Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Noen her med Rottweiler og barn? Dele litt erfaringer? Vurderer sterkt å kjøpe Rottweiler, hatt en Golden i 13år som vi mistet i høst og savnet etter en 4bent venn er stor både hos oss voksne og barna, 3 og 8år.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 Om det hjelper så har jeg ett par fantastiske dobermann, og har hatt hund de siste 15årene! Jeg ville absolutt anbefalt denne rasen, og rottweiler ligner jo ganske mye. Hunden min har vært vant med barn helt fra hun var liten og ser ikke problemet med det. Finn deg en seriøs oppdretter og forklar oppdretter hva hunden skal brukes til og at dere har barn, så vil som regel en god oppdretter hjelpe deg og velge en hund med middels temprament. Ellers om dere først får hund så ville jeg satt av ett hjørne eller rom i huset som "valperom", der valpen har sengen sin, og der barna ikke får gå - dette bør være en voksen-sone. Dette lærer hunden at den kan gå til dette rommet og være alene om det blir "for mye", og det blir det av og til med små barn og barns venner på besøk. Ville også tatt med en evt valp på valpekurs, og om du har mulighet ta med barna også. Det lærer behandling av hund og starter sosialiseringen tidlig. Vil legge til at Rottweiler har et ufortjent dårlig rykte, sånn som dobermann har, mest fordi de ofte ender opp hos feil folk. Vær nøye med valg av oppdretter, og start treningen TIDLIG. La den få sitt eget rom/hjørne der barna ikke får følge etter den og vær konsekvent. De er fantastiske hunder med barn om man følger riktig oppskrift, husk bare at det er en veldig stor hund og ha aggressjons-trøbbel med om du ikke har tid til å trene/tilvenne dem. PS: som alle hunder biter de mye i tannfellingen,- vær alltid sikker på ¨å ha nok tyggematriale i nærheten!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 Veldig enig med det som har blitt skrevet her, uten at jeg har erfaring med rottweiler. (Har schæfer selv..) Men, vil bare kommentere dette med valpekurs. Dette er ikke noe man bør vurdere -- dette er noe man SKAL gå på. Etter min mening. Dette lærer hunden sosialisering fra første stund, dere blir kjent med hunden på en annen måte og dere vil fra første stund få hjelp med hunden OM det er noe den burde trenes på. Istedenfor å ta for seg evt problemer som har kommet og som er godt lært av hunden -- vil den og dere bli lettere rustet til at problemene ikke oppstår i like stor grad som det ellers kunne gjort. Rottweiler er herlige hunder, med masse personlighet. Men, absolutt - kurs Må man ta. Har man ikke råd til å ta kurs, har man ikke råd til å ha hund heller. Sorry til dere jeg kanskje støter her nå, men det er min egen oppriktige mening. å ta ansvar for dyret handler også om å la dyret få blitt kjent med dere og dere kjent med hunden. På kurs får man helt andre settinger, bikkja må lære seg å følge dere og dere må lære å lytte til hundens signaler. Jeg skulle ønske det var krav fra enhver oppdretter, med kontrakt på at man går på valpekurs og lydighetskurs. Etterhvert finner man ut hvor gøy det er, og kanskje man kan melde seg på agility ++. Det handler om å bli kjent med hunden, få oppfølging og råd/tips. Hva er vel bedre enn å bruke 3-7000,- på kurs for å sikre at du slipper å gi bort hunden fordi den ble for stor og drar for mye, biter, hopper, jakter, vokter, bjeffer ++?? Eller i verste fall avlive hunden fordi du som eier ikke gadd å bruke penger på hunden? Da er det ikke gøy å angre seg, og tenke at man burde gått på kurs. Jeg mener ikke å være krass, jeg synes rett og slett det er for lite info om kurs og viktigheten av det. Det er en livsinvestering. For hunden. For deg. For barna. Og for andre rundt. OG: Især alle de med små hunder burde gått på KURS!!! Særlig jentene med chihuahuer i veska. Dette er en hund, levende vesen. Ikke kosedyr. Hvordan behandle