Gå til innhold

Hvorfor har noen tidlig UL?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er i dag 5+2 uker på vei.

Fikk ringt legen min og vil egentlig inn å få bekreftet at alt er i orden, men damen på legekontoret sa det jeg regnet med hun kom til å si, at jeg er velkommen på første kontroll 8. mars. Da er jeg nesten 9 uker på vei.

Men ettersom at jeg mistet i uke 7 i Aug. i fjor, så kan man si jeg er litt vel bekymret..... :/

Jeg vet at i løpet av denne uken skal hjertet begynne å slå, og gjør det det, er sjangsene større for at ting går bra videre.

Så det som frister meg er å bestille en privat UL i neste uke. Er dette helt unødvendig av meg? Skal jeg heller vente til første timen min hos lege og se hva hun sier?

Trenger man forresten henvisning til lege for tidlig UL, eller er dette noe man ordner helt selv?

Leste her inne at det var ganske mangen som hadde tidlig UL, kan jeg få spørre hvorfor og hvor langt på vei dere var da dere gikk på UL?

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143909246-hvorfor-har-noen-tidlig-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg får tidlig ul fordi jeg har spontanabortert en av to fostre tre ganger, hatt mye blødninger i svangerskapene og mistet i senabort/ma/dødfødsel langt uti svangerskapet.

Jeg bruker en spesialist,som fastlegen har henvist til.

Du får ikke tidlig ul på bakgrunn av en enkeltstående spontanabort, men du kan selvfølgelig bestille privat, da ringer du direkte til klinikken det er snakk om,

Lykke til i svangerskapet :)

Eg har "berre" mista ein gong. Og det er dramatisk for meg. Ei veldig stor sorg over et etterlengta barn. Det var i ein ma. På grunn av dette, og den engstelsen eg kjenner, har jo ikkje kunna stolt på kroppen min, sia den lurte meg sist gong, så ahr eg fått ekstra oppfølging gratis. Henvist av legen min. Me har vore på flerie ultralyder, og det er for å trygga meg om at det er liv. Det har vore heilt nødvendig. No får eg ikkje emir ekstra oppfølging, for no er eg akkurat ferdig emd første trimester. Så om me vil meir så ordnar me det privat.

Første graviditet var me på ultralyd privat, som me betalte sjølv for å sjå at alt var i orden. Det var det ikkje.

Privat elle rikkje, eg syns det er verd pengane. Sia du har mista før kan du kontakta legen din og fortella om bekymringa di, og sei at du ahr høyrd mange som får henvisning til ultralyd som følge av dette. Trur det kjem an på legen. Min var veldig tydelig på at eg ikkje fekk første gong, men etterå ha msita var det ignen problem å få.

Trur dei fleste her inne går på ultralyd fordi dei er redde for å mista og treng å sjekka at alt e rok, det er mitt inntrykk.

Masse lykke til til deg. Etter hejrteaktivitet i uke 9 er det 98 prosent sjanse for at alt går bra vidare, så kalrer du venta så lenge så er det kjempefint. elles ville eg ha venta til veke 7, så er du sikker på at du får sett hjerta. Eg såg det i veke 6.

for privat ultralyd treng du ikkje henvisning.

Masse lykke til.

Jeg fikk tilbud om tidlig ultralyd nå, siden forrige svangerskap endte i SA i uke 7. Det var utrolig hyggelig og godt å få se at det var noe der med en lite hjerte som banket!<3 Det er ikke sikkert alle som har opplevd SA/MA får tilbud om dette, men man kan kanskje spørre via fastlegen ved ny graviditet?

Annonse

Jeg fikk tidlig ul og fosterdiagnostik siden første mann ble født med syndrom. :)

Jeg spurte på kvinneklinikken på riksen når vi der for samtale om vi kunne få og det gjorde vi. Legen orket jeg ikke å spørre en gang...

i mitt første svangerskap var jeg på ul i

uke 5 (så hjerteslag <3 ) privat, betalte selv

uke 12 privat, betalte selv

uke 16, sykehuset, blødninger

uke 17 oridnær ul

uke 17 privat, betalte selv, så ikke kjønn på ordinær;)

uke 29, privat, betalte selv, "vanlig" 3d bilder;)

uke 39, sykehuset, lite liv

de to første var det mange som stusset over. men jeg tok meg gladelig råd til å gi meg selv en stor ro i svangerskapet! og de to andre jeg betalte for var jo mest for kos, for da kjente jeg jo babyn i magen hver dag <3 men syns det var verdt det det også!

nå er jeg gravid igjen, ca 5uker på vei. og skal bestille første ul i uke7 ca:)

Jeg er i uke 10 idag, og har hatt 2 ultralyder hittil og skal på min 3. ultralyd i uke 12. Først og fremst fordi jeg ikke ante hvor langt jeg er på vei, også må de følge med vekstavvik i svangerskapet allerede, pga store vekstavvik forrig svangerskap.

Er i uke 14,og var på min 3 ul idag ;) Men vil anbefalle deg å vente til etter uke 7, det er anbefalt å vente til etter da, fordi før det kan gi unødvendige bekymringer. Og om du venter til uke 8,og da ser et bankende hjerte, går det stort sett bra.

Innom en tur her :)

Jeg var til tidlig ul kun for å sjekke hvor langt jeg var på vei. Hadde ikke peiling siden jeg ikke hadde fått tilbake mensen etter p-pilleslutt.

Fikk henvisning fra legen. Om du skal bestille selv må du bestille hos en privat.

Jeg fikk ul etter første SA (nesten uke 9). Jeg var helt knust og klarte ikke slutte å gråte. Legen min sa hun alltid sendte jenter til ul etter SA, så det var ganske deilig. Ikke at det hjalp, da! Denne gangen får jeg UL hver uke og det er deilig å vite at jeg få vite om det er noe galt uten å gå i ukesvis og tro at alt er bra. Hadde UL i dag og fikk høre hjertelyd for første gang! Johoo!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...