når kan man forvente at babyen kan sove natten igjennom uten pupp? Er det når de spiser 2 måltider i løpet av dagen, eller kan man begynne tidligere?

Skrevet

Har hørt noen sier 2 og noen 3... Helsesøsteren min mente jeg kunne gjøre det fordi kurven hans har begynt å gå mer rett opp :P

Og er 6 mnd. Da spiste han bare to måltider. Nå spiser han 3. Så det er ingen tvil om at han får i seg nok mat. Er god og rund og spiser alt han får :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...