2 tette og 1 badehette Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Er helt blank, men har fått valget mellom KS og vanlig fødsel. Vurderer KS, men trenger mer info rundt det! Er det noen her som har hatt planlagt KS og kan fortelle meg litt om prosedyrene rundt det? Hvordan er det med tiden etterpå og løft/amming etc?
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Hvorfor du har fått valget er også litt vesentlig... Selv ville jeg ikke hatt ks, dersom jeg kunne hatt en vaginal fødsel, men dersom det f.eks var seteleie så hadde jeg valgt ks uten tvil.. Det er alltid en risiko med operasjoner...
2 tette og 1 badehette Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2012 Ene grunnen til valg er fordi at jeg har hatt 2 vanlige fødsler, hvor den siste fødselen endte i risikofødsel og det var mye komplikasjoner etc, mens andre grunnen er ganske personlig. Jeg har en slags panikk for "hva hvis det går galt" denne gangen, da vi var ganske nære sist. I tillegg handler det en del om hvordan jeg som fødende ble behandlet under fødsel (eller rettere sagt, jeg ble glemt oppi alt som skjedde). Denne gangen får jeg velge da jeg rett og slett har det de kaller "fødselsangst". Men er så usikker iom at jeg vet hvordan en vaginalfødsel foregår, og veldig liten innsikt i KS..
Gjest sandyBay1 Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har 3 Ks og med ALLE tre har det blitt komplikasjoner faktisk. Venter nå den fjerde og skulle gjerne ha betalt 1 milliom kr for født normalt Med nr 1 - dødfødsel, men fikk liv i han etterhvert. Frisk nå Med nr 2 - Mistet 2 liter blod og måtte ha urinpose på magen pga for mye sydd på urinleder :/ samt at jeg fikk stafylokokker i såret. Med nr 3 - Begynte å skjære føre bedøvelse virket. Og at jeg hadde voldomme blødninger i etterkant og måtte ha utskrapning x 2 Også skal en ikke løfte mere enn 4 kg og vondt lenge i såret. Skjærer i 7 lag i magen tross alt , men alle er forskjellige og noen kommer seg fortere enn andre
2 tette og 1 badehette Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 13. februar 2012 Oi! Kan nesten høres ut som at du e en av de uheldige med KS.. Vondt lenge i såret, hva legger du i det? Og er det sånn at man "klarer seg" hjemme alene etter KS, eller bør gubben gå i perm første tiden?
Gjest sandyBay1 Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 [quote name=2 tette og 1 til i 2012 ' timestamp='1329163245' post='143999395] Oi! Kan nesten høres ut som at du e en av de uheldige med KS.. Vondt lenge i såret, hva legger du i det? Og er det sånn at man "klarer seg" hjemme alene etter KS, eller bør gubben gå i perm første tiden? Smertene var hos meg i ca en mnd. Og forrige mannen var hjemme i 2 uker hver gang, da man har ganske så vondt for å reise seg opp av senga om natta når mini skal ha mat. Og det samme vil min nåværende mann gjøre Men så det er sagt, så liker jeg å klare meg selv, men noen ganger må man faktisk kaste inn håndkle og la den andre parten ta husvasken m.m Og man får heller ikke trene hardt på 3 mndr. Vekter m.m :/ Grrrr kjipt når sommern snart er i annmarsj Lykke til med valget du tar, men ks er ingen lettvindt løsning iallefall.
2 tette og 1 badehette Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2012 Nei altså, jeg har verken bestemt meg for det ene eller det andre. Men trenger litt tips og info om det slik at jeg vet litt mer om det. Men ingen av de er egentlig en optimal løsning for min del, men den lille må ut, enten eller andre veien.
Gjest sandyBay1 Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 [quote name=2 tette og 1 til i 2012 ' timestamp='1329164081' post='143999460] Nei altså, jeg har verken bestemt meg for det ene eller det andre. Men trenger litt tips og info om det slik at jeg vet litt mer om det. Men ingen av de er egentlig en optimal løsning for min del, men den lille må ut, enten eller andre veien. Sant det. Inne er poden og må den uansett Men mente lykke til uansett hvem valg du tar. Lenge igjen til fødel eller?
