Gå til innhold

Hva skal man med h-er på slutten av navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man uttaler dem jo ikke, så da er de bare til pynt? Hannah, Sannah, Noah, Leah osv. Er det ikke bare stress å alltid måtte si "Hannah med h"? Eller hva er grunnen?

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener og er litt enig, men noen navn skrives med h fra opprinnelsen av. Mange liker den opprinnelige skrivemåten.Ofte "hører" man h en i feks Hannah når det blir uttalt på engeslsk. Hele navnet har en helt annen klang på engelsk.

Men jeg veit åssen det er å ha et navn med stum h, og skjønner ikke helt vitsen. Mellomnavnet mitt er Merethe, med stum h. Hvorfor er den der? Hva er vitsen? Ser det fancy ut på papiret? Det høres jo ikke noe annerledes ut enn Merete uten h. Det plager meg å måtte si til folk, - Merethe med h, th. Slitsomt.

Skrevet

Dattera vår heter "Hannah med h", men det er fordi hun er halvt engelsk, så da faller det naturlig å bruke den stavemåten. Kan bruke Hanna på engelsk også, men det ville blitt uttalt annerledes så ville ikke falt oss inn å ikke bruke h. Er jo samme argument med mange av de andre stumme h'ene også, så kan faktisk være lettere for barnet i dagens internasjonale samfunn å legge til den stumme h'en.

Skrevet

Datteren min heter Sanna, altså uten h, og våre engelsktalende venner og bekjente trodde alle først at hun het "Sana". Jeg mente at navnet skulle være enklest mulig, men skjønner i ettertid at h-en

ville hatt noe for seg...

Skrevet

Hei og hå ;)

Navn med stumme H ble først brukt i hebraiske/israelske navn, fordi H-bokstaven er hellig/viser forbindelse med Gud.

Feks byttet Abram navn til Abraham, og hans kone fra Sarai til Sarah.

Moses (Moshe) sin bror fikk navnet Aharon osv.

Så har jo disse navnene blitt plukket opp av andre kulturer, som har fjernet H-en fordi "de ikke vet bedre"/visste ikke om H-ens symbolikk. Sara uten H feks er egentlig "feil".

I dag kan man skrive navn som man vil, og mange navn er blitt så omgjorte for å passe inn i det nye språket osv, at de på en måte har mistet sin betydning, og H-en er meningsløs.

Merethe med H osv kan jeg ikke gi noen forklaring på, bortsett fra at det gir en riktigere uttale dersom barnets navn trenger å bli uttalt på flere språk. Feks heter jeg Maritha med H for at det skal bli MariTA istedet for MariDa når min utenlandske familie uttaler det :)

Skrevet

Vi skulle velge navn til vår førstefødte og skrev ned navnet på ark. Vi begge følte det manglet noe når ikke h'en var der på slutten. Da valgte vi å skrive det med h, men det er vel vær sin smak tenker eg=)

Skrevet

Vet ikke, men når jeg ser navn med h-ending så får jeg bare lyst å si navnet med hengende "h" fra langt nede i halsen. LeaHHHHHHHHHH, SavannaHHHHHHHHHHH, HannaHHHHHHHHH. De navnene hadde for meg sett mye mer clean og klare ut uten h-ending. Lea, Hanna, Savanna :)

Skrevet

Hei og hå ;)

Navn med stumme H ble først brukt i hebraiske/israelske navn, fordi H-bokstaven er hellig/viser forbindelse med Gud.

Feks byttet Abram navn til Abraham, og hans kone fra Sarai til Sarah.

Moses (Moshe) sin bror fikk navnet Aharon osv.

Så har jo disse navnene blitt plukket opp av andre kulturer, som har fjernet H-en fordi "de ikke vet bedre"/visste ikke om H-ens symbolikk. Sara uten H feks er egentlig "feil".

I dag kan man skrive navn som man vil, og mange navn er blitt så omgjorte for å passe inn i det nye språket osv, at de på en måte har mistet sin betydning, og H-en er meningsløs.

Merethe med H osv kan jeg ikke gi noen forklaring på, bortsett fra at det gir en riktigere uttale dersom barnets navn trenger å bli uttalt på flere språk. Feks heter jeg Maritha med H for at det skal bli MariTA istedet for MariDa når min utenlandske familie uttaler det :)

Den forklaringen tror jeg bare sånn passe på. Med Abram og Sarai stemmer det at de skiftet navn, men Aron het altså ikke Aharon!

Men konsonanten H er hørbar i semittiske språk, og alle konsonanter er viktige der, det stemmer. Derfor er Mahmood, Hamid, Ahmed og Mohammed i prinsipp tett forbundne navn med samme innhold.

Når det er sagt: vi skriver ikke Jonah, Tobiah eller Eliah heller, vi bruker Jonas, Tobias og Elias som navn. I Bibelen står de uten konsonant til slutt, dvs Jona, Tobia, Elia... Så den bibelske forklaringen holder ikke helt vann. Hvor mange gutter blir døpt Eliah?

Og på norsk er denne konsonanten stum i slutten av et ord. På engelsk også, i fall noen lurte! Hannah og Hanna uttales likt på engelsk! Det samme gjelder de øvrige navnene med -h.

Den eneste forskjellen som KAN foreligge på engelsk er Sara/Sarah. Enkelte uttaler Sara med A-lyd og Sarah med Æ/E-lyd (Sera) fordi stavemåten Sara uten H påstås å vÆre den franske måten. Dermed prøver de å uttale det fransk også. På samme måte som Francesca blir forsøksvis uttalt på italiensk (FrÆntscheska) i engelske familier.

Skrevet

Vi skulle velge navn til vår førstefødte og skrev ned navnet på ark. Vi begge følte det manglet noe når ikke h'en var der på slutten. Da valgte vi å skrive det med h, men det er vel vær sin smak tenker eg=)

Men en utelatt h i "hver" oppleves ikke som manglende?

Skrevet

jeg liker Mathilde bedre enn Matilde

Hannah bedre enn Hanna

Noah bedre enn Noa

Leah bedre enn Lea

vet ikke helt hvorfor men jeg bare synes det ser penere ut.kan el ha noe med at jeg selv har et navn med en h som ikke sies men jeg synes den er finere der:)

Skrevet

Jeg tenker bare at forskjellige mennesker liker forskjellige ting.

Hvem skal sitte på sin høye hest og dømme navn som andre har valgt til barna sine?

Jeg er i utgangspunktet for ujålete navn. Likevel. Mellomnavnet til jenta mi er Sophie. Med h. Hvorfor? Aner ikke. ;) Men vi synes det er nyyyydelig.

Jeg har selv et mellomnavn som skrives Ch, og må innrømme at jeg synes det er litt kjedelig å måtte stave navnet - meeen tydeligvis ikke nok til å skåne min datter fra samme skjebne ;)

Skrevet

Fordi mange liker jålete stavemåter..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...