Gå til innhold

Venter på svar på Duotest...

5barnsmamma?

Anbefalte innlegg

I dag er det 1 uke siden jeg var på riksen og tok blodprøvene til duotesten, og idag klarte jeg ikke å la være å ringe og høre om de hadde fått svarene.

Det hadde de, men de var ikke plottet inn i dataen ennå, og jeg skulle få brev når det var ferdig, men at de så bra ut. å herre min hatt, jeg vil vite nå! Slik at vi kan fortelle det til barna og foreldre... Er jo snart 14 uker. Jeg ringte derfor inn igjen og ba om at legen vi hadde på UL gjerne kunne ringe meg, så sitter jeg her og bare venter da Smiley10.jpg ikke mye å få gjort på jobb nå nei.

Jeg vet jo at det er veldig hektisk der inne, så jeg forventer nesten å ikke høre noe idag, så da ringer jeg nok igjen imorgen tidlig - utålmodige meg....

Ha en fortsatt strålende onsdag folkens Smiley47.jpg

Fortsetter under...

Da ringte endelig legen Smiley1.jpg

Lønner seg å mase skjønner jegSmiley31.jpg

Risikoen var blitt enda litt lavere med blodprøvesvarene lagt inn - jippi! Da skal barna få servert nyheten til dessert imorgen kveld. Gruer meg litt kjenner jeg, de er jo fra 11 til 15 år, og har sikkert forskjellige meninger om dette... Tror nok gutta blir litt flaue, mens jentene synes nok det blir stas...

Men, ett stort hurra fra meg, nå skal magen slippes løs!!!!

Så deilig å høre! Var og tok blodprøve på tirsdag, og venter nå på dato for UL. Siden analysen av blodprøven skal være klar før UL, får vi svaret der og da. Slipper forhåpentligvis slik venting som du har opplevd, men det kommer nok til å krible kraftig i magen de siste dagene og timene før vi skal inn. Krysser fingrene!

Så deilig å høre! Var og tok blodprøve på tirsdag, og venter nå på dato for UL. Siden analysen av blodprøven skal være klar før UL, får vi svaret der og da. Slipper forhåpentligvis slik venting som du har opplevd, men det kommer nok til å krible kraftig i magen de siste dagene og timene før vi skal inn. Krysser fingrene!

Ja, det er spennende tider for oss Lioness :)

Hvor skal du ta duotesten? Vi var på riksen, og det tok da 1 uke fra vi tok blodprøvene, og de hadde vært i Danmark, og tilbake ferdig analysert. Men jeg tror ikke jeg hadde fått greie på det før neste uke hvis jeg ikke hadde mast, de ville helst sende brev i og med at vi hadde både UL og blodprøver samme dag - hihi utålmodige meg:)

Jeg håper dere får time til UL snart og at dere får flotte prøvesvar dere også. Når har du termin foressten? Vi har foreløpig 19. august, men tror nok lillegull kommer før det, pga. planlagt KS.

Ha en fortsatt strålende torsdag, og krysser det jeg har for at dere får UL snart :)

Annonse

Hei 5barnsmamma (jeg dropper spørsmålstegnet ;-) )

Terminen har flyttet seg litt hit og dit. Først regnet vi ut at det var samme dag som min til nå yngste sønn skal konfirmeres :-O. Så ble den flyttet frem en uke da vi var på tidlig UL pga mistanke/frykt for en MA. Og så litt tilbake igjen på samtalen/blodprøven på Riksen, så nå ligger termin på 14. september. Jeg starter uke 11 på lørdag. Jordmoren vi snakket med på Riksen var forresten den samme som tok i mot min datter for snart 17 år siden, og jammen husket hun ikke fødselen! Fødselen var litt spesiell og det hele ble kritisk mot slutten, men alt gikk bra - så det var nok derfor. Artig gjensyn i alle fall! Fortsatt fin dag til deg også!