2 tette og 1 badehette Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #9 Skrevet 13. februar 2012 Takk Ja, eller nei Det er en stund til, men tiden flyr jo avgårde Er 33+2 i dag.
Gjest sandyBay1 Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Oiii, samme som meg det joo Skal til ks i midten av mars. Og godt skal det bli å få han ut. Hvor skal du føde henn da?
2 tette og 1 badehette Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #11 Skrevet 13. februar 2012 Oiii, samme som meg det joo Skal til ks i midten av mars. Og godt skal det bli å få han ut. Hvor skal du føde henn da? Moro da Skal føde på nordlandssykehuset - enn du?
Gjest sandyBay1 Skrevet 13. februar 2012 #12 Skrevet 13. februar 2012 [quote name=2 tette og 1 til i 2012 ' timestamp='1329165236' post='143999577] Oiii, samme som meg det joo Skal til ks i midten av mars. Og godt skal det bli å få han ut. Hvor skal du føde henn da? Moro da Skal føde på nordlandssykehuset - enn du? Helt i andre enden av Norge, Sykehuset østfold.
2 tette og 1 badehette Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #13 Skrevet 13. februar 2012 ÅÅÅÅ Spennende blir det uansett Har du fÅtt dato for KS?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #14 Skrevet 13. februar 2012 Må legge til at jeg mistet tre ganger så mye blod enn normalt under vaginal fødsel + en stor styrtblødning et par timer etterpå. Måtte også gå med urinpose/kateter over et døgn etterpå pga 3 grads totalruptur. Brukte flere mnd på å komme meg igjen etter fødselen og har store underlivsplager i dag. Det jeg prøverå si at det er en risiko uansett hvordan du velger å føde. Alle fødsler er jo forskjellige. En kan være uheldig å få store skader uansett om en føder vaginalt eller med ks. Denne gangen er jeg glad jeg får ks. Det kan faktisk ikke bli verre for meg denne gangen..
Gjest sandyBay1 Skrevet 13. februar 2012 #15 Skrevet 13. februar 2012 [quote name=2 tette og 1 til i 2012 ' timestamp='1329165930' post='143999644] ÅÅÅÅ Spennende blir det uansett Har du fÅtt dato for KS? Har fÅtt 22.mars men har diabetes og for mye fostervann, sÅ nÅ ser vi ann fra uke til uke
cecan24 Skrevet 13. februar 2012 #16 Skrevet 13. februar 2012 hei. min fødsel endte i katastrofesnitt og full narkose. Hadde ingen komplikasjoner etter oprasjonen. naglene ble tatt ut 5 dager etter snittet og det er så fint å tynt nå atte. Jeg var oppe å gikk ganske så fort. fødte natt til søndag og kunne gå selv(veldig sakte...) på mandag :-) ønsker meg ks denne gangen også, men nå har jeg en ekstra leieboer også da ;-)
2 tette og 1 badehette Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #17 Skrevet 13. februar 2012 Må legge til at jeg mistet tre ganger så mye blod enn normalt under vaginal fødsel + en stor styrtblødning et par timer etterpå. Måtte også gå med urinpose/kateter over et døgn etterpå pga 3 grads totalruptur. Brukte flere mnd på å komme meg igjen etter fødselen og har store underlivsplager i dag. Det jeg prøverå si at det er en risiko uansett hvordan du velger å føde. Alle fødsler er jo forskjellige. En kan være uheldig å få store skader uansett om en føder vaginalt eller med ks. Denne gangen er jeg glad jeg får ks. Det kan faktisk ikke bli verre for meg denne gangen.. Takk for at du delte den Treger alle erfaringer og info som jeg kan få Og masse lykke til, til deg
2 tette og 1 badehette Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #18 Skrevet 13. februar 2012 hei. min fødsel endte i katastrofesnitt og full narkose. Hadde ingen komplikasjoner etter oprasjonen. naglene ble tatt ut 5 dager etter snittet og det er så fint å tynt nå atte. Jeg var oppe å gikk ganske så fort. fødte natt til søndag og kunne gå selv(veldig sakte...) på mandag :-) ønsker meg ks denne gangen også, men nå har jeg en ekstra leieboer også da ;-) Takk! Godt å høre at det er gode historier også. Men valget er ikke lett :-/ Masse lykke til denne gangen!
