Gå til innhold

bes kle av seg i barnehagen!.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 4 år. et par uker før jul datt det plutselig ut av henne, mens vi kjørte bil , at to gutter i barnehagen hadde bedt henne kle av seg. de satt seg oppå henne og den ene av dem kledde også av seg. hun fortalte meg også at hun hadde sagt til guttene at hun ikke hadde lyst. jeg kjørte nesten av veien, og måtte stoppe for å få trekt pusten for å få samle hode, så jeg kunne fortelle henne i ro og fred hva hun må gjøre om dette skjer igjen. Jeg var så utrolig ut-av-meg i lang periode, og rett og slett engstelig for at hun ikke hadde det bra i b.hagen, redd for at dette kunne skje igjen. disse guttene er forresten 1 1/2 år eldre enn henne.

Jeg tok en prat med barnehagen, fortalte de at jeg er klar over den naturlige delen av nakenhet, og nysjerrighet, men når datteren min sier hun ikke vil, så ser jeg helst at dette blir følgt med ekstra så det ikke skjer igjen. jeg har også bedt personale passe på at ingen går på do samtidig, fordi jeg mener at alderen barna i avdelingen er gamle nok nå til å få forstå privatliv. jeg har hatt laaaange samtaler med jenta mi og fortalt at hun skal lukke døra når hun er på do, og om noen prøver å komme inn skal hun si det er opptatt. om hun trenger hjelp til å tørke skal hun rope på en av de voksne. jeg har sagt at tissen er hennes og bare hennes og skal ikke vises fram til noen andre. det er et veldig ømfintlig tema, for jeg vil ikke at hun skal tro det er stygt eller ekkelt, men at vi har alle private deler på kroppen.

i dag hentet mannen min henne i barnehagen og en av de ansatte ba meg ringe ned. hun fortalte meg at den samme gutten hadde tatt henne med til et rom og bedt henne kle av seg, atter en gang. en av de ansatt hadde avbrutt det hele når datteren min sto i strømpebuksa. jeg ristet av sinne og tok enda en prat med jenta mi, sa det samme om igjen og om igjen. hun sa igjen at hun ikke ville kle av seg. hva i helvete er det denne guttungen lærer hjemme!!!?!?!! denne gangen var det ikke bare min jenteunge der inne, men også en annen jente.

det jeg lurer på er, hva ville du ha gjort i denne situasjonen? jeg skal ta en prat med barnehagen i morgen, be om et møte med guttungens foreldre, be dem forklare sin gutt at han skal slutte å vise fram privatdelene sine til dattera mi.

jeg sa til barnehagen at jeg ser helst at de passer på at mitt barn ikke leker eller omgås denne gutten.

jeg vet jeg ikke kan kontrolere hvordan andre foreldre oppdrar barna sine, men om andres barns oppførsel har en negativ innvirkning på mitt barn, så føler jeg at jeg Må si ifra.

jeg husker selv da jeg var 4 år og kan ved ingen tidspunkt huske at jeg har fått spørsmål om å kle av meg, eller at noen gutter har med vilje dratt ned buksa for å vise meg privatdelene sine. det er så mye dritt i den verden vi lever i, og jeg kommer til å gjøre alt i min makt for at mitt barn aldri skal komme borti mennesker som vil henne vondt, eller missbruke henne på noe som helst måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil bare si at jeg synes du gjør alt riktig her... Men jeg tenker at det er noe som gjør at gutten oppfører seg slik. Jeg tenker selvfølgelig på seksuelt misbruk...Høres ikke bra ut. Tror ikke det er normalt at gutter på den alderen oppfører seg slik når jenta ikke vil...

Skrevet

Jeg vil bare si at jeg synes du gjør alt riktig her... Men jeg tenker at det er noe som gjør at gutten oppfører seg slik. Jeg tenker selvfølgelig på seksuelt misbruk...Høres ikke bra ut. Tror ikke det er normalt at gutter på den alderen oppfører seg slik når jenta ikke vil...

Hehe, krisemaksimering med en gang :D

Det er HELT normalt at gutter og jenter i den alderen er nysgjerrige og utforsker litt.

Må si at jeg blir langt mer skremt av folk som hopper på "seksuelt-misbrukt"-toget med en gang for å (bort)forklare normal adferd blandt barn.

Skrevet

I følge vår barnehage er dette en naturlig og normal oppførsel. Jeg skjønner at du som mor ikke synes det er ålreit, når dette er noe jenta di ikke vil.

Kan du egentlig forvente at 4 år gamle barn forstår alt som har med privatlivet å gjøre? Jeg synes også det blir feil å si at denne gutten ikke oppdras på riktig måte. Jeg synes du overdriver din reaksjon ved å finne feil ved denne gutten.

Synes det er riktig av deg å ta det opp med barnehagen siden dette er en situasjon dere ikke er komfortabel med.

Skrevet

Jeg har en datter på 4 år. et par uker før jul datt det plutselig ut av henne, mens vi kjørte bil , at to gutter i barnehagen hadde bedt henne kle av seg. de satt seg oppå henne og den ene av dem kledde også av seg. hun fortalte meg også at hun hadde sagt til guttene at hun ikke hadde lyst. jeg kjørte nesten av veien, og måtte stoppe for å få trekt pusten for å få samle hode, så jeg kunne fortelle henne i ro og fred hva hun må gjøre om dette skjer igjen. Jeg var så utrolig ut-av-meg i lang periode, og rett og slett engstelig for at hun ikke hadde det bra i b.hagen, redd for at dette kunne skje igjen. disse guttene er forresten 1 1/2 år eldre enn henne.

