Gå til innhold

Usikker og trenger råd, se hit er du /dere snille:)

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet i fast stilling med ganske bra lønn i 2011, men så gikk jeg over til å jobbe 80 og har mistet mye lønn siden denne lønnen er lavere enn den jeg hadde, studerer i tillegg og. Så nå har jeg blitt gravid.,..

Tror dere nav er trangsynte angående situasjonen min? har over 4000 kr mindre i lønn pr måned nå..Det blir liksom ikke super utbetalt heller....

Men på foreldrepengerberegningen, er det nederste resultatet netto etter skatt???

Takk!! forvirret:(

Fortsetter under...

NAV legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengen

Så om du hadde bra lønn i 2011, men ikke i 2010, så vil vel dette bety at de legger til grunn den lønnen du har ved permisjonens start. Og jeg er rimelig sikker på at tallene nav oppgir som "ukesutbetaling" nederst i veilederen er brutto. Du oppgir jo ikke skattekortinfo der, og det er jo forskjellig fra person til person.

Jeg tror vi kanskje kommer til å velge 100% dekning i 47 uker og at jeg heller søke om ekstra permisjon fra jobben uten lønn, da dette vil (for oss) gi en total utbetaling som er ca 12' høyere enn om man velger 80% dekning i 57 uker. Det er faktisk slik for alle, at 100% dekning gir litt høyere utbetaling enn 80% fordi de har endret antall uker etter at systemet ble lagd.

Men så er j spørsmålet om man klarer å fordele pengene ved å ikke ha inntekt noen måneder :) så derfor har vi ikke bestemt oss helt enda.

merkeelig om det ikke er netto ca da, for hvis ikke får jeg jo nada i lønn jo....:( Når jeg regna ut forje lønn, så skrev jeg inn brutto lønn, og når jeg fikk regna ut pr. uke, så ble det til sammen på 4 uker lønna jeg fikk etter skatt på samme lønn, så kan ikke forstå at dette skal være brutto???

Da må det jo være måndedslønn delt på 4 uker istede da??

Skjønner ikke helt hva du mener når du spør om NAv kommer til å være trangsynte ang din situsjon??

Altså, foreldrepenger beregnes jo selvfølgelig ut i fra den inntekten du har på det tidspunktet permisjonen starter, ikke ut i fra at du hadde mye høyere lønn før, men selv valgte å gå ned mye i lønn. Hvis du ønsker høyere utbetaling av foreldrepenger må du jo rett og slett opparbeide deg rett til dette ved å jobbe i den stillingen du hadde før da frem til permisjonsstart. Sånn er det for alle.

Hva mener du med trangsynt? Mener du NAV automatisk skal gi deg mere penger, siden du tjente bedre enn du gjør nå en eller annen gang tidligere i livet? :P haha. Ja, da hadde det vært greit gitt;)

Du må nesten bare snakke med NAV, og det har ingenting med å være trangsynt å gjøre. Dette kan du for selv. Ikke noe NAV kan gjøre noe med.

Ikke for å være slem, men jeg blir så oppgitt over folk som får barn til verden uten ordnet økonomi.........

Annonse

Okonomien er grei den sjø:-) men vil ha det jeg har krav på. og at jeg ble gravid på prevansjon er ikke grunlag for at jeg tar abort. forkastelig komentar. og du tør ikke engang å visr navnet ditt. sier mer om deg enn om meg!

Nav bryr seg virkelig ikke om du har tjent bedre tidligere:-p hehe!

De bryr seg heller ikke om at du velger å studere. Ditt valg. De kommer nok bare til å be deg om å skaffe deg en fulltidsjobb. Noe jeg er fulstendig enig i.....

Gratulerer med barn på vei. Regner med du har samboer? Da får dere bare gjøre så godt dere kan økonomisk:-) Klems!

Hvorfor er det merkelig? Er alltid anonym her inne. Ser ikke helt poenget med å vise nicket mitt over alt.

Og hva har det med saken å gjøre uansett? Jeg må få ha min mening. Og min mening er at man skal klare seg selv! Skal ikke snylte på samfunnet. Blir forbanna av å tenke på at MINE skattepenger går til folk som er evneveike og ikke gidder å skaffe seg jobb. Og jeg blir iallefall irritert når disse menneskene appåtil setter barn til verden. Som jeg også må betale for at skal ha nye sokker.

Og nei, jeg har ALDRI hatt behov for NAV.

Min mening er at det er rart å gjemme seg på anonym overalt :P Tusen takk for at du kaller meg evneveik da, jeg har søkt på minst 50 jobber i Hedmark, Oppland OG OSLO det siste året, uten napp. Jeg har vært ganske langt nede pga det, og følt meg ganske elendig på grunn av det. Jeg har ikke fått noe av NAV fordi jeg har gått på voksenopplæring en dag i uka, rett etter jeg var ferdig der ble jeg gravid selv om jeg gikk på pilla. Det er lov å være uheldig her i livet! Ikke døm HI bare fordi henne spør noen spørsmål da vel..?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...