2 tette og 1 badehette Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #19 Skrevet 13. februar 2012 [quote name=2 tette og 1 til i 2012 ' timestamp='1329166597' post='143999718] hei. min fødsel endte i katastrofesnitt og full narkose. Hadde ingen komplikasjoner etter oprasjonen. naglene ble tatt ut 5 dager etter snittet og det er så fint å tynt nå atte. Jeg var oppe å gikk ganske så fort. fødte natt til søndag og kunne gå selv(veldig sakte...) på mandag :-) ønsker meg ks denne gangen også, men nå har jeg en ekstra leieboer også da ;-) Takk! Godt å høre at det er gode historier også. Men valget er ikke lett :-/ Masse lykke til denne gangen! Da mener jeg forøvrig ikke hastesnitt, men tiden etterpå
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #20 Skrevet 13. februar 2012 [quote name=2 tette og 1 til i 2012 ' timestamp='1329166520' post='143999709] Må legge til at jeg mistet tre ganger så mye blod enn normalt under vaginal fødsel + en stor styrtblødning et par timer etterpå. Måtte også gå med urinpose/kateter over et døgn etterpå pga 3 grads totalruptur. Brukte flere mnd på å komme meg igjen etter fødselen og har store underlivsplager i dag. Det jeg prøverå si at det er en risiko uansett hvordan du velger å føde. Alle fødsler er jo forskjellige. En kan være uheldig å få store skader uansett om en føder vaginalt eller med ks. Denne gangen er jeg glad jeg får ks. Det kan faktisk ikke bli verre for meg denne gangen.. Takk for at du delte den Treger alle erfaringer og info som jeg kan få Og masse lykke til, til deg Takk, og lykke til, til deg også uansett hva du velger
2 tette og 1 badehette Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #21 Skrevet 13. februar 2012 [quote name=2 tette og 1 til i 2012 ' timestamp='1329165930' post='143999644] ÅÅÅÅ Spennende blir det uansett Har du fÅtt dato for KS? Har fÅtt 22.mars men har diabetes og for mye fostervann, sÅ nÅ ser vi ann fra uke til uke Spennende =) Jeg prøvde Å spørre i forhold til dato for KS hvor mye før termin og sÅnt, men han sa ca en uke før. Og nøytaktig en uke før termin er 27 mars.. SÅ er veldig spent - hvis det er dette som blir utfallet.
Gjest sandyBay1 Skrevet 14. februar 2012 #22 Skrevet 14. februar 2012 [quote name=2 tette og 1 til i 2012 ' timestamp='1329167658' post='143999812] [quote name=2 tette og 1 til i 2012 ' timestamp='1329165930' post='143999644] ÅÅÅÅ Spennende blir det uansett Har du fÅtt dato for KS? Har fÅtt 22.mars men har diabetes og for mye fostervann, sÅ nÅ ser vi ann fra uke til uke Spennende =) Jeg prøvde Å spørre i forhold til dato for KS hvor mye før termin og sÅnt, men han sa ca en uke før. Og nøytaktig en uke før termin er 27 mars.. SÅ er veldig spent - hvis det er dette som blir utfallet. FÅtt dato 22.mars jeg da, og halannen uke føre. Vært pÅ ktr i dag og nÅ kommer proteinen snikende i urinen.... SÅ da ser vi til mandag igjen Har en viss følelse at denne her kommer i førsten av mars i stedet.
