Gå til innhold

Selge gull og sånt, er det noe å hente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke mye altså, men et par ringer og et lite kjede uten verdi for meg. Hva kan man forvente seg å få? Ser det står noen på senteret og kjøper,.men det er lissom litt harry og flaut å gå bort...

Gjest sug lut
Skrevet

Ja, det er harry og vulgært og en god del andre ting.

Skrevet

Aner ikke, men har hørt at man får igjen bare veldig lite av det det egentlig er verdt. Noen som vet?

Skrevet

Tror det sto 258 kr pr gram i en reklame et sted.

Skrevet

Harry eller ikke..

Jeg tenker at det er bedre å få noe for det, enn å ha noe som aldri blir brukt og som bare ligger i en skuff!!

Jeg tok med noen ting og sjekket, men hun virket så uproff hun som sto der, så da nappet jeg med meg tingene igjen. Vurderer å sjekke et par andre steder også. Bare for sikkerhets skyld. (For å være sikker på å få rett verdi for det altså) Alternativt kan man jo gå via nettet, sende det per post.

:-)

Skrevet

Man sier vektene er innstilt feil, og de undervurderer BEVISST gullrenheten. Tror en vanlig gullsmed kan være like greit og ta kontakt med. Noen av de kjøper gammelt,- da de smelter om og lager nye smykker selv.

Skrevet

Jeg spurte om Justervesenet hadde kontrollert vekten. Tenkte det var greit da jeg ikke så klistremerke som antydet at den var kontrollert.

Hun virret litt før hun svarte.. og bestemte seg tydeligvis for å ta en liten hvit en.. og sa etter å ha tittet litt på vekten at: jada, det er den.

Hun ante ikke hva Justervesenet er for noe!!

Skrevet

i en vanlig gullsmed får du rundt 70 kroner grammet, så da svarer det seg heller å smelte om til noe nytt....

Skrevet

Jeg sendte inn til gullvekten i høst. Hadde noe gull jeg arvet, og som jeg aldri kom til å bruke. Fikk rundt 300 kr/grammet da jeg sendte inn og en overføring på nesten 6000 kr etter ferdig oppgjør :) Det ble en langhelg til utlandet det :)

Solgte du arvesmykker for en helg i utlandet??? Seriøst?????

Arvesmykker er faktisk ikke dine. Det er smykker som skal gis videre til barna dine! Men hey, de blir sikkert glade for kopier av feriebildene.....

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Jeg sendte inn til gullvekten i høst. Hadde noe gull jeg arvet, og som jeg aldri kom til å bruke. Fikk rundt 300 kr/grammet da jeg sendte inn og en overføring på nesten 6000 kr etter ferdig oppgjør :) Det ble en langhelg til utlandet det :)

Arvesmykker er faktisk ikke dine. Det er smykker som skal gis videre til barna dine! Men hey, de blir sikkert glade for kopier av feriebildene.....

Jepp jeg solgte de, etter å ha tatt det opp med de andre i familien. Alle var enige, og da ser jeg ikke problemet. At min gutt ikke får gå med gullenke om halsen ser jeg ikke på som noen krise. Hvis han virkelig vil ha skal ha da saktens få muligheten til det senere.

Skrevet

Jepp jeg solgte de, etter å ha tatt det opp med de andre i familien. Alle var enige, og da ser jeg ikke problemet. At min gutt ikke får gå med gullenke om halsen ser jeg ikke på som noen krise. Hvis han virkelig vil ha skal ha da saktens få muligheten til det senere.

Arvesmykker kan ikke erstattes med nye. Minnene vil være borte for alltid for dem har du solgt.

Gjør meg så trist at foreldre som forvalter arveting selger det slik at barna ikke får ta del i arven og minnene.

Skrevet

Bruker ikke andre smykker enn gifteringen, og selv den tok det lang tid å akseptere på hånden. Uansett ville jeg aldri funnet på å sende inn arvegods for raske penger. Penger fins det nok av i verden, smykker som dine bestemødre og oldemødre har vært glad i og stolt over er litt mer sjeldent.

