Gå til innhold

Når noen har lagt ut en video av meg på facebook uten mitt samtykke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke noe big deal som skjer på videoen, men den er fra en fest hvor jeg og en venninne synger karaoke og danser på en jentevors hjemme hos meg. Det er venninna til venninna mi som la filmet oss(uten at jeg visste det). Hun sa etterpå at hun hadde filmet oss og jeg ba henne om å slette den, og hun sa hun skulle gjøre det. Men det gjorde hun tydleligvis ikke, og har nå lagt ut dette på facebook. Hun la filmen på veggen min(som jeg har slettet) men den ligger fortsatt på veggen hennes. Jeg synes dette er fryktelig unødvendig og forstår ikke helt poenget med å dele dette med 600 folk.

Jeg har skrevet til henne(vi er venner på facebook) og ber henne om å slette videoen fra hennes profil også men hun gidder ikke svare meg. Og hun har oppdatert statusen sin flere ganger etter at jeg har skrevet til henne så vet hun har vært pålogget flere ganger nå i det siste.

Hvordan kan jeg få denne videon bort? Kan jeg ta på report video eller er det for drastisk? Altså det skjer jo ikke noe ulovlig på videon, er bare det at jeg ble litt brisen og ser bare dum ut. Jeg ønsker ikke å ha dette på facebook. Dette skjedde på et jentevors med seks jenter og var ikke meningen at dette skulle deles med flere hundre mennesker(aner ikke hvor mange som gidder å se på videon da, men dere skjønner hva jeg mener). Jeg ønsker ikke å ha det liggenes og hun har tydeligvis ingen intensjon om å slette den!

Hun har jo lagt den ut uten mitt samtykke, så facebook kan vel gå inn å slette den, eller gidder de ikke å bry seg om det siden det ikke er noe ulovlig som skjer på videon.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Folk er så jævlig frekke! Normal høflighet er at man spør først og spør man ikke så fjerner man iallfall når fok ber om det.

Trykk "report" på filmen.

Skrevet

Ha i bakhodet at det ikke er alltid man får varsling om en ny PM på Facebook. Har opplevd det flere ganger, så det er ikke helt sikkert at hun ar lest meldingen din.

Jeg ville ha ringt henen/sendt en sms. Og hvis jeg ikke fikk svar på den, så ville jeg ha rapportert videoen.

Skrevet

Jeg ville gjort det jeg kunne for å få den vekk, det er aldri greit å ha slike videoer ute på nett for du mister kontrollen på hvem som ser dem.

Jeg har en kamerat som sitter høyt oppe i et av norges største firmaer innen olje og han ansetter mange mennesker i løpet av et år. Senest i helgen sa han til meg at hver gang han fikk en søknad på pulten sin begynte hen med å google navnet, han sjekket også opp hva han kunne finne på facebook (han er flink til å lete frem ting altså).

Han sa at selv om de fleste av oss har drukket oss både brisne og fulle både en og to ganger gidder han overhodet ikke kalle inn folk som har slike bilder på nett til intervju. Alle som skal jobbe med mennesket han ansetter både innad i bedriften og i samarbeidende bedrifter kan søke opp akkurat de samme bildene og det vil han ikke ha i staben sin...

Skrevet

Ha i bakhodet at det ikke er alltid man får varsling om en ny PM på Facebook. Har opplevd det flere ganger, så det er ikke helt sikkert at hun ar lest meldingen din.

Jeg ville ha ringt henen/sendt en sms. Og hvis jeg ikke fikk svar på den, så ville jeg ha rapportert videoen.

Har skrevet på veggen hennes under videoen at jeg vil at hun skal sletten den, så det er umulig at hun ikke har sette det.

H.I

Skrevet

Jeg ville gjort det jeg kunne for å få den vekk, det er aldri greit å ha slike videoer ute på nett for du mister kontrollen på hvem som ser dem.

Jeg har en kamerat som sitter høyt oppe i et av norges største firmaer innen olje og han ansetter mange mennesker i løpet av et år. Senest i helgen sa han til meg at hver gang han fikk en søknad på pulten sin begynte hen med å google navnet, han sjekket også opp hva han kunne finne på facebook (han er flink til å lete frem ting altså).