Så spennende :) Jeg var på Riksen og ok blodprøver i forrige uke, og skal il UL den 22. og er veldig spent. Jeg tok også en duotest under mitt forrige svangerskap som endte med fdsel i uke 20 så jeg har de resulaene og sammenligne disse med... :)

Gleder/gruer meg.. Det er så spennende :)

Lykke til begge to :)

Terminen har flyttet seg litt hit og dit. Først regnet vi ut at det var samme dag som min til nå yngste sønn skal konfirmeres :-O. Så ble den flyttet frem en uke da vi var på tidlig UL pga mistanke/frykt for en MA. Og så litt tilbake igjen på samtalen/blodprøven på Riksen, så nå ligger termin på 14. september. Jeg starter uke 11 på lørdag. Jordmoren vi snakket med på Riksen var forresten den samme som tok i mot min datter for snart 17 år siden, og jammen husket hun ikke fødselen! Fødselen var litt spesiell og det hele ble kritisk mot slutten, men alt gikk bra - så det var nok derfor. Artig gjensyn i alle fall! Fortsatt fin dag til deg også!

Hei igjen Lioness :)

Så spennende med konfirmasjon og fødsel i samme periode da, vi har heldigvis et "friår" før vi får neste kull om 1,5 år ;)

Det er flott med septemberbarn da, har store deler av barn og familie i jomfruens tegn.

Morsomt med samme jordmor da, skjønner at de trives i jobben sin, ikke mange som skifter beite der nei. Og jeg blir så glad når det er flere som har store barn her som er i gang igjen, føler jeg er så alene i vennegjengen. Min venninne sa her om dagen; Du er så hipp bestandig du, akkurat som kjendisene i Hollywood som får barn sent :) hehe,det er jo ikke så ofte jeg blir sammenlignet med kjendisene, så får jo bare nyte det...

Så spennende :) Jeg var på Riksen og ok blodprøver i forrige uke, og skal il UL den 22. og er veldig spent. Jeg tok også en duotest under mitt forrige svangerskap som endte med fdsel i uke 20 så jeg har de resulaene og sammenligne disse med... :)

Gleder/gruer meg.. Det er så spennende :)

Lykke til begge to :)

Hei Ays73,

Lykke til den 22. krysser det jeg har for at dere får flotte resultater også :) Det er ventetiden som er værst synes jeg, er ikke god på det...

Hei igjen Lioness :)

Så spennende med konfirmasjon og fødsel i samme periode da, vi har heldigvis et "friår" før vi får neste kull om 1,5 år ;)

Det er flott med septemberbarn da, har store deler av barn og familie i jomfruens tegn.

Morsomt med samme jordmor da, skjønner at de trives i jobben sin, ikke mange som skifter beite der nei. Og jeg blir så glad når det er flere som har store barn her som er i gang igjen, føler jeg er så alene i vennegjengen. Min venninne sa her om dagen; Du er så hipp bestandig du, akkurat som kjendisene i Hollywood som får barn sent :) hehe,det er jo ikke så ofte jeg blir sammenlignet med kjendisene, så får jo bare nyte det...

Hei igjen! Jo - det er vel jakten på likesinnede, dvs andre som liksom begynner helt på nytt som har drevet meg inn her. Morsomt å se at det er en del av oss (dog ikke i den nærmeste vennegjengen,da) med riktig store og selvgående barn. Vi får bare nyte den "kjendisstatusen" vi får! Sikkert noen som tenker "at hun orker" uten at de sier det høyt, men de få jeg har fortalt det til nå har jo bare blitt kjempeglade og synes det er så artig. Gleder meg til å få et barn når alt rundt er på plass (økonomi, hus etc), i motsetning til sist da man ennå var student og alt ikke hadde rukket å komme helt på stell ennå. Innbiller meg liksom at det blir mer tid til nyyyyyyt denne gangen. Men først - svar på duotesten. Får krysse fingrene en liten stund til før jeg slipper gleden løs helt.

Vi er flere i samme båt :-) Vi har totalt fire barn i dag, hvorav ett felles. Nå venter vi det femte, og andre felles. Vi har vært på Riksen og tatt blodprøver, og skal på UL mandag. Blodprøvene ble tatt for snart to uker siden, så antar de har fått de i retur. Kjipt å ikke vite hvordan det står til med prøvene - og lurer på om de ville ringt oss før UL-timen om det var store utslag på blodprøvene. Tør ikke ringe og spørre heller - så går inn i en laaang helg. Håper selvsagt på gode tall. Mest av alt frykter jeg å ligge sånn i mellomsjiktet og må vente enda mange uker på fostervannsprøve. Jeg synes dette har vært et ekstremt langt trimester. Lykke til dere som venter, og gratulerer til deg 5 barnsmamma som fikk så gode tall.

