Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er de siste fjorten dagene blitt mer urolig og sutrete. Har ikke lang tålmodighet med å ligge for seg selv lengre. Snur seg nå til mage fra rygg.

Hvordan er det med deres babyer på samme alder?

Vurderer dere å starte med litt grøt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen min var på samme måte, grinete og veldig fangbarn en periode i tillegg. Viste seg at hun hadde et utviklingssprang. Det går over. :) Jeg fullammer og vil ikke starte med grøt før anbefalte 6 mnd pga umodent tarmsystem. Hvorfor vil du starte med grøt da? er h*n undervektig?

Skrevet

Takk for svar. :) Jeg fullammer også, men synes han virker utilfreds. Blir sint og drar i puppen når det ikke kommer melk raskt nok og når det er "tomt". Har tenkt at det kan være økedøgn. Ammer derfor ofte, noen ganger hver time.

Med eldstemann, nå 18 år, så var statens anbefaling fullamming til 4 måneder, noe vi fulgte.

Vi avventer med grøt en stund til, men vet jo at mange gir tidligere.

Skrevet

jeg ble anbefalt av hs og begynne med grøt hvis jenta vår viste tegn til og ikke være tilfreds med bare morsmelk, hun er nå 3,5 mnd.

Skrevet

Tenkte også å vente til 6 mnd, selv om det innebærer en del timer på kvelden med amming. Er lei av å høre spm fra slekt om vi ikke skal begynne med grøt snart... hvorfor i all verden når hun har lagt på seg 1 kg på 1 mnd, og sover flere timer i strekk om natta?? Men når det er sagt, så bryr jeg meg ikke om hva andre gjør, det må man velge selv:)))

Skrevet

Snuppa legger dårlig på seg men er ellers superkvikk, blid og fornøyd, langt fremme notorisk, sover godt. Helsesøster sa vi kunne begynne m grøt om vi ville. Jeg var i tvil selv og spurte helsestasjonslegen. Hun undersøkte snuppa og mente vi kan vente med grøt. Så det gjør vi foreløpig. Hun får imidlertid små smaksprøver av alt mulig og det elsker hun.

Skrevet

Snuppa legger dårlig på seg men er ellers superkvikk, blid og fornøyd, langt fremme notorisk, sover godt. Helsesøster sa vi kunne begynne m grøt om vi ville. Jeg var i tvil selv og spurte helsestasjonslegen. Hun undersøkte snuppa og mente vi kan vente med grøt. Så det gjør vi foreløpig. Hun får imidlertid små smaksprøver av alt mulig og det elsker hun.

Når begynte du med smaksprøver og hva gav du? :)

Skrevet

Begynte for et par uker siden. Det første var vel banan. Ellers har vi prøvd; avocado, fersken, drue, eple, pære, plomme, potet, Risgrøt. Har en sånn Babyfeeder (nett med håndtak) så hun får skrelle frukt i den og gnager og slurper i seg litt frukt. Ellers får hun mos m t-skje. Hun er tydelig interessert og gaper villig. Kunne sikkert gitt henne mer men har forstått det slik at smaksprøver til de så små skal være mindre enn en t-skje.

Skrevet

Heisann :)

Min blir 4 mnd på onsdag. Og her tror jeg vi har hatt økeuker. (fullammer) Har vært kjempeslitsomt. Mat hver 1-2 time om dagen og hver 2-3 time på natten. Men nå for to dager siden roet det seg. Da sov hun plutselig 6 timer i strekk på natten. Og igår sov hun 5 timer i strekk :) Og nå er vi tilbake på mat hver 2-3 time på dagen. Jeg ble kjempe stresset fordi hun ikke virket fornøyd etter måltid osv, kjøpte grøten for å ha den klar (var rett før jeg gav opp å begynte med grøten)! Ble så sliten av at hun hang på puppen, også så jeg jo at hun ville ha mer selv om det var tomt!