Han sa at selv om de fleste av oss har drukket oss både brisne og fulle både en og to ganger gidder han overhodet ikke kalle inn folk som har slike bilder på nett til intervju. Alle som skal jobbe med mennesket han ansetter både innad i bedriften og i samarbeidende bedrifter kan søke opp akkurat de samme bildene og det vil han ikke ha i staben sin...

Ja, det er akkurat det jeg tenker også. Jeg er ikke en person som drikker meg full i hytt og pine. Men på dette jentevorset ble jeg litt pussa og jeg og venninna mi tok litt av meg karaoken og vi så skikkelig dumme når vi sang og danset. Vi hadde det moro der og da, men dette hørte hjemme innenfor disse veggene og blandt de seks jentene som var der. Ikke på facebook. Men dette er ikke noe jeg ønsker å dele rundt med flere hundre mennesker. Søren altså! Jeg får bare trykke report og håpe at facebook gjør noe med det.

H.I

Skrevet

Du kan true med å anmelde henne da. Det er tross alt ikke lov å legge ut en video uten samtykke av dem som er på videoen.

Skrevet

Bilder på nett

"I henhold til norsk lov skal en ha samtykke ved publisering av private bilder av andre på nett. Dette er slått fast i åndsverksloven §45c som du kan lese her: www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-043.html

Dette handler også i stor grad om respekt for dine ønsker. Personen som har lagt ut bilde bør da ganske enkelt fjerne det om du ønsker bildet slettet fra nett. Dette er både å an...se som et lovbrudd og manglende folkeskikk.

Om personen da ikke fjerner bildet så kan du rapportere det til Facebook. Du må da bruke dette skjemaet:

www.facebook.com/help/contact.php?show_form=unauthorized_photos

Du må fylle ut skjema nøye og korrekt og vise til åndsverksloven §45c under ”Angi hvilken lov publiseringen av bildet/bildene er et brudd på”.

Mvh, Ole Morten Knudsen

slettmeg.no

Datatilsynet"

Kopierte dette fra veggen til en facebookvenn av meg.

Skrevet

Har skrevet på veggen hennes under videoen at jeg vil at hun skal sletten den, så det er umulig at hun ikke har sette det.

H.I

Da er det bare å sende klage. Og når videoen er fjernet, sletter du henne fra venner. "Venn", alvorlig talt! Slikt gjør man bare ikke. Det er imot all etikk, og i gråsonen rent juridisk.

Skrevet

Bare det at hun lovte å slette den for så å publisere den på fb er jo uuuutrolig frekt. At hun i tillegg ikke fjerner den på forespørsel er enda litt frekkere. REPORT video, og send en innboks om at du vurderer anmeldelse. Makan til frekk dame!!

Skrevet

Bilder på nett

"I henhold til norsk lov skal en ha samtykke ved publisering av private bilder av andre på nett. Dette er slått fast i åndsverksloven §45c som du kan lese her: www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-043.html

Dette handler også i stor grad om respekt for dine ønsker. Personen som har lagt ut bilde bør da ganske enkelt fjerne det om du ønsker bildet slettet fra nett. Dette er både å an...se som et lovbrudd og manglende folkeskikk.

Om personen da ikke fjerner bildet så kan du rapportere det til Facebook. Du må da bruke dette skjemaet:

Du må fylle ut skjema nøye og korrekt og vise til åndsverksloven §45c under ”Angi hvilken lov publiseringen av bildet/bildene er et brudd på”.

Mvh, Ole Morten Knudsen

slettmeg.no

Datatilsynet"

Men skriver jeg bare link til siden hennes? Hvordan skjønner de ut i fra det skjemaet at det er videoen jeg vil ha bort? De spør om link til det bildet jeg vil ha bort.

H.I

Skrevet

Bilder på nett

Mvh, Ole Morten Knudsen

slettmeg.no

Datatilsynet"

Men skriver jeg bare link til siden hennes? Hvordan skjønner de ut i fra det skjemaet at det er videoen jeg vil ha bort? De spør om link til det bildet jeg vil ha bort.

H.I

Jeg fant ut av det :)

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...