Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Hei! Min mann skal ha norsk eksamen muntlig som privatist (Bergen). Han er sur og grinete fordi han ikke finner ut hva han må lese til, leselister, bøker etc. Så nå tenkte jeg da, at jeg får se om det er noen kloke damer her inne som kanskje har litt peiling! Hvilke bøker bør han kjøpe? Må han ha bøker fra alle årstrinnene? Hva skal en leseliste inneholde? Hvor mange tekster etc? Og han må vel ha et særemne? Der tror jeg han har valgt tre av Hamsun sine bøker. Det står også at om man ikke leverer leseliste bruker man automatisk en forhåndbestemt leseliste, eventuelt hvor finner man den? Men det beste er vel å lage sin egen? Man da må han vite nøyaktig hva en leseliste skal inneholde! Har snakket med en fra privatistkontoret, og det eneste svaret han får er. "Dette er en privatisteksamen, altså du er ansvarlig for å lese på riktig stoff iht læreplanen, og dette må du finne ut av på egenhånd" FRUSTRERENDE! Ble litt langt dette her! Men HåPER noen kan være til hjelp! Det hadde vi satt stor pris på!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 (endret) Har egentlig ikke noen kunnskaper om akkurat dette, så burde vel ikke svare, men i starten tenkte jeg akkurat på det svaret dere fikk. Nemlig at det finnes ikke noe som heter pensum lenger i grunnskolen og på vgs, man har kun kompetansemål å rette seg etter. Dermed er det sånn sett "det samme" hva han leser så lenge han bare oppnå kompetansemålene. Disse målene må han uansett lese, for det er disse han vil bli vurdert opp etter til en eksamen. Du finner læreplanene her: http://www.udir.no/L...id=0&gmi=158731 Ellers så er det jo ikke verre enn å kontakte en vgs skole og høre hva for læreverk de benytter, og så kjøpe de samme selv? Endret 14. februar 2012 av Alva♂♂♂♀
little old lady hoo Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 Jeg mener jeg laget både pensumliste og fagplan da jeg skulle opp til eksamen. Jeg ville tatt kontakt med en lærer i norsk ved en vgs og bedt om å få en kopi av fagplan og pensumliste. Da vil dere jo få et innblikk i hva som trengs.
beibilykke Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 Jeg mener jeg laget både pensumliste og fagplan da jeg skulle opp til eksamen. Jeg ville tatt kontakt med en lærer i norsk ved en vgs og bedt om å få en kopi av fagplan og pensumliste. Da vil dere jo få et innblikk i hva som trengs. fagplan? Er det det samme som leseliste? Hva inneholdt den? Tusen takk for svar!
butt Skrevet 14. februar 2012 #5 Skrevet 14. februar 2012 Jeg studerer til å bli norsklærer, og kom også opp i muntlig norsk for ikke veldig mange år siden. Det er alle tre år som er pensum ja, men da vektlegges pensumbøkene i de tre årene, ikke bøker, noveller osv. Særemnet er også med i pensumet, men det ble ikke vektlagt i min eksamen, men dette varierer fra lærer, sensor, skole.. Særemnet ble hos oss brukt hvis vi stod fast, fikk hjerneteppe, og trengte litt drahjelp. Noen skoler har også pensumlister, men ikke alle. Ofte får man en liste over viktige ting å lese på. Ivar Aasen og nynorsken, Realismen etc. Han må nok ta kontakt med den aktuelle skolen, for å være sikker. Masse lykke til!
LilleVilje Skrevet 14. februar 2012 #6 Skrevet 14. februar 2012 Hei! Jeg er norsklærer på en videregående skole, og kan kanskje hjelpe litt på vei. Det finnes ikke noe pensum å forholde seg til lenger i skolen, bare kompetansemål og læreplan - de ligger her: http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=158731 Mannen din må lese kompetansemålene for både1., 2. og 3. klasse studiespesialiserende. Det er de han vil bli målt ut fra. Når han tar privatisteksamen, stemmer det at han selv har ansvaret for å finne ut av alt, og det kan være litt slitsomt! Lærebøkene vi bruker hos oss heter Grip Teksten og Panorama, men jeg ville kontaktet noen videregående skoler i Bergen og hørt hva de bruker der, siden sensoren nok er fra en av disse skolene. Da vet han mer hva de går gjennom på de skolene han får sensor fra. Ellers må han selv finne ut om han må levere leseliste, men pensum finnes altså ikke lenger. Lykke til!
mamma_til_gutt Skrevet 14. februar 2012 #7 Skrevet 14. februar 2012 Privatistkontoret kan hjelpe med krav i alle fag. De kunne i alle fall det da jeg tok vgs som privatist. Det er riktignok 10 år siden da... Evt. kan dere ta kontakt med Sonans, Bjørknes eller tilsvarende skoler i Bergen og høre om dere kan kjøpe en fagplan/leseplan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå