Gå til innhold

Jordmor versus lege

Anbefalte innlegg

Skal ha nr. 2 i september og driver og funderer på svangerskapskontrollene. Forrige gang gikk jeg kun til jordmor da jeg ikke likte fastlegen jeg hadde på denne tiden. Nå har jeg ny fastlege som jeg syns er helt grei, har ikke vært der så mange ganger. Lurer på om jeg skal gå til legen eller om jeg skal finne en jordmor. Vil ikke til hun jeg var i forrige svangerskap. Hva ville dere anbefalt? jordmor eller lege?

og evt, noen som vet om noen jordmødre i Drammen, utenom Jorunn på gyn.klinikken, for den dama skal ikke jeg i nærheten av flere ganger :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143910107-jordmor-versus-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er tredje svangerskap. Sist gikk jeg kun til fastlege. Denne gangen går jeg til jordmor og synes helt klart at det er å foretrekke. Jordmora er ekspert på dette med sv.skap og fødsel og har mye bedre tid enn legen. Det kan vel være store forskjeller på både jordmødre og leger, men jeg opplever at legen kun bryr seg om blodtrykk og urinprøve, mens jordmora er interessert og gir rom for å prate om det jeg måtte ønske.

Føler meg tryggere hos og bedre ivaretatt av jordmor enn av legen, ganske enkelt.

Jeg har også vært kvalm konstant, likte ikke tanken på mat og spesielt ikke søtsaker! Salt salt salt og atter salt, som chips, reker, dundersalt, saltpastiller, knekkebrød med brunost står heller på menyen og evt sure grønne epler og plommer. Kvalmen ga seg ikke, men da jeg gikk forbi en innvandrer butikk så fant jeg noen frukter som het "guava" gulgrønn frukt, jeg har drukket juice av den før helt nydelig utsøkt tropisk smak! Denne frukten tok knekken på kvalmen på sekunder, og den gjorde fordøyelsen også bra!! så nå er det shopping av posefulle guavaèr fra innvandrerbutikkene disse tider, fordi det finnes kun på denne tiden av året visst.....

Annonse

her er det fast annenhver gang lege og jordmor. men denne gangen har jeg lyst til å ha flere hos jordmor og heller gå til legen når jeg må. ikke fordi jeg ikke liker fastlegen min, men som flere sier, han har litt dårligere tid:/ men vet altså ikke om det "er lov" eller om jordmor har tid, men skal høre hvertfall:)

Jeg har så langt bare vært hos fastlegen, ettersom jeg har et godt forhold til han og har behov for tett oppfølging med blodprøver og medsisiner. Men ringte og bestilte time hos jordmor i dag. Kan vel snakke med henne om litt flere ting enn det som er naturlig hos legen kanskje, og selv om legen tar seg av mye er det jo jordmor som er ekspert på fødsel og sånn. Så jeg tenker å ha mest oppfølging av legen, men noen jordmortimer innimellom frem til fødsel.

Har forøvrig bestilt jordmortime i Drammen. På sykehuset sa de det er to alternativer: Marienlyst helsestasjon eller Fjell helsestasjon.

her er det fast annenhver gang lege og jordmor. men denne gangen har jeg lyst til å ha flere hos jordmor og heller gå til legen når jeg må. ikke fordi jeg ikke liker fastlegen min, men som flere sier, han har litt dårligere tid:/ men vet altså ikke om det "er lov" eller om jordmor har tid, men skal høre hvertfall:)

Legen skal sette av en halvtime for svangerskapskontroll. Det gjorde legen min:)

jeg har en fin fastlege med god tid. i første svangerskap gikk jeg annenhver gang. dette ble bare tull fordi jordmor og lege magen forskjellig slik at magen hadde blitt mindre(særlig) fra kontroll hos lege til jordmor. andre svangerskap hadde jeg kun et par samtaler emd jordmor for å prøve å bearbeide grusom fødselsopplevelse. var hos legen i dag og hun sa jeg burde til en kontroll hos jordmor etter den ordinære ultralyden i uke 18. da tenkte jeg nok en gang å snakke om fødsel.... ellers har jeg ikke så mye usnakka med jordmor. Jeg går også til kontroller på fødepoliklinikken pga risikosvangerskap, så synes det blir nok mennesker å forholde seg til...

