Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har en orkide som blomstrer (kjøpt for to uker siden). Oppdaget i dag at to av knoppene (de som er nærmest blomstene) har tørket inn, og en av knoppene (en liten en, som det er lenge til skulle blomstre) har falt av. Jeg lurer på hva årsaken kan være? Det er seks dager siden jeg vannet den (holdt den under springen) og jeg vannet den igjen etter at jeg oppdaget dette. Kan årsaken være at den har det for varmt? Det står i nærheten av vedovnen, men ikke så nært at jeg trodde det skulle være problematisk... Har nå flyttet den. Noen som har opplevd dette - og hva kan være årsaken?
ellen-propellen Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Antar den ikke får nok vann siden de tørker ut. Full potten halvfull med vann og la den være i en mnd. Eller så kan stikken ha fått en knekk/ sår.
Gjest Gul stjerne Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 Miljøforandring kan være en grunn, tørr luft en annen. Ikke vann slik som du tipses av hun over, fortsett som du gjør, hver femte til syvende dag. Orkideer liker ikke direkte lys, altså ikke stå i sola, men liker lyse rom og indirekte lys. Mine mister også noen knopper den første perioden, men så stopper det opp, og så blomstrer den i to-tre måneder.
Gjest irismor Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Hi hi har en liten orkide som står i vinduskarmen. Den står rett i solsteken og få potta full med vann når den har drukket opp og tørket godt inn, ca 1 gang i mnd får den vann. Så jeg gjør tydligvis alt feil. Men det er den blomsten jeg har holdt lengst liv i, og midt mellomnav er "kaktusdødaren"
Gjest mela<3 Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har nettopp mistet tre knopper på min som er 3 uker gammel, akkurat slik som HI beskriver. Jeg glemte å vanne da jeg fikk den, og den har stått rett foran en stor tv. Den utstråler en del varme fant jeg ut da jeg undret over grunnen for knoppedøden! Jeg vanner sjeldent orkideene mine. Fyller krukken halvfull/full med vann med noen ukers/mnds mellomrom. De blomstrer som normalt de;) Mine tåler ikke dag-sol i sommerhalvåret, bladene blir stygge innen kort tid.
Himmel og hav Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 Få den vekk fra ovnen! Selv om den ikke står så nære at den svir seg så er lufta altfor tørr der, og det gjør at den mister knopper og kan få skrukkete blader og luftrøtter. Vann den litt oftere når dere fyrer, og gi den gjerne en dusj med dusjeflaske. De trives med fuktg luft. Pass også på at ikke det blir veldig kaldt i rommet om natta, hvis dere bare fyrer med ved og at den ikke står i trekken når dere lufter.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 "Kjerringrådet" er vel at orkideer skal vannes med eggeglass, de skal ikke ha mengder med vann. Jeg har mine i vinduskarmen og vanner de en gang i uken, jeg bærer de på kjøkkenet og lar vannet renne rett gjennom potten og ned i vasken. Når de er gjennomfuktet lar jeg alt vannet renne av og setter de tilbake i vinduskarmen. Lar det aldri stå vann i potten. Har aldri drept en orkide jeg ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 Hehe, jeg tenkte en stund før jeg skjønte hva du snakket om i overskriften her gitt. Jeg trodde først du var et av disse kvinnfolkene som ikke vil bruke "stygge" ord på kjønnsorganene sine så jeg trodde du snakket om orkideen du har mellom bena Men du snakket faktisk om blomster ja
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Kjerringråd? Det er ikke noe kjerringråd. Det er det rådet blomsterbutikkene ga på 90-tallet da alle syns orkideen var så "vanskelig å få til". Den var jo vanskelig å få til fordi alle vannet den for lite. Orkideen skal skal vannes godt, gjerne under springen så alt inni potta blir vått. Så skal den få lov å tørke lett igjen før du vanner pånytt. Ellers er jeg enig med #3 over her. Og til hun som gjør noe som funker, da skal du ikke fixe det
Mrs Smith Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Orkideer skal ikke stå i vann! La det renne vann fra springen, direkte i potten, i ca 2 min. en gang i uken. Jeg gjør dette med mine og de står i full blomst opp til 6 mnd og bomstrer gjerne igjen rett etter avblomstring. (har jobbet i blomsterbutikk
Gjest irismor Skrevet 13. februar 2012 #11 Skrevet 13. februar 2012 Hvis jeg bytter metode nå så er jeg redd for at den stryker med. Holder med alle fiskene i akvariet som svømmer med buken i været.
ellen-propellen Skrevet 13. februar 2012 #12 Skrevet 13. februar 2012 Dere kan si hva dere vil om vann til orkideer. Mine får MYE vann, har alltid vann i potta og bærer blomster i 11 mnd hvert år, så hviler de i en mnd. De har minst 7 blomster pr grein. Når jeg ikke vannet var det motsatt. Blomster 1 mnd i året og kun ett par pr. grein. Det funker i hvertfall her med mye vann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå