lillevenn2012 Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 vi skal ha 100%, og da er det 35 uker, jeg trodde mamman og pappan skulle dele de ukene jeg??? Men sjefen min sa jeg skulle ha de 35 ukene først SÅ kan faren ta ut permisjonen han skal ha??? Hun hadde jo ikke peiling pÅ hva hun sa eller skreiv pÅ søknaden til permisjon, hun hadde vel 3 telefoner til en annen, for hun mÅtte ha hjelp... Er det noen her inne som vet Åssen det er da??
Mamma&skatt Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 hei permisjonen skal fordelse følgende: 9 uker til mor, så fellesperiode hvor dere velger hvor mye mor skal ha og hvor mye far evnt. skal ha(vanligst at mor tar disse ukene) og så 12 uker til far. din sjef har ingenting medå fortelle deg hvor mye du skal ha eller ikke ha
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2012 #3 Skrevet 16. februar 2012 Fyll ut permisjonspapirene selv, for tror ikke sjefen din har peiling. 3uker før termin til mor (må taes ut eller mister du dem) 6uker etter termin til mor. (disse kan ikke far ta) når barnet blir født har far rett på 14dager permisjon, men nødvendigvis ikke med betaling. Far har 12 av ukene forbeholdt seg. Resten deler dere slik dere ønsker. Husk at dere også har ferie i tilegg til permisjonen.
lillevenn2012 Skrevet 16. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 16. februar 2012 tusen takk for svar. det var det jeg også trodde det var. jeg vet jeg må ta ut 3 uker før termin. og 6 uker etter. Det står at mor har krav på 9 uker, og det er de. Og far har krav på 12 uker. og resten kan vi dele. men sjefen min var så bestemt på at jeg skulle ha 35 uker og faren skal ha etter de 35 ukene mine. Men kan jeg ta de 9 ukene først så far ta 12 uker etter de 9 ukene og jeg begynne på igjen? Eller må det være sammenhengene alt av mitt hvis jeg f.eks skal ha 20 uker og far resten må jeg ta de 20 ukene med en gang? Sjefen min var klar over ferien så hun skreiv opp ferie jeg skal ha også..tror jeg må ned til hun og få ny søknad igjen.
Lilla-Turkis Skrevet 16. februar 2012 #5 Skrevet 16. februar 2012 Du kan dele opp permisjonen din ja. Informasjon om dette og regler for søknad finner du på nav sine sider. Du må da sende inn en ekstra søknad om at du skal utsette noe av din permisjon. Men lurt at dere tenker praktisk gjennom det også. bare for å ta ett eksempel: 3uker forsvinner før termin og hvis du f.eks går 2uker over termin før du får barnet så vil det si at du kun har 4 uker igjen av de 9 ukene. Så hvis far da skal ut i permisjon etter de 9ukene du snakker om så vil det si at det skjer når barnet er 4uker gammelt. Vet ikke hva slags jobb du har men å da fullamme en 4 uker gammel baby i 100% jobb ser jeg hvertfall for meg ikke er gjennomførbart.
S.Ø. Skrevet 16. februar 2012 #6 Skrevet 16. februar 2012 Ved 100% permisjon får en 47 uker, hvor 12 av de er forbeholdt far. Det vil si at du får 35 uker. Så lederen din har delvis rett. Men dere kan selv velge hvordan dere vil ta ut disse ukene, for eksempel kan far ta ut permisjon mens du har ferie midt inne i din permisjon. Så du Må ikke ta ut 35 uker før far kan ta sine 12 uker, selv om dette er vanlig. Sjekk http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/St%C3%B8nadsperioden+for+f%C3%B8dsel+1.+juli+2011+og+senere.244184.cms
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå