Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Mini er 4 mndr i dag. (Hurra for han :-) ) Han har egentlig helt fra han var 5 uker sovet 6-9 timer i strekk på natten. Den siste uken har han begynt å våkne et par ganger om natten, og spiser 2. hver time på dagen. Jeg vet at det er forsåvidt luksus at han bare våkner 2 ganger på natten, men det er uvant for oss, og jeg lurer da på om han rett og slett trenger mer mat for tiden. Hadde tenkt til å vente med fast føde til han var 5 mndr, da vi skal til syden i midten av mars og tenkte det var greit å vente til vi var tilbake derfra.

Nå lurer jeg på om jeg skal starte å introdusere litt for han. Hvordan gjør man det da?

Bør jeg kjøpe glass, eller er det greit å bare kjøpe litt frukt/grønt å mose til han?

Hvor mye skal han ha av det? Hvor mye grøt skal han ha til å begynne med?

Og hvor lang tid tar det før magen hans har vent seg til maten?

Vil nødig starte nå også er han utilpass og vondt i magen når vi skal på ferie.

Vil det i tilfelle hjelpe å spe på med litt mme?

Vet det er mange spørsmål her, men jeg er førstegangsmor og synes det er så fint å få tips og råd fra dere her på forumet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Mini er 4 mndr i dag. (Hurra for han :-) ) Han har egentlig helt fra han var 5 uker sovet 6-9 timer i strekk på natten. Den siste uken har han begynt å våkne et par ganger om natten, og spiser 2. hver time på dagen. Jeg vet at det er forsåvidt luksus at han bare våkner 2 ganger på natten, men det er uvant for oss, og jeg lurer da på om han rett og slett trenger mer mat for tiden. Hadde tenkt til å vente med fast føde til han var 5 mndr, da vi skal til syden i midten av mars og tenkte det var greit å vente til vi var tilbake derfra.

Nå lurer jeg på om jeg skal starte å introdusere litt for han. Hvordan gjør man det da?

Bør jeg kjøpe glass, eller er det greit å bare kjøpe litt frukt/grønt å mose til han?

Hvor mye skal han ha av det? Hvor mye grøt skal han ha til å begynne med?

Og hvor lang tid tar det før magen hans har vent seg til maten?

Vil nødig starte nå også er han utilpass og vondt i magen når vi skal på ferie.

Vil det i tilfelle hjelpe å spe på med litt mme?

Vet det er mange spørsmål her, men jeg er førstegangsmor og synes det er så fint å få tips og råd fra dere her på forumet.

jeg har ikke svar på alt du spør om her over, men vil du bli med i den tråden "babyer som blir 4 mnd i februar?" da kan vi utveksle erfaringer og tips vi som har jevngamle:) Bare et spørsmål altså:)

Skrevet

Hvis du vil skåne magen hans mest mulig er det greit å vente med grøten.

Men frukt og grønnsaksmos kan du godt gi, det er lettere å fordøye,

Jeg ville kokt både frukten og grønnsakene nå til å begynne med.

Til min jente har jeg brukt å gi mye av sviskemos, aprikosmos, samt en blanding av disse. Etterhvert blandet jeg sviske og eple, aprikos og pære, eple og pære, mango og banan. Koker frukten mør og moser med stavmikser.

Avokado er en fin grønnsak å begynne med, gjerne blandet med litt banan(start forsiktig, kan gi hard mage).

Mos av kokt potet og gulrot, mos av søtpotet, rotmos av potet, gulrot og sellerirot, pastinakk el persillerot er også greie ting å starte med.

I heftet mat for spedbarn som du får på helsestasjonen (det ligger også på Matportalen) står det litt om oppstart av fast føde, samt litt oppskrifter.

Du finner også litt på denne bloggen: http://barebarnemat.blogspot.com/p/oppskrifter.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...