Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på tidlig UL og fikk vite at nakkefolden var 3 mm og legen spurte om jeg ville på videre utredning på Riksen. Noe jeg takket ja til.

Dette var før helgen og da det hadde blitt noe feil fikk jeg ikke time før i slutten av denne uken.

Helt grusomt å sitte sånn å vente og tenke på at det muligens er noe feil med babyen i magen:(

Jeg tenker aelvfølegelig det værste og har det virkelig helt grusomt og dagene til jeg skal på riksen kan ikke gå saktere.

Er det noen som har vært i samme sitvasjon og kan fortelle meg litt hva jeg har i vente. Hva som skjer på riksen og om noen har erfaringer med dette med forhøyet nakkefold.

Takker masse for svar.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har dessverre erfaring med dette.

Jeg var på UL ved 11+6 og da var nakkefolden 4 mm. Jeg fikk henvisning til videre utredning, og en uke senere viste ny UL hos ekspert at nakkefolden var 7 mm, og det ble tatt morkakeprøve, samt blodprøver. Da vi dro fra Riksen den dagen fikk vi beskjed om en risiko på 1:6 for at det var noe veldig galt. Et par dager senere kom dommen, alvorlig kromosomfeil, og vi valgte å avbryte.

Neste svangerskap var vi på ny tidlig UL i uke 10+5, da var nakkefolden bare 1,2 mm, men vi fikk ta morkakeprøve likevel pga historikken, og denne gangen var alt i skjønneste orden.

Masse lykke til, håper alt er fint med fosteret ditt.

Skrevet

Jenta mi hadde nakkefold på 4,5 mm i uke 12. Da leste jeg masse om det, og fant ut at fortykket nakkefold finnes på 5% av alle friske foster. 3 mm var heller ikke så mye, så det er mest sannsynlig ingenting.

For vår del viste det seg å være turner syndrom,dvs et x-kromosom for lite. Skatten vår er nesten et år nå, og vi ville aldri visst om kromosomfeilen om vi ikke hadde tatt morkakeprøve. Hun er helt normal på alle vis, bare litt kortere enn gjsnittet. Og helt aldeles nydelig så klart!

Lykke til! Dette går nok bra skal du se!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...