Kan jeg spørre hvorfor du ikke vil til Jorunn på gyn klinikken? Jeg har bestilt time der nemlig.... Gikk til jordmor på Gulskogen legesenter forrige gang, Hege Johnson tror jeg hun hette, og var veldig fornøyd, men tror hun jobber på sykehuset nå...

Annonse

Kan jeg spørre hvorfor du ikke vil til Jorunn på gyn klinikken? Jeg har bestilt time der nemlig.... Gikk til jordmor på Gulskogen legesenter forrige gang, Hege Johnson tror jeg hun hette, og var veldig fornøyd, men tror hun jobber på sykehuset nå...

Jeg syns hun var altfor opptatt av kosthold og vekt. Det var jo det eneste hun snakka om. Jeg hadde vist lagt på meg altfor mye etter fem mnd eller noe sånt noe. Da fikk jeg beskjed om at jeg hadde lagt på meg hele svangerskapet allerede så hva jeg skulle gjøre resten av tiden det visste ikke hun. Så slang hun på at det var noen som la på seg alt i starten men jeg var nok ikke en av de. Når jeg kom tilbake en mnd senere og hadde ikke lagt på meg noe bemerket hun ikke det. Jeg syns hun har en veldig ovenfra og ned holdning. Jeg skjønner jo at hun vet mer faglig enn meg men jeg kjenner jo meg selv og min kropp best.

I tillegg skrev hun at jeg var deprimert på journalen min selv om når hun spurte svarte jeg at jeg ikke var det og forklarte hvordan jeg følte meg. Syns det var frekt bare. Kanskje jeg bare er litt hårsår på hele dama, men gikk alltid derfra med en vond følelse i magen. At jeg ikke var flink nok gravid for henne!

Jeg tenkte jeg skulle gå annenhver gang. Men er meget fornøyd med fastlegen min, og jordmødrene bare sullet og rotet alt til. Så jeg gikk kun til fastlegen. Legen kan alt om kroppen, ikke bare om svangerskap og baby.... Viktigste er å finne noen som en trives med og føler en blir tatt godt imot. :-)

Har hørt hun er ekstremt opptatt av kost, ja.... Men det er forsåvidt greit nok for meg, siden jeg og er over snittet opptatt av kost og trening. Og jeg kan skrive under på at det ikke nødvendigvis er bare 12 kilo man skal opp. Forrige sv skap spiste jeg sundt, og trente minst 6 ganger i uka helt til termin. Likevel gikk jeg opp 19 kilo. Mye rompe og lår, men 3 mnd etter fødsel var alt borte uten å gjøre noe for det. Så det var tydeligvis det jeg skulle opp.... Satser på samme formel denne gang, gjerne med litt mindre rompe:-)

Sist gikk jeg nesten bare til jordmor..helt til jeg plutselig hadde risikosvangerskap og ble fulgt opp på sykehuset 2 ggr i uken istedet. Denne gangen tror jeg det blir mest legen, for hun er helt fantastisk og har vært gjennom det samme som jeg (prematurt barn), så hun forstår frykten jeg har for at samme skal skje. Og så vil jeg nok få tett oppfølging.

Men jordmor er helt utrolig hun også, så jeg kommer nok til å bytte på :)

Kun lege på meg. Prøvde meg tre ganger hos jordmor, men det eneste hun var opptatt av var at jeg ikke hadde gått opp i vekt etter 16 uker, og at jeg fortsatt jobbet 100 % stilling. Måtte ikke finne på å jobbe så mye! Så hun dumpet jeg rimelig kjapt. Går nå bare til legen, og det kommer jeg til å fortsette med. Ti min kontroller er mer enn nok for meg. Jeg går bare til kontroller fordi jeg må, ikke fordi jeg vil. Hater å være borte fra jobb pga sånn kontrollstyr.

Hei. Jeg skal til Jorunn og gikk hos henne forrige gang også. Hun er helt topp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...