Anonym bruker Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 Schnuppa her har plutselig endret sovemønsteret sitt på dagtid. Hun er 8 mnd. Fra å sove økter på 1-1,5 t sover hun nå bare 30-45 min. Hun har også begynt å våkne tidligere på morgenen, og kombinasjonen av tidlig morgen og korte soveøkter på dagen, gjør at hun er mye trøtt på dagtid. Egentlig tenker jeg at hun bør få sove når hun ber om det,men da kommer vi lett opp i fire økter på dagen, og det blir bare tull. Da mister vi også rytmen på spisingen. Tror dere det kan være lurt å holde fast ved hennes tidligere sovetider, altså at jeg bestemmer når hun skal sove på dagen og så legge henne da? Kanskje det kan gjøre at kroppen etterhvert stiller seg tilbake til disse tidene? Hmmm er usikker her, syness dette med dagsoving er så vanskelig. Hun skal jo ikke være for trøtt, og ikke sove for lite, for da påvirker det natten negativt. Men samtidig kan hun jo ikke sove fire ganger på dagen heller.....? Så da lurer jeg på om noen av dere har lest en eller flere teorier om dette med babysøvn- og som med erfaring med disse kan råde meg?
Dorrimor ♂♂ Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 Barn har jo søvnsykluser på ca 30-45min som gjør til at de sover mye lettere når d har gått så lang tid g derfor har lettere for å våkne. Ei venninne av meg prøvde å finne et mønster på dette, og fant ut at datteren våknet etter 40min. 35min inn i duppen rugget hun vognen i 10-15min slik at jenta kom seg over denne våkenperioden uten å våkne skikkelig, og så sov hun i nesten en time til. Holdt på slik en ukes tid og vips så hadde hun lært seg å ikke våkne. Har aldri prøvd dette selv, m d kan jo være verdt å prøve. Ellers så kan s godt være at ingen din rett og slett trenger litt mindre søvn nå da? Lykke til!
abella Skrevet 16. februar 2012 #3 Skrevet 16. februar 2012 i boka til Karin Naphaug (sove-Karin) skriver hun at babyene ikke bør sove for sent på ettermiddagene fordi det kan tulle til nattesøvnen på ulike vis. Om barn i alder 9-12 mnd skriver hun at dersom de legger seg rundt kl 18.30-19 bør de ikke sove etter kl 15 på ettermiddagen. Min erfaring med mine to barn er at barna trenger mer våkentid mellom duppene når de blir eldre. Hvis de får for kort våkentid blir det ofte bare 30 min dupper. Jenta mi er nå 5,5 mnd og sover bare 2 dupper hver dag. Den ene på ca 2 timer og den andre på 30 min. Prøver å ha sånn ca de samme tidene hver dag. Hun sover ikke etter kl 16, og legger seg da mellom 19 og 19.30.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå