Gå til innhold

Da hører jeg visst til her da :-(

Florida11

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Forrige mandag mistet jeg for 3. gang på rad i løpet av et halv år... Oppevde MA ved 10 uker 4. august 2011 - måtte på sykehuset og fikk cytotec i tre runder uten virkning, så det ble utskrapning i full narkose. Ble raskt gravid igjen, og opplevde MA ved 11 uker 17. november. Fikk da utskrapning med en gang. Ble raskt gravid igjen og opplevde SA ved 5 uker 6. februar.

Jeg er akkurat blitt 38 år (mannen også). Vi har to jenter fra før av på nesten 10 og 12 år. Vi har vært kjærester i 22 år. Var egentlig ferdig med barn, men ombestemte oss og alle fire har lyst på et lite tilskudd til familien. Begynner å bli litt sårt dette nå, at det ikke skal gå - spesielt siden det ikke ser ut til at det er noe problem å bli gravid... Spørsmålet er om vi er ekstremt uheldige eller om det er noe galt? Den siste var vår 7. graviditet, Har også opplevd EX.U tidligere som førte til at jeg bare har èn eggleder igjen (men har blitt gravid 4 ganger etterpå, så det ser ikke ut til å være noen stor hindring).

Det var litt om meg :-) Håper vi finner ut av det og at til slutt kan få et barn til!

Fortsetter under...

Hei. Dette er ikkje kjekt. Vi er litt i same situasjon. Har også 2 barn frå før, men har akkurat fått beskjed om at det eg trudde skulle bli mitt tredje barn er min 4de abort . Har same følelsar som deg. Blir også lett gravid, men tydlegvis sitter det ikkje så godt. Eg og lurer på om det er mogeleg å vere så uheldig eller om det er noke gale, men er blitt undersøkt og dei finner ingenting. Og så er det jo det at det faktisk gjekk bra dei første 2 gangane, som alltså var i 2001 og 2005. Og dette er vel også likt med deg.

Skal du prøve igjen? Uansett - lykke til!

Velkommen til forumet vårt. Veldig trist å høre at enda en kvinne har måttet oppleve marerittet, men fint at du har funnet frem til forumet vårt - her er det mye hjelp å få! :)

Ja, det er faktisk mulig å bare ha uflaks og abortere mange ganger på rad, uten at noe egentlig er galt. å oppleve en ufrivillig abort kan statistisk sett sammenlignes med å trille en terning. Sannsynligheten for å få for eskempel en sekser på terningen er omtrent 15 %, det samme er sannsynligheten for å oppleve en ufrivillig abort. Det går an å trille terningen fem ganger på rad og få yatzy, ergo går det også an å ha uflaks og oppleve flere ufrivillige aborter på rad, uten at noe er galt.

Jeg opplevde også tre aborter mellom mine to vellykkede svangerskap. Vi som har erfart dette grubler naturlig nok mye på hvorfor det går galt, det gir jo ingen mening, når noen av svangerskapene våre ender så godt. Jeg har etter mye om og men landet magefølelsen min på uflaks-teorien.

Det finnes diagnoser (for eksempel tilstander knyttet til blodkoagulasjon) som kan medføre aborter i enkelte tilfeller, men som ikke nødvendigvis får konsekvenser i alle andre svangerskap. Så selv om vi har født friske barn før, kan vi være bærere av ulike sykdommer. Har du forresten fått tilbud om utredning for habituell abort? Det har du nemlig krav på etter tre ufrivillige aborter.

Jeg skjønner at det er sårt for deg og familien din å gjennomgå dette. Det er liksom ekstra trist å være gravid, og være så nær lykken, før man opplever at alt faller i grus. Og hvis man gir opp etter tre forsøk, så har jo liksom alt slitet vært forgjeves. Vet forresten døtrene dine at du har vært gravid disse tre siste gangene?

Håper du får utredning kjapt og at du og mannen din velger å forsøke å bli gravid på ny. Vi er mange kvinner her inne på forumet som plutselig har lykkes etter mange nedturer.

Du finner forresten mer info om habituell abort på http://www.habituellabort.com.

Jeg har absolutt tenkt å prøve igjen ja! Èn eller annen gang må det gå tenker jeg, spesielt siden vi har to fra før av...