Annonse

Vi er flere i samme båt :-) Vi har totalt fire barn i dag, hvorav ett felles. Nå venter vi det femte, og andre felles. Vi har vært på Riksen og tatt blodprøver, og skal på UL mandag. Blodprøvene ble tatt for snart to uker siden, så antar de har fått de i retur. Kjipt å ikke vite hvordan det står til med prøvene - og lurer på om de ville ringt oss før UL-timen om det var store utslag på blodprøvene. Tør ikke ringe og spørre heller - så går inn i en laaang helg. Håper selvsagt på gode tall. Mest av alt frykter jeg å ligge sånn i mellomsjiktet og må vente enda mange uker på fostervannsprøve. Jeg synes dette har vært et ekstremt langt trimester. Lykke til dere som venter, og gratulerer til deg 5 barnsmamma som fikk så gode tall.

Hei Eaglebeagle :)

Jeg skjønner hvordan du har det, den ventingen er forferdelig...

Jeg tror ikke de ringer pga. blodprøvene da legen vår sa de kun utgjør 5% av prøveresultatet. Det er UL som står for 95%, og de aller, aller fleste får bra UL, så dette går nok kjempebra skal du se :)

Til dere som venter, prøv å gjøre noe hyggelig, lei en film, spise god mat, jeg syntes det hjalp å være i aktivet når jeg gikk og ventet, og plutselig er dagen der, da var jeg helt rolig :)

Lykke til alle dere som skal til blodprøver og UL, jeg krysser alt jeg har for dere :) Og gleder meg til å følge dere videre :)

Ha en flott helg alle sammen!

Hurra! En perfekt dag så langt. Har nettopp kommet hjem fra Riksen, der vi var på UL. En utrolig hyggelig lege som veiledet oss gjennom undersøkelsen, fortalte alt han undersøkte og fant. Og det han fant, var helt perfekt! Han spurte til og med om vi ville vite hvilket kjønn det er - og han var rimelig sikker på at det er en frøken til på vei :-). Så nå er både blodrøver og UL unnagjort med bestått. Nå skal jeg endelig begynne å kjenne på denne graviditeten. Til dere andre som venter - lykke til!

Hei

Er det noen av dere som vil legge ut resultatene Deres? For ett år siden fikk jeg følgende resultater:

Trisomi 21 Trisomi 18 Trisomi 13

Background risk 1:188 1:2219 1: 5224

Adjusted risk (mine) 1: 3593 1: 5299 1: 27932

Nakkefolden ble målt til 1,7mm. Med disse resultatene var vi veldig fornøyd, men etter UL i dag er jeg så usikker på alt! Legen sa vi var ikke i risikogruppen men at nakkefolden dro svarene opp... Det ble nemlig målt en nakkefold på 2,8mm. Er ikke det mye?

Statistikken fikk vi ikke med oss hjem, da han skulle sende disse i posten. Sist fikk vi alt der og da etter UL. Har vært på samme sykehus begge gangene (Riksen) og er alltid fornøyd der. Vi får veldig god oppfølging pga tidlig fødsel i uke 21 i fjor, men var litt skuffet over informasjonen denne gangen.

På trisomi 21 mener jeg han sa det var 1: 450 sammenlagt med blodprøvene, men bare UL var den på 1: 280 eller noe sånn. Men det er jo tross alt sammenlagt som til syvende og sist teller?

Er urolig for ikke å vite, men allikevel har vi bestemt oss for ikke å gå videre med fostervannsprøve.

Dette er uansett barnet vårt og vi elsker det alleredet over alt på jord. Er ikke derfor vi er urolige om eventuelle valg, men det å vite og kunne være forberedt.

Trenger jeg være urolig? Legen sa vi ikke trengte det, men man blir det jo allikevel...