Jeg tok en prat med barnehagen, fortalte de at jeg er klar over den naturlige delen av nakenhet, og nysjerrighet, men når datteren min sier hun ikke vil, så ser jeg helst at dette blir følgt med ekstra så det ikke skjer igjen. jeg har også bedt personale passe på at ingen går på do samtidig, fordi jeg mener at alderen barna i avdelingen er gamle nok nå til å få forstå privatliv. jeg har hatt laaaange samtaler med jenta mi og fortalt at hun skal lukke døra når hun er på do, og

om noen prøver å komme inn skal hun si det er opptatt. om hun trenger hjelp til å tørke skal hun rope på en av de voksne. jeg har sagt at tissen er hennes og bare hennes og skal ikke vises fram til noen andre. det er et veldig ømfintlig tema, for jeg vil ikke at hun skal tro det er stygt eller ekkelt, men at vi har alle private deler på kroppen.

i dag hentet mannen min henne i barnehagen og en av de ansatte ba meg ringe ned. hun fortalte meg at den samme gutten hadde tatt henne med til et rom og

bedt henne kle av seg, atter en gang. en av de ansatt hadde avbrutt det hele når datteren min sto i strømpebuksa. jeg ristet av sinne og tok enda en prat med jenta mi, sa det samme om igjen og om igjen. hun sa igjen at hun ikke ville kle av seg. hva i helvete er det denne guttungen lærer hjemme!!!?!?!! denne gangen var det ikke bare min jenteunge der inne, men også en annen jente.

det jeg lurer på er, hva ville du ha gjort i denne situasjonen? jeg skal ta en prat med barnehagen i morgen, be om et møte med guttungens foreldre, be dem

forklare sin gutt at han skal slutte å vise fram privatdelene sine til dattera mi.

jeg sa til barnehagen at jeg ser helst at de passer på at mitt barn ikke leker eller omgås denne gutten.

jeg vet jeg ikke kan kontrolere hvordan andre foreldre oppdrar barna sine, men om andres barns oppførsel har en negativ innvirkning på mitt barn, så føler jeg

at jeg Må si ifra.

jeg husker selv da jeg var 4 år og kan ved ingen tidspunkt huske at jeg har fått spørsmål om å kle av meg, eller at noen gutter har med vilje dratt ned buksa for å vise meg privatdelene sine. det er så mye dritt i den verden vi lever i, og jeg kommer til å gjøre alt i min makt for at mitt barn aldri skal komme borti mennesker som vil henne vondt, eller missbruke henne på noe som helst måte.

Heisann!

Som andre skriver, så er det veldig normalt for barn i denne alderen å utforske litt angående å ta på tissen sin, ville se tissen til andre osv jeg kan huske at min søster ble tatt i å vise tissen sin til barna som bodde ved siden av oss - hun var 5 år og overhodet ikke seksuelt misbrukt :) jeg og ei venninne lekte også "mor og far" hvor vi kledde av oss og lå i samme seng (ideen fikk vi fra en bok som skulle forklare hvor småsøsken kom fra.....). MEN det som er problemet her er at det er mot din datters vilje - det er ikke greit at gutten skal få henne til å gjøre noe mot hennes vilje. Han tenker nok ikke på dette som seksuelt, det er han for liten til, men han syns det er spennende og av en eller annen grunn har valgt ut din datter - kanskje de leker mye sammen ellers? Eller han syns hun er søt? Han burde uansett bli irettesatt og lære at man ikke skal få et annet barn til å gjøre noe de ikke vil - om det så er spise noe de ikke vil, leke noe de ikke vil, vise noe de ikke vil osv. Det handler om å lære seg om grenser og respekt for andres grenser.

For øvrig, hadde min sønn på fire gjort noe sånt mot ei i bhg, så hadde jg ønsket å vite det og snakke om det med jentas foreldre for å få slutt på adferden.

Og når det gjelder at gutten kanskje har blitt misbrukt så er det tull med mindre han begynner å gjøre ting med tissen sin som viser det motsatte. Barnet syns det er spennende med "stor tiss" men de aner ikke hva man skal brukes til. Ei heller ikke hva jentetissen brukes til. Om han hadde prøvd å gjøre ting med tissen, eller snakket om å gjøre ting som er tydelig seksuelle - da kan man være bekymret hvis barnet er bare 5 år...... Dette vil ikke være noe de har lånt bok om på bibliotek eller googlet som et eldre barn kunne ha funnet på.

Jeg syns egentlig ikke du har overreagert - dette er mot din datters vilje, og det må slutte å skje. Det virket som om bhg personalet tar det seriøst når de ringer deg om det. Ta en lengre prat med de for å snakke om løsninger, og ta en prat med guttens foreldre. Enten ved at personalet tar det opp eller ved at dere tar det opp i samarbeid med personalet. Det løser seg nok!

Skrevet

Synes det forrige innlegget var veldig bra, og er helt enig!! Jeg synes ikke du har overreagert i fht ditt barn, jeg hadde nok gjort akkurat det samme - og antakelig krisemaksimert og blitt hysterisk om det var jenta mi!! Man skal ikke godta at andre gjør ting mot barna sine som de ikke liker, og sier klart nei til!! Men dette er sannsynligvis bare naturlig nysgjerrighet fra gutten sin side, som hverken skyldes misbruk eller dårlig oppdragelse!! Det han trenger er veiledning fra foreldre og barnehagepersonell på det han gjør!! Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...