Da vi bestilte gifteringene var det en slik greie at hvis man stilte med gullet selv ble de mye billigere. Mannen leverte inn en ufyselig gullring han kjøpte i tyrkia som tenåring og aldri hadde brukt og en gullenke han hadde fått for seg han trengte i samme alder, og ringene våre kom på 1500 til sammen med innbyttet. Jeg har ikke gull utenom det jeg fikk til konfirmasjonen og noe etter farmor, så mitt ble ikke byttet inn. Da ville jeg ikke kunnet se ringen min uten flau smak i munnen.

Skrevet

Hadde ikke FBI en reportasje om dette før jul en gang? der viste de hvordan du skulle sjekke at prisen du får faktisk er en grei deal. Så vet man om man blir lurt eller ikke. Ligger sikkert på nrk sine nettsider. Men ville vært skeptisk hvis vektene deres ikke er kontrollerte altså....

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Arvesmykker kan ikke erstattes med nye. Minnene vil være borte for alltid for dem har du solgt.

Gjør meg så trist at foreldre som forvalter arveting selger det slik at barna ikke får ta del i arven og minnene.

Hvor står det at jeg solge alt jeg har arvet?? Uansett, hva har du med hva jeg gjør med mine arvesmykker? Minner lever mer i bilder og opplevelser enn i smykker etter min erfaring.

Jaja, deg om det. Jeg tar mine egne avgjørelser, og barna mine lider ingen nød selv om jeg selger ett gullkjede fra én person som døde 20 år før de ble født.

Tråden var om erfaringer fra å selge gull, og det var det jeg svarte på. Gidder ikke krangle med en anonym om hva du mener er rett og galt.

Skrevet

Hvor står det at jeg solge alt jeg har arvet?? Uansett, hva har du med hva jeg gjør med mine arvesmykker? Minner lever mer i bilder og opplevelser enn i smykker etter min erfaring.

Jaja, deg om det. Jeg tar mine egne avgjørelser, og barna mine lider ingen nød selv om jeg selger ett gullkjede fra én person som døde 20 år før de ble født.

Tråden var om erfaringer fra å selge gull, og det var det jeg svarte på. Gidder ikke krangle med en anonym om hva du mener er rett og galt.

Det er ikke snakk om å "lide nød", men at du selger unna ting for å dra på ferie når tingene du selger er arvegods som skal gå videre til dine barn.

Jeg skjønner at du ser på dette som dine ting som du kan gjøre som du vil med. Det er bare trist. Trist at du ikke ser verdien å gi arven videre til dine barn og at en ferietur er viktigere for deg.

Skrevet

HI her!

Må bare presisere at for min del er det ikke arvegods! Det ville jeg aldri solgt uansett om det er i bruk eller ikke.

Jeg signerer #16 fullt ut.

Det dreier seg om to små ringer fra 80-tallet, en brukket ring, et tynt røket kjede og noen låsebiter. Regelrett søppelgull men likefullt gull. Ingen formue å hente, men bedre å resirkulere enn å ha liggende

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Det er ikke snakk om å "lide nød", men at du selger unna ting for å dra på ferie når tingene du selger er arvegods som skal gå videre til dine barn.

Jeg skjønner at du ser på dette som dine ting som du kan gjøre som du vil med. Det er bare trist. Trist at du ikke ser verdien å gi arven videre til dine barn og at en ferietur er viktigere for deg.

Jeg vet ikke hvorfor jeg gidder å forklare meg for deg, men greit:

Hadde jeg sett på det som utelukkende mine ting hadde jeg ikke brydd meg med å ta det opp med familien først. Og hva som lå i bakgrunnen for denne "ferieturen" gidder jeg ikke forklare deg, men det burde holde å si at det var nødvendig og at hele familien var enige om at det var rett å gjøre. Alle har ikke den luksusen at de kan spare på _alt_ av verdi bare fordi det har tilhørt noen i slekta en gang. Noen ting er faktisk viktigere.

Forøvrig er du i din fulle rett til å mene hva du vil og dømme som du vil, men jeg gidder ikke bry meg, og jeg gidder i alle fall ikke å ha dårlig samvittighet over noe som familien har blitt enige om i enhet og som ikke kommer til å gå ut over barna mine på noen måte, annet enn at de nå har en frisk og glad mamma.

