Gå til innhold

Tett i nesa - holder på å bli gal!

Anbefalte innlegg

Har vært tett i nesa gjennom hele graviditeten, og det blir bare verre og verre. hele ansiktet verker, ørene piper, hodet holder på å sprenges og jeg har nå gitt helt opp å sove. Får gjerne et par-tre timer på øyet pr. natt så lenge jeg bruker Rhinox nesespray for voksne, men har brukt den sammenhengende i 2-3 mnd og vet nå ikke hva jeg skal gjøre lenger. Men klarer ikke slutte med den, for da får jeg helt åndenød og ingen søvn i det heletatt. Føler jeg har prøvd alt, rhinox for barn, saltvannssprayer av alle slag, neseskylling med nesehorn (kommer ingenting igjennom uansett hvor lenge jeg holder på, pottetett), varm te med chilli og andre sterke krydder, smøring med mentholatum på alle bihuler over og under øynene, tinningene, under nesa, dampbad, varm klut over ansiktet, neseinnhalator med menthol, sterker halstabeletter.....

Noen som har tips? Føles ikke bra å bruke rhinox nesesprayen og skulle ønske det fantes noe som kunne hjelpe som er trygt under graviditeten. Jeg er ikke veldig forkjølet, selv om det har dratt seg på i det siste. Mest bare sprengende tett fordi slimhinnene er hovne

Fortsetter under...

Det eneste som hjelper her er høyt hodeleie om natta for å få litt søvn, og da mener jeg nesten å sove i sittende stilling. Om dagen er det litt lettere iom er jo stort sett i oppreist stilling. Tror ikke det er så mye å gjøre med dette, evt prøve akupunktur, men det hjelper et døgn eller to

Tror jeg seriøst hadde mer ønsket meg tett nese, enn det jeg har. Jeg har blødd neseblod siden før jul, og det begynner plutselig uten forvarsel. Jeg blir sprø. Må smøre skjøre slimhinner med vaselin, og da merker jeg jo ennå dårligere om det plutselig begynner å renne. Særlig sprekt når jeg daglig skal stå foran en haug med 16-18 åringer og prøve å være en leder. Jeg er redd for at jeg plutselig står der med en rød stripa ned mot leppa.

Har ingen tips til deg, vil bare si at jeg er litt misunnelig bare... Selvom jeg skjønner at det er slitsomt nok! :)

Jeg brukte rhinox i forrige svangerskap, og brukte det lenge.. Gjorde også som deg, prøvde alt til ingen nytte. Tett nese er faktisk eit graviditetssymtom og fikk beskjed om at dersom rhinox fungerte så var det bare til å bruke den. Største grunnen til at en ikke bør bruke nesespray så lenge er at en kan bli avhengig og at virkningen blir svakere.

Etter fødseles tok det fire dager til jeg var helt sluttet med den. Du kan jo alltids pakke ned saltvannsspray i fødebagen og prøve på sykehuset etter fødselen, for dette går nok sikkert ikke over før den tid.. Lykke til i allefall :)

neseblod her og hver eneste dag, sånn har det vært siden jeg var 3-4 år, renner bare jeg går inn i varmen etter å ha vært ute i kulda, våkner av at det plutselig begynner om nettene osv.....så ikke så mye å bytte mot. Tro meg, ja neseblod er fryktelig slitsomt og ikke akkurat behagelig heller, men hadde vært lykkelig hadde det bare vært det og ikke denne sprengende vonde tettheten i tillegg :(

Vet at det er normalt med tett nese under svangerskap, og sleit med det forrige gang også, men på ingen måte så ille som nå :S

Anonym: Fikk du lov av legen å bruke rhinox nesespray lenger enn de 10 dagene? Jeg så redd for at det skal ha skadelig effekt for babyen. Skal definitivt ta med meg saltvannsspray i fødebagen, krysser fingrene for at lille tar med seg alle plagene på vei ut, var litt sånn sist i allefall :)

Annonse

Jordmor som anbefalte meg å bruke rhinox viss det bare var den som hjelpte. Denne skal ikke være skadelig for barnet så da regner jeg med det gjelder uansett hvor lenge en bruker den.. Spør jordmor eller lege neste gang så slipper du å bekymre deg :) God bedring, kan trøste deg med at denne gangen har jeg ikke noe tett nese :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...