ett dyr og la dyret være hund.. Med sine instinkter, som å snuse og lukte på bakken. Om det hjelper så har jeg ett par fantastiske dobermann, og har hatt hund de siste 15årene! Jeg ville absolutt anbefalt denne rasen, og rottweiler ligner jo ganske mye. Hunden min har vært vant med barn helt fra hun var liten og ser ikke problemet med det. Finn deg en seriøs oppdretter og forklar oppdretter hva hunden skal brukes til og at dere har barn, så vil som regel en god oppdretter hjelpe deg og velge en hund med middels temprament. Ellers om dere først får hund så ville jeg satt av ett hjørne eller rom i huset som "valperom", der valpen har sengen sin, og der barna ikke får gå - dette bør være en voksen-sone. Dette lærer hunden at den kan gå til dette rommet og være alene om det blir "for mye", og det blir det av og til med små barn og barns venner på besøk. Ville også tatt med en evt valp på valpekurs, og om du har mulighet ta med barna også. Det lærer behandling av hund og starter sosialiseringen tidlig. Vil legge til at Rottweiler har et ufortjent dårlig rykte, sånn som dobermann har, mest fordi de ofte ender opp hos feil folk. Vær nøye med valg av oppdretter, og start treningen TIDLIG. La den få sitt eget rom/hjørne der barna ikke får følge etter den og vær konsekvent. De er fantastiske hunder med barn om man følger riktig oppskrift, husk bare at det er en veldig stor hund og ha aggressjons-trøbbel med om du ikke har tid til å trene/tilvenne dem. PS: som alle hunder biter de mye i tannfellingen,- vær alltid sikker på ¨å ha nok tyggematriale i nærheten!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 Vi har rottweiler og han er verdens snilleste og mest tolmodige hund! 3 åringen forguder hunden og hunden forguder ungen! De koser, leker og er rett og slett verdens beste venner! Ville ikke hatt en annen hund! Men hunden er godt trent og godt sosialisert med både hunder og barn. Det tror jeg er viktig! Jeg regner med du får mange svar her om hvor farlig rottweiler er for det har vært en del tråder om dette opp i gjennom, men jeg tror mye går på eierene! Som en over her sier så er kurs viktig! Vår hund er 7 år så vi hadde hunden før vi fikk barn men det har aldri vært noe problem! Når vi kommer inn døren så går hunden først å hilser på barnet, lener seg forsiktig inntil han. Om ungen sier at hunden skal gå på plassen sin å legge seg så hører hunden etter og gjør det! Vi syns iallefall at hunden vår er verdens beste familie hund og kunne ikke tenkt oss noe annen rase!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #5 Skrevet 14. februar 2012 Ville ikke kjøpt Rotweiler når det er barn i hus. Selv om de aller fleste er supersnille så er de i besittelse av en styrke som kan drepe. Ikke mange år siden jeg leste om et barn som ble drept i USA av en Rotwiler. Og det skumle var at den hadde bodd sammen med en erfaren hundefamili og vært i gode hender og var vant til barn. Men når en kusine av barne kom på besøk og hunden var ute på plenen hadde den bare angrepet 2-åringen og drept henne momentant. Jeg har lest mye nyehetssaker om Rotweilere. Men har skjønn nok til at media velger disse episodene og overser andre da det selger bedre. Men det jeg vil få frem er at de kan skade selv under gode vilkår. Og jeg hadde aldri tilgitt meg selv om hunden min hade skadet barna. Jeg mener store hunder med store krefter ikke har noe sammen med barn å gjøre. Når barna blir 11-12 år blir det litt annerledes. Datteren min på to ble nylig overfalt av en enorm Rotweiler som kom brått på. Gutten som hadde den i bånd hadde ikke noen mulighet til å holde den igjen. Hunden trampet ned datteren min og hun hylskrek. Jeg gjorde alt jeg kunne for å dytte vekk hunden men med en vekt på 60 kg var det umulig. Så måtte dra henne frem. Vi opplevde det som traumatisk. Dette var og en snill Rotweiler som bodde hos en snill familie.