Skrevet

Å selge unna søppel fra 80-tallet er noe helt annet enn Å selge sin døde bestemor. Det er mer i gaten opprydding i hjemmet. Men jeg ville heller gÅtt til en gullsmed enn en sjarlatan utenfor kjøpesenteret, de er mer seriøse og jeg tror du kan stole mer pÅ dem i forhold til vekt.

Skrevet

Har tenkt på å kanskje selge en ring jeg har arvet selv. Ser mange blir i fyr og flamme her :) Har lurt påom det er noe å hente jeg også. Har en gammel ring som har vært tanta til en eller annen sin, aner ikke hvem. Jeg fikk den av farmor, og det troe jeg faktisk bare var pga gullets verdi. Jeg aner jo ikke hvem dette mennesket er, død lenge før jeg ble født også. Det hadde vært noe annet for min del om det var en bestemor eller oldemor av meg. Men jeg synes uansett ikke man skal dømme folk om de velger å selge likevel. Selv om mye kan ha affeksjonsverdi er det likevel ikke annet enn ting.

Skrevet (endret)

EGOIST!! Hadde aldri solgt noe som er arvestykke! som sagt det tilhører faktisk ikke DEG... Tenk om gutten din vil ha akkurat DEN gullenken etter DEN personen, hva gjør du da? Barn kan faktisk endre mening når de blir eldre..

"nei du kjære sønnen min, mamma er for grådig til å legge ut for ferien sjøl (spare om så nødvendig) så jeg bestemte meg for å snyte deg for arv istede"

Endret av kjærlighetpåpinne85
Skrevet

Nei men herregud, GI dere da!! Dere vet da ikke noe om bakgrunnshistorien, så slutt å gnag! Dere er så utrolig dømmende, kan dere ikke konsentrere dere litt om dere selv istedet!!?? Det er greit å nevne det altså, men dere er jo EKLE, og det syns jeg faktisk er en hel del verre en å selge en TING.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

EGOIST!! Hadde aldri solgt noe som er arvestykke! som sagt det tilhører faktisk ikke DEG... Tenk om gutten din vil ha akkurat DEN gullenken etter DEN personen, hva gjør du da? Barn kan faktisk endre mening når de blir eldre..

"nei du kjære sønnen min, mamma er for grådig til å legge ut for ferien sjøl (spare om så nødvendig) så jeg bestemte meg for å snyte deg for arv istede"

Okay... For det første: Jeg tar selvkritikk for det første innlegget mitt, fingrene mine løp litt fort over tastaturet og glemte Dibs hellige regel: Aldri, ALDRI skriv noe som på noen som helst måte kan tolkes av de som leser det og gi de mulighet til å angripe på bakgrunn av noe de ikke vet noenting om.

Men det kan jeg da endre på, for å forhindre at andre setter selvrettferdighetsfølelsen i halsen.

For det andre: Dette salget av et gullkjede kom som et av de siste leddene i en lang, LANG historie som jeg har null interesse av å fortelle her. Og når hele min familie har vært involvert, som nevnt, og gitt sitt positive samtykke, som nevnt, så ser jeg virkelig ikke hvordan fremmede, utenforstående på Dib føler de har noen som helst rett til å kritisere meg og mine handlinger.

Kjære vene.

Skrevet

Oi, så sinte for at man selger ting man har arvet.... Min familie har slekt tilbake til Amerika og jeg skal love dere de ikke har noe som kan brukes eller på noen måte finnes fint. Min mormor arvet r i sin tid og la det i bankboksen som en forsikring til eventuelle dårlige tider. Min mor har smeltet om endel for å lage slipsnåler til alle gutta, noe jeg synes var lurt. Fremdeles finnes det stygge og ubrukbare ting igjen og dersom jeg arver det noen gang ville jeg ikke nøle med å selge de for en regning eller noe! Heller mat på bordet enn stygt gull man ikke kan bruke i skuffen! De pene og brukbare tingene jeg arver tar jeg dog vare på :) Har jeg grunn til dårlig samvittighet da synes dere? For ikke å snakke om min mor...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...