Hei

Er det noen av dere som vil legge ut resultatene Deres? For ett år siden fikk jeg følgende resultater:

Nakkefolden ble målt til 1,7mm. Med disse resultatene var vi veldig fornøyd, men etter UL i dag er jeg så usikker på alt! Legen sa vi var ikke i risikogruppen men at nakkefolden dro svarene opp... Det ble nemlig målt en nakkefold på 2,8mm. Er ikke det mye?

Statistikken fikk vi ikke med oss hjem, da han skulle sende disse i posten. Sist fikk vi alt der og da etter UL. Har vært på samme sykehus begge gangene (Riksen) og er alltid fornøyd der. Vi får veldig god oppfølging pga tidlig fødsel i uke 21 i fjor, men var litt skuffet over informasjonen denne gangen.

På trisomi 21 mener jeg han sa det var 1: 450 sammenlagt med blodprøvene, men bare UL var den på 1: 280 eller noe sånn. Men det er jo tross alt sammenlagt som til syvende og sist teller?

Er urolig for ikke å vite, men allikevel har vi bestemt oss for ikke å gå videre med fostervannsprøve.

Dette er uansett barnet vårt og vi elsker det alleredet over alt på jord. Er ikke derfor vi er urolige om eventuelle valg, men det å vite og kunne være forberedt.

Trenger jeg være urolig? Legen sa vi ikke trengte det, men man blir det jo allikevel...

Skjønner så indelig godt hvordan du har det - jeg hadde lest alt som var før duotesten - og var forberedt på alt. Vi fikk med oss skjemaet som viser resulatetene etter både blodprøve og UL.

Våre tall for hhv. Trisomi 21, 18 og 13 var før testen (basert på alder) 21: 121 18: 1434 og 13: 3352.

Justert risiko etter testene ble for 21: 2413 18: 28477 og 13: 48878.

Ellers så står det at han har sett nesteben, armer/ben, 4 hvertekamre osv. Nakkefolden var på 1.9 mm. Det står også spesifisert noe om hormonene de har målt i blodrøvene, men det er jo mer eller mindre gresk for meg. Jeg ville stolt på legen, og tatt hans ord for at dere kan ta det med ro for god fisk. Jeg har hørt om mange som har hatt høy nakkefold, og alt er bra. Jeg har trodd at alt under 3 mm er bra jeg. Lykke til!!

Hei

Skjønner så indelig godt hvordan du har det - jeg hadde lest alt som var før duotesten - og var forberedt på alt. Vi fikk med oss skjemaet som viser resulatetene etter både blodprøve og UL.

Våre tall for hhv. Trisomi 21, 18 og 13 var før testen (basert på alder) 21: 121 18: 1434 og 13: 3352.

Ellers så står det at han har sett nesteben, armer/ben, 4 hvertekamre osv. Nakkefolden var på 1.9 mm. Det står også spesifisert noe om hormonene de har målt i blodrøvene, men det er jo mer eller mindre gresk for meg. Jeg ville stolt på legen, og tatt hans ord for at dere kan ta det med ro for god fisk. Jeg har hørt om mange som har hatt høy nakkefold, og alt er bra. Jeg har trodd at alt under 3 mm er bra jeg. Lykke til!!

Takk for svar :)

Man blir så urolige ja... Mener også jeg har lest at nakkefold under 3 er bra, men det kommer jo mye an på alder som han sa.. F.eks en dame på 35 kan ha nakkefold på 3 og da er det veldig bra, mens en dame på 45 med samme nakkefold er i en meget stor risikogruppe...

Prøver å slå meg til ro med at alt er bra...

Takk for svar og masse lykke til videre :)

Hei

Takk for svar :)

Man blir så urolige ja... Mener også jeg har lest at nakkefold under 3 er bra, men det kommer jo mye an på alder som han sa.. F.eks en dame på 35 kan ha nakkefold på 3 og da er det veldig bra, mens en dame på 45 med samme nakkefold er i en meget stor risikogruppe...

Prøver å slå meg til ro med at alt er bra...