turbooglykkelig Skrevet 14. februar 2012 #23 Skrevet 14. februar 2012 Lykke til samme hva du velger. Vil bare dele at jeg også fikk valget med nr 2 da fødselsangsten var sterk etter en grusom første fødsel. Om sykehuset ditt har et team for fødselsangst, hadde jeg bedt om en samtale med dem før jeg bestemte meg. Jeg opplevde at jeg tross alt ønsket en vaginal fødsel, og opplevde en helt annen oppfølging i fødsel nr to som ble en veldig fin opplevelse og et siste punktum for vonde minner fra første fødsel. Angsten er riktignok tilbake nå som jeg venter nr 3, men blir fulgt opp av samme team også denne gangen og satser på at også dette blir en fin opplevelse. Jeg tror jeg fortsatt hadde opplevd det veldig traumatisk å tenke på første fødsel om jeg ikke hadde kommet meg tilbake på "hesteryggen" med nr 2, og ikke hadde det blitt noe nr 3 heller. Uansett hva du velger, håper jeg det blir det rette valget for deg!! Lykke til!!
2 tette og 1 badehette Skrevet 14. februar 2012 Forfatter #24 Skrevet 14. februar 2012 [quote name=2 tette og 1 til i 2012 ' timestamp='1329167658' post='143999812] [quote name=2 tette og 1 til i 2012 ' timestamp='1329165930' post='143999644] ÅÅÅÅ Spennende blir det uansett Har du fÅtt dato for KS? Har fÅtt 22.mars men har diabetes og for mye fostervann, sÅ nÅ ser vi ann fra uke til uke Spennende =) Jeg prøvde Å spørre i forhold til dato for KS hvor mye før termin og sÅnt, men han sa ca en uke før. Og nøytaktig en uke før termin er 27 mars.. SÅ er veldig spent - hvis det er dette som blir utfallet. FÅtt dato 22.mars jeg da, og halannen uke føre. Vært pÅ ktr i dag og nÅ kommer proteinen snikende i urinen.... SÅ da ser vi til mandag igjen Har en viss følelse at denne her kommer i førsten av mars i stedet. Masse lykke til Protein i urinen er det tegn pÅ sv.skaps forgiftning eller hvordan er det?
2 tette og 1 badehette Skrevet 14. februar 2012 Forfatter #25 Skrevet 14. februar 2012 Lykke til samme hva du velger. Vil bare dele at jeg også fikk valget med nr 2 da fødselsangsten var sterk etter en grusom første fødsel. Om sykehuset ditt har et team for fødselsangst, hadde jeg bedt om en samtale med dem før jeg bestemte meg. Jeg opplevde at jeg tross alt ønsket en vaginal fødsel, og opplevde en helt annen oppfølging i fødsel nr to som ble en veldig fin opplevelse og et siste punktum for vonde minner fra første fødsel. Angsten er riktignok tilbake nå som jeg venter nr 3, men blir fulgt opp av samme team også denne gangen og satser på at også dette blir en fin opplevelse. Jeg tror jeg fortsatt hadde opplevd det veldig traumatisk å tenke på første fødsel om jeg ikke hadde kommet meg tilbake på "hesteryggen" med nr 2, og ikke hadde det blitt noe nr 3 heller. Uansett hva du velger, håper jeg det blir det rette valget for deg!! Lykke til!! Takk Skal ringe til sykehuset i uke 35/36, og da vil jeg nok be om få litt mer info om hva som skjer under KS etc, også vil jeg bestemme meg da.. Men gruer meg noe sykt til å evt gå igjennom en ny fødsel (til tross for at jeg hadde en drømmefødsel og en helt grusom fødsel). Men skrekken sitter igjen! Og har gått med frykten for en ny fødsel siden jeg fant ut at jeg var gravid med nr 3 nå. Men håper at det går bra - uansett hvordan utfallet blir.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå