Gå til innhold

Har tatt morkakeprøve idag...og nå er det bare å vente spent på svaret...!

Anbefalte innlegg

Heisann alle dere her inne :)

Jeg har ikke vært her inne på sida siden mitt forrige svangerskap, men da var jeg veldig aktiv her inne og skrev mange innlegg.

Jeg har et syndrom som gjør at det er 50% sjanse for å føre det videre..derfor har jeg valgt å ta morkakeprøve, for å finne ut om fosteret har arvet syndromet eller ikke. Har bestemt meg for abort hvis det viser seg at det ikke er friskt og bærer dette syndromet.

Mitt forrige svangerskap gikk kjempebra, morkakeprøven tok jeg 1.sep 2009, og fikk positivt svar 3 dager senere om at jeg hadde en frisk, liten gutt i magen:) Fødte en velskapt, nydelig og vakker prins 3.april 2010:) Nå er han snart 2 år, og jeg er gravid igjen:)

Vært å tatt morkakeprøve idag, og det gikk veldig bra. Flinke leger. Jeg er så spent, så spent. Får svar til fredag...det er jo 50% sjanse for at dette går bra, men så er det jo 50% den andre veien også...huff, blir noen lange dager. Mye tanker i hodet.

Ville bare dele dette med dere:) Kanskje flere her som har tatt morkakeprøve eller skal ta?

Hilsen Cammie:)

Fortsetter under...

Heisann alle dere her inne :)

Jeg har ikke vært her inne på sida siden mitt forrige svangerskap, men da var jeg veldig aktiv her inne og skrev mange innlegg.

Jeg har et syndrom som gjør at det er 50% sjanse for å føre det videre..derfor har jeg valgt å ta morkakeprøve, for å finne ut om fosteret har arvet syndromet eller ikke. Har bestemt meg for abort hvis det viser seg at det ikke er friskt og bærer dette syndromet.

Mitt forrige svangerskap gikk kjempebra, morkakeprøven tok jeg 1.sep 2009, og fikk positivt svar 3 dager senere om at jeg hadde en frisk, liten gutt i magen:) Fødte en velskapt, nydelig og vakker prins 3.april 2010:) Nå er han snart 2 år, og jeg er gravid igjen:)

Vært å tatt morkakeprøve idag, og det gikk veldig bra. Flinke leger. Jeg er så spent, så spent. Får svar til fredag...det er jo 50% sjanse for at dette går bra, men så er det jo 50% den andre veien også...huff, blir noen lange dager. Mye tanker i hodet.

Ville bare dele dette med dere:) Kanskje flere her som har tatt morkakeprøve eller skal ta?

Hilsen Cammie:)

Sitter med nerver selv nå etter å ha lest innlegget ditt! Jeg håper det går kjempebra!!

Hvordan i alle dager gjør de det når de tar morkakeprøve? Nål? Huff å huff!! Og hvilket syndrom er det snakk om?

Uansett så krysser jeg fingrer, armer og ben for dere nå :)

Lykke til!!

Vivalavi: Tusen takk for at du krysser alt for meg:)

Svimesen: Tusen takk. Ja, jeg er så spent, og tør lissom ikke håpe på noe som helst. Er veldig inneforstått med at det ikke går bra denne gangen, siden jeg var heldig første gang..men samtidig så har jeg litt lyst til å tenke at "vi kan jo ha de 50% på vår side denne gangen også". Huff, ikke lett det her.

Ved en morkakeprøve går de enten gjennom skjeden eller gjennom magen. Man er alltid til en forundersøkelse noen dager før ingrepet, for å sjekke morkakens plassering og får å se hvilken metode de skal ta. Begge gangene har de gått gjennom magen på meg.

Ja, de bruker nål. Først setter de en lokalbedøvelse i magen, og så stikker de en lang nål rett gjennom bukveggen og helt inn til morkaka..deretter fester de på en kanyle, og de trekker opp vev fra morkaka. Har hele tida UL, sånn at de ser hvor de er og at de ikke kommer borti fosteret.

Jeg har et syndrom som heter Nail Patellla Syndrom (NPS). Er visst ganske sjeldent. Det rammer 1 av 50.000 (verdensbasis). Går på rare, delte negler, øyeproblemer, leddproblemer, nyrer....ja, både alvorlige og mindre alvorlige feil.