Takk for svar og masse lykke til videre :)

Husk at du uansett er utenfor risikogruppen, all den tid også det "dårligste" resulatetet (UL alene, om det du husker er riktig) på 280 er bedre enn det de evnt henviser videre til fostervannsprøve på. Jeg ville slått meg til ro med dette, og kost meg med den voksende magen. Selv har jeg akkurat turt å fortelle omgivelsene om situasjonen og gå med klær som ikke skjuler den lille klumpen :-)

Vi var på ultralyd på Riksen i dag og nakkefolden ble målt til 1.7 mm. Det var i følge legen et meget godt resultat som ga resultatet 1:1600 hos meg. Da han plottet inn blodprøvesvarene så steg det til 1:550 :o Legen ble ikke fullt så optimistisk da gitt.... Ved 1:250 tilbys man fostervannsprøve, men vi valgte å takke nei da det kun er 2 promille risiko for trisomi 21.

Det legen sa med en gang da vi kom var at det var ultralyden som ga det sikreste resultatet og at blodprøven kun var en del av helhetsbildet. Da vi var ferdig med alt så sa han plutselig at det var totalresultatet vi måtte forholde oss til. Så ikke vet jeg. Velger uansett å fortsette svangerskapet og glede meg over lillegull som svømmer og sparker rundt :D

Jeg synes det høres ut som om det er fine tall jeg! Om du tar kombinerttallet 1:550 som utgangspunkt, er jo også det langt unna fostervannsprøve som er 1:250, så jeg sier gratulerer!! :-)

Tusen takk for det :) Ja da, det er langt unna det obligatoriske tilbudet om fostervannsprøve, men vi fikk faktisk tilbudet allikevel siden risikoen hadde økt betraktelig med duotesten. Legen uttrykket ganske klart at prøvesvarene ikke var optimale og ga oss mulighet til å ta fostervannsprøve av den grunn. Vi takket nei. Virket som legen syns det var litt rart :P

Jeg synes det høres ut som om det er fine tall jeg! Om du tar kombinerttallet 1:550 som utgangspunkt, er jo også det langt unna fostervannsprøve som er 1:250, så jeg sier gratulerer!! :-)

Tusen takk for det :) Ja da, det er langt unna det obligatoriske tilbudet om fostervannsprøve, men vi fikk faktisk tilbudet allikevel siden risikoen hadde økt betraktelig med duotesten. Legen uttrykket ganske klart at prøvesvarene ikke var optimale og ga oss mulighet til å ta fostervannsprøve av den grunn. Vi takket nei. Virket som legen syns det var litt rart :P

Forstår dere godt jeg. Det å gå slik til uke 15, og deretter vente i opptil fire uker for å få svar på fv-prøven, er jo helt fryktelig. Synes dere gjorde lurt i å bare gå videre nå. Og glede dere :-)

Vi var på ultralyd på Riksen i dag og nakkefolden ble målt til 1.7 mm. Det var i følge legen et meget godt resultat som ga resultatet 1:1600 hos meg. Da han plottet inn blodprøvesvarene så steg det til 1:550 :o Legen ble ikke fullt så optimistisk da gitt.... Ved 1:250 tilbys man fostervannsprøve, men vi valgte å takke nei da det kun er 2 promille risiko for trisomi 21.

Det legen sa med en gang da vi kom var at det var ultralyden som ga det sikreste resultatet og at blodprøven kun var en del av helhetsbildet. Da vi var ferdig med alt så sa han plutselig at det var totalresultatet vi måtte forholde oss til. Så ikke vet jeg. Velger uansett å fortsette svangerskapet og glede meg over lillegull som svømmer og sparker rundt :D

Hei Drammensjenta

Er akkurat det som gjør meg også så forvirret... de sier så forskjellig. Vi bestemte oss uansett for ikke å gå noe videre vi heller og gleder oss heller over svangerskapet og den lille piraten som legene kaller den :) Han/hun er helt turbo hver gang vi har vært på UL :)) Masse lykke til videre :)

Var det noen av dere som fikk vite kjønn? Vi var på Riksen, og da spurte legen helt uoppfordret om kjønn var hemmelig, eller om vi ville vite. Så viste han oss på fosteret forskjellen mellom vinklene på "utstyret" på de små, som visstnok er ganske like bortsett fra nettopp vinklen. Var jo artig å få "vite" - selv om vi selvsagt tar høyde for at det dukker opp en overraskelse :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...