Gå til innhold

Barn rett over året- dagblund- vekkes de lett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet er at hun sover så dårlig alle andre veier enn hjemme i vogna på verandaen! Da er det 1,5 t ca, mens er vi ute å går tur feks våkner hun etter 40 min... Det er ikke nok og da blir natta urolig igjen.. Hvordan er deres barn?? Snuppa her er 13,5 mnd og har ikke begynt i barnehage enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er vesla også 13,5 mnd. Hun sover i vogna på dagtid. Tidligere var hun en 40 minutters baby, men etter MYE styr, hjelp fra sove-karin og faste rutiner, klarte jeg tilslutt og forlenge soveøkten hennes. Nå sover hun minst en time uten oppvåkning, somregel halvannen.

Vi har med svært dårlig hell forsøkt å gå over på en dupp to ganger, så vi har fremdeles to dagdupper. På dupp nr to får hun ikke sove lenger enn maks 40 minutter.

Hun våkner ikke lett når hun sover og sovner lett. I perioden når vi prøvde en dupp, sov hun urolig dag og natt, og aldri lenge nok.

Går ikke i bhg ennå her heller, men begynner etter påske. Heldigvis syns ikke bhg det er noe problem at hun sover som hun gjør og det er enda godt.

Håper snart hun kan sove en lang dupp, hun er stor jente nå så syns hun snart burde være klar.....men men.

Så lenge hun sover hele netter så er det vel nødvendig. Sover fra 1830-0630/0700.

Dersom vesla di bare sover 40, kanskje det kan være en ide å gi henne en dupp til?

Skrevet

Vesla på 17 mnd er også ganske var for lyder, så det bør ikke bli for mye bråk rundt henne når hun sover nei. Sover i vogna si på verandaen, og der er det som regel stille og fint og da sover hun 1 times tid ca (før sov hun gjerne 1,5- 2 timer, men merker at hun trenger mindre dagsøvn nå som hun blir stadig større). Går ikke i bhg hun heller.

Skrevet

Her sover hun ca 2 timer på dagtid i vogna....11 timer på natta. går i barnehage, men ikke hver dag. Snart 14 mnd!

Skrevet

Tusen takk for svar dere:-)

Sovehjertet til lillemor har heller aldri vært så veldig bra men siste månedene er jeg kjempefornøyd med! Sov i lange tider bare 30 min av gangen og det har blit myyyye vugging av vogn etc.. Så nyter virkelig at hun nå stort sett sover 1,5 t på dagen men blir litt låst når hun bare kan sove hjemme på verandaen liksom... hun sover ca fra 1200 til 1330 og siden vi bor litt usentralt så blir klokka fort mye hvis vi skal møte folk og finne på ting! Derfor hadde det vært så skjønt om hun kunne sove like lenge i vogna om det var på tur, i byen etc:-)) Derav nyskjerrigheten på hvordan deres barn er!!

Jeg har prøvd maaange ganger å la henne sove to dupper hvis den første ble kort, men nytter så og si aldri.. Var sånn vi reduserte fra to til en dupp også- at det tok laaaang tid å få henne til å sovne...

Natta klager jeg ikke på - sover fra 1845 ca til 07/0830... Kan ligge en stund i senga etter hun har våknet også og kose seg så det er luxus!!!

Skrevet

Hei Smil123

Snuppa her, som fyller 1 år om to uker, sover også ganske lett. Men er vi ute å går, da går det bra - men jeg kan ikke gå inn og ut av butikker, da våkner hun lett. Til dagen sover hun inne i vognen, med vindu åpent og vaskemaskinen på i bakgrunnen (har tidliger vært 30 min baby). Har planer om å ha henne ute på verandaen når hun sover. Du skriver at dere gikk over til en dupp da babyen brukte laaang tid på å sovne, slik er det her også. Vi er på to dupper fremdeles, er så redd for at ettermiddagen skal bli for lang hvis hun bare får en dupp... Men hun bruker gjerne ca 30-60 min før hun sovner...

Våkner vanligvis kl 0730, og legger henne innen kl 0930. Da sover hun ca 1 time (vanligvis frem til kl 1100-1130).

Deretter må hun være i vognen kl 1330, for å sove dupp 2, som ikke kan vare lengre enn til 1515 (sover 1 time der også, og må avogtil vekke henne,kommer ann på når hun sovnet).

Vi legger henne kl 1830, og de siste to mnd har hun ikke sovnet før etter en time.

Noen anbefalinger om en eller to dupper?

Skrevet

Tildur77: Enig med Jenny251210 her :-)

For meg virker det logisk at den tiden man kjemper med å få ungen til å sovne, er den tiden man øker våkentiden. Dersom det da faller på en dupp, er det en dupp som duger.