Alle er ulikt ramma, og man ikke se på prøvene i hvilken grad man har syndromet...bare om man har det eller ikke.

Tusen takk! Jeg er så spent nå, at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Gruer meg så til telefonen ringer til fredag...

hei håper at du får bra resultat på prøven din! krysser fingre for barnet ditt, at det får leve! ( er du langt på vei? )

Har et lite spørsmål, og mener ikke å være frekk når jeg spør om dette.. Men skulle du ønska at moren din hadde tatt deg bort?

( bare en liten tankevekker )

Mener at alle skal få velge selv, og alle har sine grunner, men alt for få ser på saken fra barnets side synes jeg.

Men masse lykke til og håper du slipper å komme i en situasjon der du må velge! krysser fingrer og tær for at dette skal gå bra!

Masse lykke til!

Annonse

Kjære deg

Jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg skal ta morkakeprøve på torsdag og synes denne ventetiden er helt forferdelig. Vi har 25% risiko for å få et barn med alvorlig dødelig sykdom. Vi mistet et barn et par uker etter fødselen for snart fire år siden og dette orker vi ikke å gå igjennom en gang til. Men tanken om kanskje å måtte igjennom en abort er også forferdelig.

Tenker masse på deg

Heidi: Takk for det. Jeg er 11+0 idag..Den lille tankevekkeren din...den har jeg selv tenkt på tusen millioner ganger. Er selvfølgelig veldig glad for at mamma ikke tok bort meg, men på den tiden visste hun ikke om at hun selv hadde dette syndromet engang, så hun ante jo ingen ting før jeg ble født....

Nå er det ikke sånn at jeg velger abort hvis det ikke er friskt pga meg selv, men det viktigste for meg er at jeg stopper dette syndromet i familien vår. Det synes jeg er å tenke på barnet, og på deres fremtid.

Tusen hjertelig takk for det. Håper så inderlig at dette går bra. Tenker ikke på annet nå. Takk for lykkeønsker:)

Klikk: Tusen takk! Vi får bare håpe:) Blir laaange dager å vente nå:(

Anonym: Huff, så trist. Nå ble jeg lei meg på deres vegne. Miste en liten baby et par uker fødselen....nei, det kan jeg ikke engang forestille meg.

Jeg håper det går bra for dere denne gangen. Skal krysse alt for dere. Lykke til med morkakeprøven. Håper den gir dere positivt svar.

Tusen takk. Tenker på deg nå også. Håper virkelig det kan gå bra for oss begge. Jeg sitter her og tenker at om 3 dager så vet jeg om det blir baby eller ikke...huff, så fælt.

Annonse

Of ja denne ventetiden er vanskelig. Prøven gikk fint på torsdag for meg. Det var som en gynekologisk undersøkelsen - slapp å gå igjennom magen. Så nå håper jeg at vi får den "store" telefonen imorgen eller tirsdag

Anonym: Har du hørt noe idag???

Jeg ringte nok en gang til sykehuset for å sjekke, men laboratoriet sa at svaret er KANSKJE klart i morra, eller så blir det ikke før til onsdag...huff, hater denne ventetida! Tok jo prøven på tirsdag i forrige uke!!! :( Og imorra er jeg 12 uker....og har kjempestor mage.... Hvor mange uker er du?

Lotta23: Tusen takk:):):)

Har ikke hørt noe ennå nei. Vi skulle få svaret idag eller imorgen sa de. Jeg sliter også med å skjule magen. Dette er jo 4 barnet og jeg er 11 +4 uker. Har det ikke bra idag - det gjør så uendelig vondt å gå å vente sånn så dette. Kvalme, svimmel og generelt utilpass.

Vil bare si at jeg føler veldig med dere,og skjønner at ventetiden er fryktelig... Jeg som ikke kjenner noen av dere føler meg "uggen" og nervøs av at dere må vente...Det sier litt :)

Sender dere gode tanker, og håper dere får gode svar :)

Dette ordner seg skal dere se!

Du har min dypeste medfølelse!! Neste gang går det nok bedre, du har oddsen på din side. Ønsker deg lykke til i morgen!! har fulgt med på tråden for å se hvordan det går med dere. Skal selv ha en Morkakeprøve neste uke, så jeg vet hva dere går gjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...