Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 ...er det noen her som har/har hatt fremfall (cystocele/rectocele) mens de har vært gravid og født vaginalt likevel? Eller er det en grunn til å få innvilget keisersnitt?? Jeg har det etter to vaginalfødsler, og gruer meg nå til å føde ut tredjemann om komplikasjonene skulle bli forverret etterpå... Noen som vet/har hørt noe?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 Har verkeleg ikkje peiling...har ikkje høyrt om slikt på mennesker før. Veit derimot at ho søyer(og andre dyr), så blir dei som regel sendt til slakt etter at dei har hatt børfremfall(som det heiter der). Det har med å gjere at dei mest sannsynleg vil få det igjen ved seinare lamming, noko som fører til komplikasjonar. Dessuten er det stor infeksjonsfare og høge dyrlegeutgifter . No er det sikkert meir avanserte operasjonar av folk som har slike plager, så godt muleg vaginal fødsel går heilt fint. Men, ville nok høyre med fødeavdeling/jordmor for å få svar:) Sidan eg ikkje har høyrt om det hos mennesker før, så er det sikkert eit av desse mange "tabua" som finnest rundt fødsel, så er ikkje sikkert det er så mange som kjenner til det her inne. Men, kven veit?
Camillok Skrevet 15. februar 2012 #3 Skrevet 15. februar 2012 Uff, sammenligning med søyer som sendes til slakt var jo ikke helt pent... Cystocele og/eller rektocele er relativt vanlig, spesielt hos kvinner etter overgangsalderen. Om det kan gi økt fare for komplikasjoner ved vaginal fødsel kommer nok an på hvilken alvorlighetsgrad det er. Jeg ville bedt om time hos gynekolog på sykehuset der du skal føde for å diskutere dette - gjerne i litt god tid så du slipper å gå og engste deg for dette. Ellers så kan du kanskje få operasjon i etterkant av fødselen, evnt etter din siste fødsel?
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #4 Skrevet 15. februar 2012 Jaja...jeg skjønner jo på responsen at kanskje ikke dette er noe som hemmer de fleste kvinner her inne...er nok litt alene om dette...jeg og overgangsalderkvinnene (selv om jeg er nettopp fyllt 30) Anyway, jeg skal ta meg en tur til gynekolog, men er i uke 37 nå så får raske på... Om noen skulle lese dette og ha lignende erfaringer blir jeg veldig glad for respons
Camillok Skrevet 15. februar 2012 #5 Skrevet 15. februar 2012 Uff, jeg føler med deg. Det er nå slik at disse barna våre kan herje slik med underlivet vårt at vi blir sende ut som eldre kvinner nedentil mange som sliter med slikt går i årevis uten å få hjelp. Bra du får tatt det opp nå fødsel. Lykke til Krysser fingre for at underlivet mitt holder sånn ca gjennom en setefødsel her.... Men keisersnitt vil jeg ikke ha!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå