Gå til innhold

Er jeg sær når jeg ikke vil kjøpe innflytningsgave til brudern og dama fordi...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Jenta til Henrik

Jeg har alltid med en liten ting på første besøk jeg...fest eller ei smile.png

Det gjør jeg også hver gang jeg er invitert til noen jeg ikke har vært hos før. Enten har jeg med en flaske vin eller en blomst o.l.. Bare en liten symbolsk ting :)

Gjest Gul stjerne

Det er ikke så lenge siden vi kjøpte hus, og nesten ingen som har vært her har hatt gave med til oss første gang de så boligen. Jeg bruker ikke ha med noe til folk som er nyinnflyttet, kun om det er fest.

ærlig talt, for et jævla gavepress. Jeg er villig til å tro at dere lyver om alle gavene dere kjøper og gir...:/

Annonse

Kjøp de en liten ting til huset da, vel. Et sett håndduker eller en nipsting eller noe. Trenger jo ikke koste noe særlig. Synes kanskje det er litt kjipt om du ikke vil kjøpe noe fordi de ikke har hatt fest. Er det andre grunner til at du ikke ønsker kjøpe så er jo det en annen sak. en ser vel egentlig ikke helt problemet....

Gjest Heartbroken

I min omgangskrets er det veldig vanlig å ha med en gave første gang man besøker noen som har flytta inn i nytt hus/leilighet.

Jeg er så lei av alle som skriker gavepress og slår seg på brystet fordi de er så stolte av å holde på prinsippene sine! Det er ikke sånne mennesker som gjør det koselig rundt seg!

Det er ikke størrelsen på gaven som er viktig, enten det er morsdag, bursdag, jul eller nyinnflytting - det er tanken bak, det er vissheten om at noen har brukt tid og energi på å finne på noe som kan glede meg/oss.

Jeg kan ikke annet enn å tenke at alle disse anti-gave-menneskene er ganske stusselige sånn til hverdags også...

Føler ikke på gavepresset, men er oppdratt sånn jeg :) blir man bedt bort har man med seg noe. Om det er litt sjokolade, blomster,vin,eller noe annet spiller ingen rolle. Jeg gir gjerne bort noe jeg vet den jeg skal til liker. Det er koselig, men jeg forventer ikke at alle som kommer på besøk til meg skal ha med seg noe. Vi har venner som aldri kommer tomhendt, og vi har venner som alltid gjør det. Vi er forskjellige:) Det er koooselig å glede andre!! :) Og det avhenger ikke av pris!

Kjøp de en liten ting til huset da, vel. Et sett håndduker eller en nipsting eller noe. Trenger jo ikke koste noe særlig. Synes kanskje det er litt kjipt om du ikke vil kjøpe noe fordi de ikke har hatt fest. Er det andre grunner til at du ikke ønsker kjøpe så er jo det en annen sak. en ser vel egentlig ikke helt problemet....

Vi har akkurat kjøpt oss hus og håper for all del at ikke folk begynner å kjøpe nips og naps eller andre ting man "må" ha fremme... for det vil jeg rett og slett ikke ha! Ingen andre enn meg som skal få bestemme hvordan det ser ut hos oss av pynteting osv, jeg liker det rett og slett ikke. Jeg takker høflig men enten går det i en skuff og tar opp plass eller i søpla etter hvert...

Gi i så fall noe forbruksting/ting som "forsvinner" etter hvert eller noe de kan bestemme selv- som vin, sjokolade, blomster, gavekort e.l.

Jeg har nesten aldri kjøpt en eneste innflytingsgave. Folk flytter så mye for tiden (og hvor går skillet- flyttet inn hos kjæreste? ny leieleilighet? kjøpt leilighet? kjøpt hus?). Og til alle man besøker eller de som har fest? Hva med de som har fest som du egentlig ikke kjenner så godt? Og hva med andre som ikke har fest som du kjenner bedre? Så blir jo bare pes spør du meg...

Synes uansett mange er veldig opptatt av å ha med gaver når man besøker hverandre, men der må folk få sette sine egne standarder. Jeg personlig ønsker ikke å ha med gave hver gang jeg drar bort på besøk til noen, synes ærlig talt at det blir mye småutgifter hele tiden og slitsomt å skulle kjøpe noe hver gang. Har med hvis jeg er invitert i noe spesielt til noen jeg ikke pleier å besøke og vet jeg skal få middag osv, så jeg vet de har lagt litt tid og penger i besøket for å føle at jeg kan gjøre opp litt på et vis (pleier å tilby å ha med mat/dessert osv i slike anledninger også og ønsker de det så dropper jeg gaven). Men uansett så gjør den som tar med gave at det blir et press for de andre å ha med seg gave når de kommer til dere. Vi føler det presset litt men dropper gavene likevel, men kan være litt ubehagelig. Gjør vi det til noen føler også vi at vi bør gjøre det til "alle" og ikke bare de som gir til oss.

Hvis folk vil ha besøk av oss så håper jeg det er fordi de vil ha besøk og ikke fordi vi skal ha med gave... Gaver hører best hjemme til jul og bursdag :) Eller helt spesielle anledninger.

skjønner ikke helt hvorfor det forventes gave bare fordi man flytter jeg da, det synes jeg er sært

Hvaaaaa?? Sært??? Neineinei, du må huske det, at man må kjøpe gave på morsdag, farsdag, valentines day, når far er blitt far, og mor er blitt mor, når man flytter ( om det er første eller ørtende gangen er likegyldig), når noen er syk, eller på bryllupsdag og " jubileum-for-første-gang-vi-traff-hverandre-dag" etc etc etc...

Les med ironi ! Med altså, jeg synes dette gavemaset til hver minste lille anledning går over styr noen ganger. Min mening-ikke dermed sagt at det er en allmenn sannhet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...