I en overgangsfase, kan det være fornuftig og gi ungene en powernap på 10-15 minutter på ettermiddagen før man dropper det når ungene venner seg til lengre våkenperioder.

Ikke at jeg er noen ekspert altså, unger er jo så forskjellige også. Bare en tanke.

Skrevet

Tusen takk for svar:) Satser på å starte med en dupp i morgen. Regner med at vi prøver å holde snuppa våken i tre-tre og en halv time før duppen. Takk for tipset om en liten power-nap, tror det må til for snuppa slapper ikke av med mindre jeg legger henne (hun har aldri lagt hode på sofaen eller gulvet for å slappe av et øyeblikk). Det dumme er at hun nå kommer til å sove på det tidspunktet vi vanligvis sosialiserer med andre barn (som stort sett er litt yngre enn henne)...

Skrevet

det kan ta tid før barne venner seg til og sove med lyder rundt seg... det er mange foreldre som er skeptiske til at barnet dems sover rolig sammen med andre når de begynner i barnehagen men etter at barnet har vært der en stund sover det som regel gjennom det meste hvis det er trøtt, hyl, skrik og andre lyder.. det kan være vanskelig og få barnet over fra to til en dupper på dagen, men etter ca en uke er de vant med det, så behold tolmodigheten og roen selv om det kanskje er en sliten og litt sutrete unge når det tipper litt for mange timer.. av erfaring sover også de fleste barn lengre hvis man har presset de litt lenger oppe enn og legge de etter første knikk i øyet... og det vi også ofte ''glemmer'' er at barnet vokser, vi sitter litt fast i de gode gamle rutinene og ser kanskje ikke helt at barnet i løpet av en uke har endret sovemønster

Skrevet

Jenta mi er også var på dagen. Sover hun hjemme i senga si går alt som regel greit, og sover 2,5-3,5 timer!!

Men sover hun ute, at vi går tur eller er på besøk hos noen f.eks,blir luren kanskje bare 1/5 -1 time! Merker tydelig at hun ikke har fått nok da ja....

Men ender opp med å gjøre det av og til likevel, for er ikke alt man kan gjøre etter kl tre på ettermiddagen.

Da hender det at jeg lar henne få en liten dupp på ettermiddagen om hun blir veldig trøtt og grinete. Men den kan ikke bli for lang eller for sen da, for da blir det trøbbel på kvelden igjen.....

Skrevet

Her sover han aller best hjemme i senga si. Da sover han alt fra 1-2,5 time, alt etter når vi står opp.

I vogna eller i bilen våkner han alltid etter 30 minutter og da blir resten av dagen trøblete. Så jeg prøver å legge opp dagen så han får sove duppen sin hjemme i senga.

Skrevet

Takk for mange svar dere!

Godt å se da at det er flere som har samme problemstillingen...Skal ikke være lett med den søvnen gitt;-) Tenker at det kanskje kan hjelpe med litt øving, men våkner hun er det minimal sjanse å få henne til å sove mer, men men er jo ny sjanse neste dag- ikke verre enn det ;-)

Men merker det henger godt i etter mange måneder som dreide seg stort sett kun om hvordan få henne til å sove best mulig og uten mye gråting...

MEEEN- skal ikke klage på sovingen nå om dagen altså- er super heldig som slipper (stort sett- bank i bordet) å stå opp i 06 tiden som mange må.. Er litt oppvåkninger i perioder når tennene presser på men sånn er det jo.. Men min erfaring er også at ting blir mer stabilt når barnet sover bare en dupp ila dagen. Tildur 77- mye tyder på at tiden er der for ditt barn også! Gi det en god uke så blir det bra :-)

GOD HELG ALLE :-)

Skrevet

Min var 30-45 minutters baby til 7-8 mnd når han plutselig begynte å forlenge den ene duppen selv, så det bare ble 2 dupper. Ved ca 9 mnd ble han mere våken på fm, sovnet senere og sov 1,5-2 timer. Den andre duppen ble til gjengjeld kortere. Var mye styr med at han sovnet tidlig på kvelden, for å så våkne og holde seg våken leeenge. Når pappaen hans begynte å ta ham med på åpen barnehage ved ca 11 mnd holdt han seg våken enda lenger, og sov så 2-2,5 timer midt på dagen. Han har oftest sovet ute på terrassen våres, så når han begynte i bhg ved 12 mnd så var han visst litt vanskelig å legge med mye lyder rundt. Men etter kort tid har han tilpasset seg sin nye hverdag, sovner greit i bhg og sover 2 timer. Når vi kommer hjem spiser vi og så er vi litt ute og aker til det blir mørkt. Da blir han ikke så trøtt og grinete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...