Jeg har bestilt meg time til fastlegen i morgen for å prøve å ordne med utredning. Har hørt at man kan få det etter tre ganger. Legen vet ikke om den siste spontanaborten nå, så får informere og be om utredning. Men, ser for meg at utredning tar tid, og tid har ikke jeg da man kommer innmari tidlig i overgangsalderen i min familie. Mamma kom i overgangsalderen før hun var 40, samme med søstra hennes og min søster på 41 har vært tom for egg i noen år - så tid føler jeg absolutt IKKE jeg har :-(

Hva skjer om jeg prøver i ventetiden til utredning og blir gravid da, får jeg noe ekstra hjelp da?

Det pleier å ta noen uker (kanskje opptil et par måneder) fra legen har sendt henvisningen til man kommer i gang med utredningen for habituell abort, ventetiden kommer an på stedet du har blitt henvist til. Min erfaring er at ventetiden ofte er kortere dersom man blir henvist til privat spesialist/klinikk, i forhold til offentlig sykehus.

Dersom man ønsker full utredning, bør man unngå å bli gravid i utredningsperioden. Jeg skjønner veldig godt at du og mannen din ikke ønsker å utsette prøvingen, ettersom klokken tikker. (Med økende alder, særlig etter 35 år, øker forresten risikoen for ufrivillig abort, det kan jo være en medvirkende årsak til at du har hatt uflaks nå i den senere tid i motsetning til tidligere.) Jeg ble gravid på ny mens jeg ventet på min første utredningstime. Jeg fikk ikke tradisjonell utredning, og hadde heller ikke behov for det, ettersom det siste svangerskapet mitt endte lykkelig - med fødsel etter 40 fullgåtte uker.

Dersom du blir gravid uten utredning og uten påviste tilstander, har du likevel krav på en del ting i det påfølgende svangerskapet. Du har krav på tett oppfølging av legen din, samt hyppige ultralydundersøkelser i første trimester. Mange kvinner med habituell abort ønsker sykemelding (helt eller delvis) i starten av svangerskapet, ettersom de føler at jobben er en belastning og mulig risikofaktor for svangerskapet, og de fleste får innvilget ønsket om sykemelding. Mange leger tilbyr dessuten blodfortynnende medisiner (Albyl-E) og progesterontilskudd (Crinone) til kvinner med habituell abort, selv uten utredning og uten at noe galt er påvist. Det er forholdsvis mange her inne på forumet som har prøvd disse medikamentene, mange har lykkes, men det er jo usikkert om medisinene alene er årsaken til det.

Her kan du forresten lese mer om Den Norske Legeforenings retningslinjer med tanke på habituell abort: http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/veileder-i-generell-gynekologi-2004/kapitler/habituell-abort/

Da er jeg i gang i alle fall. Fikk henvisning til privat gynekolog av fastlegen i dag, så da er det bare å vente på innkalling. Skal også ta masse blodprøver på onsdag, slik at gynekologen har noen prøveresultater allerede når jeg kommer på time :-)

Men jeg må innrømme at vi fortsatt prøver å bli gravide mens vi venter altså... Så får det bli som det blir. Hvis jeg blir gravid før jeg får time, så får jeg legge fram saken min og heller be om tett oppfølging i svangerskapet (spesielt i starten).

Begge MA jeg har hatt i høst har blitt oppdaget på privat ultralyd som jeg selv har bestilt og betalt, da jeg var spesielt redd for ekstrauterint svangerskap etter å ha opplevd det tidligere. En skremmende opplevelse som kostet meg min høyre eggleder for 11 år siden. Fastlegen min hørte ikke på min bekymring (spesielt etter å ha nettopp opplevd en MA), så jeg måtte bestille privat UL. Håper på bedre oppfølging ved neste graviditet da...

Takk for at dere er så imøtekommende her inne og deler informasjon. Det setter jeg stor pris på!

• 2 måneder senere...

Annonse

Da har jeg vært hos gynekolog i dag. Hun sa alt så bra ut og mener det ikke er noe grunn til at jeg har mistet tre ganger på rad, eneste som kan være er alderen min.. Fikk resept på crinone og albyl-e som jeg skal starte med ved neste postivite graviditetstest. Også skal jeg tilbake til gynekologen i uke 7-8 ved evt neste graviditet.

Så da er det bare å krysse fingrene for ny pos. test snart og at alt går bra da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...