lille sprelle Skrevet 14. februar 2012 #6 Skrevet 14. februar 2012 Har ikke selv, men kjenner godt noen som hadde det. Du må være svært klar over at når du nå skal skaffe deg ny hund og har barn (det gjelder uansett rase), så må du ALLTID være i nærheten når hund og barn er sammen. En så stor hund - som snart vil veie mer enn dine barn, krever veldig mye oppmerksomhet fra deg for at dette skal gå bra. De jeg kjenner som hadde kombi små barn og rottweiler gikk det veldig bra med.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #7 Skrevet 14. februar 2012 Hei Kan bare skrive: Mine forelde har hatt i hus: buhund. (fantastisk hund, den aller beste) En puddel rase: Grusom, bet barna i klær, tisset overalt 2 ulike Fransk bulldog: Ok, men ikke noe for barna. 2 ulike Chiwawa: (ja, skrivefeil) Grusom, bjeffet, nervøs, tisset og bet etter barna Nakenhund: Grei, den vil helst ikke være med barna, bjeffer mye. Rottweiler, som nå er 13 år gammel -Fantastisk smart hund, snill, rolig, bryr seg ikke så mye om barna, men er tolmodig. MEN som mor så er jeg nervøs for henne, for hun er nå en gammel hund, og om hun blir irritert KAN hun faktsik drepe. Mine foreldre har hatt 4 ulike rottweilwere: 3 snille en farlig (grunnen til noen (ikke alle) av desse hundene, er at en i familien driv å skaffer seg hund, men ikke klarer å ta vare på de. Så mamma og pappa har tatt litt over de, og fått de omplasert etterhvert. Men denne rottweiler har de hatt selv i 13 år. og hun har tatt i mot alle desse hundene på en veldig positiv måte også.
Zana123 Skrevet 14. februar 2012 #8 Skrevet 14. februar 2012 Vi har dobermann, og hun er fantastisk med alle barn. Men det kommer ikke av seg selv! Forrige hunden min var en golden, han var omplasseringshund og livredd for barn. Så når dobermann jenta jeg har var valp tok jeg henne med på besøk til en barnehage der fikk hun møte masse snille barn som ga henne kos og godbiter, så hun forbinder barn med noe positivt. Men jeg lar ALDRI babyen min være alene med hunden, selv om hun er aldri så snill. Bonusbarna mine på 9 og 13 får aldri gå tur med henne, heller ikke sette henne ut på båndet i hagen selv, for hun er en stor og sterk hund. Ei venninne driver med oppdrett av rottweiler og hun har to små barn. Der kravler barna under og over hundene hele tiden, men de er ikke alene med hundene. Tror det er MYE viktigere med riktig trening av hunden enn hvilken rase du velger. Og du Må gå på kurs med hunden, som ei over her skriver at har du ikke råd til kurs, har du ikke råd til hund. Og vær veldig nøye med oppdretter, sørg for å hilse på mammaen til valpen din og se hvordan hun er med barn. Og bruk gjerne oppdretter med barn, så valpen har sett barn før og moren er trygg på barn. Fikk lyst på en hund til jeg nå...:-)
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #9 Skrevet 14. februar 2012 Tusen takk for alle svar Jeg har funnet en oppdretter som både virker seriøs og som jeg har fått anbefalt av flere, de har også barn selv så tenker at valpene vil bli preget på barn allerede som små. Oppdretteren driver selv med hundekurs, så kurs blir det, bor en times tid unna, men det skal vi få til og ser viktigheten av det Vår Golden fikk aldri være med barna alene, og det vil heller ikke Rottweileren, synes det gjelder alle litt store raser. Barna mine har god forståelse for at hunden trenger en egen plass, det hadde også Golden, der var det ikke lov for barn å gå. Hundeholdet i statene er nok litt annerledes her i Norge, i statene så er veldig mange sånne raser vakthunder, har lest litt om dette, så er ikke ukjent med ryktet til Rottweileren. Har møtt mange Rottweilere og alltid ønsket meg det, flotte hunder de jeg har truffet, men har også møtt på de som bjeffer mot andre hunder, så sosilalisering er viktig. Tar gjerne imot flere erfaringer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå