Gå til innhold

Plagsom during i ørene/hodet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden i fjor sommer slitt med en plagsom durelyd i ørene. Vet ikke hvor det sitter, men det kom helt plutselig over natten. Jeg hadde en veldig stressete periode i sommer, etter å ha fått vårt 3. barn samt en del andre ting som hopet seg opp. Da ble det rett og slett for mye for meg, så jeg var lenge plaget med hodepine i tillegg til denne duren. Ryggen min slo seg også vrang og den sliter jeg med fortsatt. Våkner med smerter hver morgen og må sitte på sengekanten og massere ryggen før det går over etter ei stund. Har vært hos lege flere ganger samt fysioterapeaut og kiropraktor. Det neste jeg skal prøve er akupressur. Jeg har også vært hos ø/n/h for øreduren, men de finner ingenting unormalt der heller. Jeg har ingen prolaps eller bekkenløsning, men ryggsmertene mener de skyldes muskulære årsaker. Jeg har fått beskjed om å trene rygg og mage hjemme og evt. kontakte fysioterapeaut igjen dersom det ikke hjelper.

Hos kiropraktoren fant han noen punkter i nakken som han knakk litt samt noen punkter i ryggen, uten at jeg merket noen forbedring. Jeg har også tatt mr pga. hodepinen og duren uten at de fant noe galt. Hodepinen har gitt seg, mens øreduren bare har økt i intensitet føler jeg. Det har vært en hektisk periode for meg også etter at jeg begynte å jobbe igjen etter permisjonen og jeg hører ofte knaselyder i nakken og føler meg "stiv og støl" i hele kroppen. Prøver å gå regelmessige turer og trener rygg hjemme samtidig som jeg er med på vann aerobic en gang i uka. Tenkte å høre om det var noen her inne som hadde opplevd lignende? Det er fryktelig slitsomt å høre denne duren hele tiden og ikke vite hva jeg kan gjøre for å bli kvitt den! Samtidig er det vanskelig å finne tid og rom i hverdagen til å pleie meg selv og trene. Jobber fulltid og har som nevnt 3 barn som krever sitt. Har en flott mann som hjelper til mye, men det faller likevel mye på mine skuldre føler jeg. Går ofte med høye skuldre og merker at jeg biter sammen kjevene. Blir veldig stresset i perioder og merker også at hjertet blir urolig, helt levende i brystet, noe som er veldig ubehagelig. Ble mye på en gang dette, men det er vel sånn for mange småbarns mødre vil jeg tippe?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har mange av de samme symptomene som deg i tillegg til at jeg er kronisk utslitt og aldri blir uthvilt.

Hos meg fant øre nese hals spesialisten et tydelig traume da, han trodde jeg hadde fått et slag mot hodet som barn (en hjernerystelse) som har gitt meg øresus i voksen alder. Han sa det eneste som egentlig hjelper er å lære seg å fokusere vekk fra lyden. Noen har hjelp fra summende puter eller avspenningsmusikk men jeg blir bare mer sliten i hodet av det. Jeg hører bråk i hodet hele tiden, skal jeg sette på rolig musikk eller fuglekvitter i tillegg når jeg skal sove blir jeg helt tullerusk.

Avspenning er viktig, ta gjerne et kurs i forskjellige teknikker der. Det å kontrollere pusten og klare sette kroppen i hvilemodus er viktig. Prøv gjerne yoga.

Legene er litt uenige om diagnose på meg, fastlegen min mener jeg har ME, kiropraktoren mener det er fibromyalgi mens naprapaten mener jeg bør utredes for revmatisme, så nå er revmatolog neste stopp.

Jeg jobber bare 50% og har fire barn, travle dager her også. øre nese hals spesialisten sa at stiv nakke forverrer øresus, så behandling av nakke og rygg var veldig viktig for oss med "lyder i ørene".

Jeg anbefaler deg virkelig å prøve naprapat, jeg har selv prøvd både kiropraktor, fysioterapi og naprapat men sistnevnte hadde absolutt best effekt. Naprapaten knekker opp på samme måte som kiropraktoren, men i tillegg behandler de muskelspenninger og knuter, tøyer og jobber med stivheten som blir i musklene.

God bedring!

Skrevet

Jeg har også kronisk tinnitus. Hos meg finner de ikke noen direkte årsak annet enn at jeg har dårlig hørsel. Jeg har vært på mestringskurs, noe som jeg vil anbefale deg. Der lærer du å leve med tinnitus og får gode råd om hvordan du skal takle den i hverdagen. For de fleste så er tinnitusen varig når den først har kommet, så at du fortsatt leter etter årsak må du jo gjerne, men tror ikke du noensinne vil bli kvitt tinnitusen igjen.

Som hun over sier så er stiv nakke en faktor som øker tinnitusen. Så behandling for det i likhet med avspenningsteknikk er veldig fordelaktig! Fikk lyst til å prøve naprapati jeg som blir foreslått.

Stress og mye bråk øker min tinnitus. Forrige helg hadde jeg besøk fra torsdag til søndag. Fredag var vi på kino og lørdag på konsert. Søndag var vi på en overfylt restaurant. BRåK hver dag, og jeg har vært "dårlig" mandag, tirsdag og onsdag. Først i dag kvikner jeg til. Med "dårlig" mener jeg MYE ekstra tinnitus, sliten og slapp, kvalm og deprimert. Jeg blir gjerne hissig og sur og lite trivelig å være sammen med.

Jeg har fungert i 50% jobb en stund, men nå for tiden er jeg bare hjemme. Det er veldig godt å kunne få mer hvile, for med tinnitus er jeg veldig sliten. Det gjør noe med deg å ha to-tre forskjellige lyder konstant i hodet til enhver tid. Disse lydene tar jo noe av hørselen også, jeg blir ukonsentrert og må spørre opp igjen hva som blir sagt.

Måtte fått en times STILLHET! Det hadde vært luksus :P

Så.. vet hva du går igjennom HI, men gjør som du blir tipset om, naprapati og mestringskurs. Lykke til :)

Skrevet

Takk for svaret fra dere begge! Jeg gir meg ikke på dette, men skal prøve det som kan prøves for å se om duren forsvinner. Men så lenge en ikke klarer å stresse ned og er anspent fra topp til tå, så forsvinner nok ikke plagene heller.

Skrevet

Hvis man har tinnitus kan man få apparater som maskere akkurat den lyden du høre (nuller den ut), ellers så er et besøk hos en audiopedagog brukbart. Der lære mann seg teknikker for å redusere plagene fra tinnitusen. :)

Hilsen ei som hører piping konstant.

Skrevet

Det jeg sliter med er tydeligvis ikke "vanlig" tinnitus, men mest sannsynlig noe som kommer fra anspent nakke el. Hørselen min er helt fin og jeg har ingen tegn på noen skade inne i ørene. Så min utfordring er vel kanskje å lære meg avspennings øvelser samt få behandling på nakke.

Annonse

Skrevet

Joda så lenge du har lyder i hodet så er det tinnitus!

Skrevet

Hvis man har tinnitus kan man få apparater som maskere akkurat den lyden du høre (nuller den ut), ellers så er et besøk hos en audiopedagog brukbart. Der lære mann seg teknikker for å redusere plagene fra tinnitusen. :)

Hilsen ei som hører piping konstant.

Maskerer er et fint hjelpemiddel for mange ja. Jeg har prøvd det, og det nullstiller ikke akkurat lydene i hodet. Du får fokus på annen lyd en de i hodet. For meg var det like slitsomt som selve tinnitusen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...