Men nå vil jeg heller vente med grøten. Nå virker hun fornøyd igjen, så var sikkert økeuker. Ser også at snuppa har strekt seg veldig på kort tid så blir spennende imorgen når vi skal på helsestasjonen å veie og måle lengden.

Ellers har jeg gitt smaksprøver på bittelitt banan og pittelitt avokado. Kjempe søtt å se hvilke ansiktsutrykk hun lager :D Men hun smaker og svelger, så hun er nok klar for å smake på enda flere godsaker. Tenker å prøve med litt søtpotet, pære etterhvert også.

Ellers så har hun begynt å rulle fra rygg til mage. Og koser seg mer og mer på matten sin med lekene sine :)

Skrevet

Hei min engel - takk for at du delte dine erfaringer. :) lillegutt har vært betraktelig roligere i dag og slapp puppen før den var tømt. Så mulig det har vært økedøgn.

Han Har fortsatt dårligere tålmodighet med å ligge for seg selv. Det er definitivt slutt på når han kunne ligge i 20 min for seg selv. ;)

Tror kanskje jeg skal prøve å gi bittesmå smaksprøver. Jeg har også en slik Babyfeeder som du Miepia skriver om.

Skrevet

Hei min engel - takk for at du delte dine erfaringer. :) lillegutt har vært betraktelig roligere i dag og slapp puppen før den var tømt. Så mulig det har vært økedøgn.

Han Har fortsatt dårligere tålmodighet med å ligge for seg selv. Det er definitivt slutt på når han kunne ligge i 20 min for seg selv. ;)

Er så utrolig slitsomt med økedøgn, iallefall økeuker slik som min har hatt. Deilig at det endelig roet seg. Og så bra at det roet seg hos deg også. På helsestasjonen idag så virket det som om det er flere som har hatt økedøgn/uker nå ved 4 mnd. Så vi er ikke alene ;) Er glad jeg holdt ut og ikke sprakk med grøten, ville jo helst vente.

Er sikkert slitsom med gutten din som ikke vil ligge å leke for seg selv lengre, men det kommer seg sikkert. Er jo så "mange" forskjellige perioder disse små kan gå gjennom. (Som jeg iallefall har forstått her inne på forumet) :)

Skrevet

Tror kanskje jeg skal prøve å gi bittesmå smaksprøver. Jeg har også en slik Babyfeeder som du Miepia skriver om.

Ang det å ligge alene, så ligger ikke min i 20 min heller. Det som hun liker godt er hvis jeg tar henne med meg i vippestolen eller på teppe så hun får være i rommet hvor jeg er, for eks når jeg gjør ting på kjøkkenet, eller henger opp klær. Og når jeg dusjer elsker hun å sitte i stolen og se på og leke litt:)

Skrevet

Jeg har også valgt å vente med grøt. Han virker mer tilfreds nå. Har begynt med litt smaksprøver. :)

Men det som er litt rart er at jeg har hørt at svenske myndigheter anbefaler fullamming til 4 måneder, ikke 6 som i Norge.

HI

Skrevet

Ja det er faktisk forvirrende at det anbefales så ulikt i ulike land. Men jeg tenker som så at da sitter ingen med "fasiten" på hva som er det absolutt beste. Da ville jo alle anbefalt det samme. Før tenkte man at det var lurt å vente med diverse matvarer for å unngå allergi, nå heller man mer i retning mot å gi litt tidlig mens baby fortsatt får mye morsmelk. I Norge anbefales gluten tidlig introdusert og i små mengder, mens i Spania fex skal man vente til 9 mnd!!! med gluten. Så, jeg tror ikke det blir så fryktelig feil uansett hva vi gjør. De norske retningslinjene kommer sannsynligvis til å endres snart og det vil bli anbefalt å gi smaksprøver fra 4-6 mnd. Jeg har valgt å gå for det. Bittelitt på skjea av alt mulig. En liten smak stort sett hver dag. Moro. Så hun får smake men ikke spise mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...