MrsMeoh Skrevet 16. februar 2012 #1 Del Skrevet 16. februar 2012 Hei jenter Jeg håper noen kan hjelpe meg litt her. Jeg har adenomyose, en form for endometriose - bare at sykdommen ligger i selve livmoren. Av den grunn er samleie svært smertefullt, og vi er nå i gang med vårt første prøverørsforsøk. Jeg var på første kontroll på eggposene nå på tirsdag, og da sa gynekologen at jeg har PCOS. Ingen av de gynekologene jeg har vært hos tidligere har sagt noe om det. Har funnet ut at det kan dukke opp når som helst i fruktbar alder.. Uansett, han sa det med bakgrunn av det han så på ultralyden, og at jeg har hatt merksnodige sykluser det siste året. Det siste året har jeg tatt ihvertfall tre blodprøver for å se hormonnivåene, to til St.Olavs. Jeg har ikke hørt noe om ubalanse i hormoner... Så nå lurer jeg; Kan man ha PCOS uten den hormonubalansen? Om så - kan man da ha de "klassiske" eggstokkene? Jeg skjønner bare ikke hvordan denne greia henger sammen jeg.. Kjenner jeg er lei, trist og fortvilet.... Håper noen kan hjelpe meg å forklare litt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143910356-hvordan-fungerer-det-her/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mambaa Skrevet 16. februar 2012 #2 Del Skrevet 16. februar 2012 hei! dette hørtes slitsomt ut... jeg vet ingenting om endo, men jeg kan i allefall svare deg litt om pcos! jeg fikk aldri mensen etter at jeg sluttet på p-pillene,og ble utredet hos gyn. der fikk jeg diagnosen pcos,med de klassiske cystene på eggstokkene,men uten hormonforstyrrelser eller overvekt, er heller mot undervektig. så ja, man kan ha pcos uten de mest åpenbare symptomene.. vi med pcos kan ha vanskeligheter med å bli gravid og en del trenger ivf, men det er jo du så "heldig" å være i gang med allerede! i forhold til pcos sier begge gyn jeg har snakket med at sjansene for å lykkes til tross for pcos er gode:-) så jeg ville prøvd å ikke tatt det så tungt om jeg var deg,selv om det selvsagt er lettere sagt enn gjort! masse lykke til,klem fra meg:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143910356-hvordan-fungerer-det-her/#findComment-144007368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrsMeoh Skrevet 16. februar 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 16. februar 2012 Takk for at du tok deg tiden til å svare Englemamma Har nesten samme historie jeg også.. mensen var ikke som før etter sist pilleslutt. Har vel hatt mens fire, fem ganger av egen maskin på ett år. Nå før IVF så måtte jeg ta primolut for å få mensen.. Jeg har derimot dratt på meg ekstra kilo den siste tiden. På grunn av adenomyosen så får jeg ikke vært så aktiv som jeg skulle ønske, og røykeslutten kom med 10 kg ekstra alene. Er en ond sirkel - smerter - vektpågang - hvordan komme ned?? Kjenner meg igjen i flere av symptomene. Etter hva jeg kan forstå så har jeg tegn til insulinresistens (rart hva man finner ut når man setter seg ned og leser gitt), og jeg sliter med uren hud m.m - men det er ting som nesten alltid har vært der, og om PCOS har dukket opp innen det siste 1.5 året så er det så rart. Har bestemt meg for å dra til lege for å sjekke opp en del ting. Særlig siden det er masse av diabetes 2 og hjerte- og karsykdommer på begge sider i familien min.. Ja, hehe, er ikke dumt at vi allerede er igang med IVF, tenkte tanken på "hell i uhell" der jeg også Det som gjør det vanskelig med PCOS også, er at sjansen for spontanabort er enda høyere enn med adenomyose alene, så jeg tenker masse på om jeg kommer til å bli mamma i alt dette. Tanken på om jeg frarøver samboeren sjansen til å bli far er jo også der... Må nok jobbe litt med det som er mellom ørene framover, for det hjelper jo ikke på prosessen at jeg er bare skeptisk, usikker og fortvilet på situasjonen Ser flere på nettet refererer til PCOS og smerter - hvordan er det her? Er en del av smertene jeg har klarer ikke legen min å forstå seg på - og jeg har bare tenkt adenomyose i alt dette. Har forstått det slik at ikke alle har smerter med PCOSen, men er det noen som har erfaringer å dele? Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143910356-hvordan-fungerer-det-her/#findComment-144007989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #4 Del Skrevet 18. februar 2012 Hei! På spørsmålet ditt om man kan ha pcos uten hormonubalansen så er jeg litt usikker, men det jeg er sikker på er at det er så utrolig individuelt hvordan man opplever pcos. Så det er store variasjoner. Mine hormonnivåer lå bare litt utenfor normalområdet har legen sagt, og jeg har da disse cystene på eggstokkene. Jeg har syklus på ca 30 dager, noe som er relativt normalt for en med pcos egentlig. Jeg er noe overvektig, og sliter mye med økt hårvekst i ansiktet og lårene, hårtap på hodet og uren hud. Angående smerter så tror jeg også dette er veldig individuelt, har lest at mange har sterke menssmerter på grunn av pcos, men jeg har aldri hatt menssmerter, eller noen andre smerter fra det området.. Jeg er 24 år, og prøver ikke å bli gravid nå, men jeg håper å kunne bli det med minst mulig hjelp i fremtiden. Jeg har troen på at det vil gå, siden jeg har relativt normal syklus, Også syns jeg det er bra at jeg vet jeg har pcos på forhånd, så jeg er klar over det. Lykke til med ivf! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143910356-hvordan-fungerer-det-her/#findComment-144013027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lapskaus Skrevet 19. mars 2012 #5 Del Skrevet 19. mars 2012 Hei, hei MrsMeoh! Jeg håper det går fint med deg og ivf. Jeg har selv nettopp fått diagnosen adenomyose. Har store smerter rett før og ved menstruasjon. Får sterke smerter i mage og nedover benene første menstruasjonsdagen. Også giktsmerter under menstruasjon. Har også smerter ved samleie og kjenner eggløsningen godt. Det er vistnok er vanlig i følge min lege. Har også lagt på meg, oppblåst mage og store vansker med å gå ned i vekt igjen. Vet ikke om dette var noe i den gaten du tenkte på. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143910356-hvordan-fungerer-det-her/#findComment-144092219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå