Anonym bruker Skrevet 12. februar 2012 #1 Skrevet 12. februar 2012 Jeg er bare 12 uker på vei, men jeg tenker en del på hvordan jeg skal føde neste gang. Jordmor sa til meg i forrige uke at det mest sannsynlig blir keisersnitt på meg, noe jeg absolutt ikke har lyst til. Jeg har hatt to fine fødsler, men den 1. ble jeg klippt og den 2. fikk jeg ruptur grad 3 C. Alt grodde fint etter fødsel og jeg har ikke hatt noen plager av det. Men, jeg vil jo ikke risikere at muskelen ryker igjen, da blir det sikkert ikke like bra resultat. Hva blir dere andre anbefalt?
MrsMilla Skrevet 12. februar 2012 #2 Skrevet 12. februar 2012 Jeg hadde en grundig ruptur med førstemann. Andremann ble født normalt med kun et kosmetisk sting. Har ikke blitt anbefalt eller foreslått noe keisersnitt, og vil helst føde vaginalt uansett. Men jeg går til samtaler fortsatt selv om jeg har hatt en fin fødsel nr 2, for jeg fikk grundig fødselsangst med nr.1
Ikkesåallerværst Skrevet 12. februar 2012 #3 Skrevet 12. februar 2012 Jeg fikk en 3a, og har ikke fått noen anbefalinger. Jeg hadde heller aldri noe oppfølging etterpå hvor dette kunne vært tatt opp som tema. Det betyr vel at det regnes med at jeg føder vaginalt. Hadde jeg virkelig ønsket ks tror jeg at jeg kunne fått det innvilget på mitt sykehus. Det er vel ganske mye forskjell på grad 3a og 3c, så dermed også anbefalinger. Dessuten har det jo mye å si om du har lekkasjeplager etter rupturen. Har du det, anbefales ofte ks.
bamali 2rosa og 1blå Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Jeg hadde grad 3 med første, har hatt litt lekasjeproblemer i ettertid, men fødte likevel nr to normalt. Under fødsel nr to var det to jordmødre tilstede, en som holdt på mellomkjøttet og en som tok imot babyen. Det gikk veldig bra, fikk bare et lite pyntesting, til tross for at det var en styrtfødsel. Skal føde nr tre om 6 uker ca og regner med at det blir samme prosedyre med to jordmødre.
Soll1981 Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Jeg fikk en rift grad 3b ved første fødsel og er nå 13 uker på vei med nummer to. Har ikke vært hos jordmor enda, bare lege, men tenker en del på hva jeg vil denne gangen. Har i utgangspunktet lyst til å føde normalt, men er redd for hva som vil skje med kroppen min, hadde en del plager i ettertid sist, og vurderer derfor om jeg skal insistere på keisersnitt. På en måte ser jeg på det å be om keisersnitt som et lite nederlag, men jeg ønsker ikke å risikere at underlivet mitt blir helt ødelagt, det skal man tross alt leve med i mange år. Da får det heller være at barnet måtte forløses med keisersnitt. Det viktigste er jo tross alt at mor og barn har det bra, og sett i ettertid vil jeg nok heller leve med å ha tatt keisersnitt enn å leve med f eks lekkasjeproblemer. Selv om jeg selv også ønsker å føde normalt egentlig, synes jeg det er et veldig fokus/press på at man skal føde vaginalt, og da gjerne også uten smertestillende. Kvinnene som gjør dette fører nærmest sport i å skryte av det, synes jeg. Men vi er alle forskjellige, også når det kommer til hvordan fødslene våre forløper.
Scarlette Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 Jeg er ikke sikker på hva det står, men fikk grad 3,og tenker mye på dette. Denne gang er det tvillinger, og kommer til å kreve å bli støttet på mellomkjøttet. Førstemann var poppet bare hodet ut som en champagne kork, så redd for å presse feil denne gang. Ikke vært noe snakk om ks. Og eg skal ha ut to.
KCJ Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 Hva er ruptur grad 3? viste ikke at de graderte de så hva "innebærer" dette?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 Fra klikk.no (NB detaljert): Grad 1: Overfladiske rifter i kjønnsleppene, hud, vagina og eller mellomkjøttet. Disse ligner ofte på skrubbsår og må ikke alltid sys. Grad 2: Disse går litt dypere og innvolverer også muskler i mellomkjøttet. Grad 3: Disse innvolverer alle lag nevnt over, men i tillegg også endetarmens lukkemuskel. Det vil si at også anus blir skadet. Grad 3 deles også inn i 3 underkatogorier: a. Mindre enn halvparten av anal sfinkteren har blitt skadet b. Mer enn halvparten av anal sfinkteren har blitt skadet c. Hele anal sfinkteren har blitt skadet. Grad 4: Alt over + slimhinnene i endetarmen er blitt skadet.. Grad 3 og 4 sys av leger
hadassa Skrevet 14. februar 2012 #9 Skrevet 14. februar 2012 Jeg er bare 12 uker på vei, men jeg tenker en del på hvordan jeg skal føde neste gang. Jordmor sa til meg i forrige uke at det mest sannsynlig blir keisersnitt på meg, noe jeg absolutt ikke har lyst til. Jeg har hatt to fine fødsler, men den 1. ble jeg klippt og den 2. fikk jeg ruptur grad 3 C. Alt grodde fint etter fødsel og jeg har ikke hatt noen plager av det. Men, jeg vil jo ikke risikere at muskelen ryker igjen, da blir det sikkert ikke like bra resultat. Hva blir dere andre anbefalt? Hei Jeg er gravid m nr 3 og skal ha planlagt ks, fordi kirurgen som kontrollerte meg etter ruptur 3b for tre år siden, anbefalte det. Hun sa at pga svakheter i muskelen i endetarmen som oppstod , ville hun ikke risiskere å la meg gjennomgå noe lign igjen, for da kunne det bli verre og jeg kan få plager av det resten av livet. Hvem vil risikere det? Ks er fint, jeg hadde det med 1.mann og syntes at jeg hadde det bedre etter det enn etter sist fødsel, der alt føltes som et hælv..nedentil. Lykke til med valg, men vet vertfall at grunnen din for å få ks er mer enn god nok. Gleder meg til å møte prinsessa vår om 9 uker ca.
KCJ Skrevet 14. februar 2012 #10 Skrevet 14. februar 2012 Å gode gud..... fikk seriøst vondt av Å lese dette :S hehe.... Men takk for forklaringen, greit Å lære litt
Magehus Skrevet 15. februar 2012 #11 Skrevet 15. februar 2012 Ruptur 3b her. Noe smerter ved samleie nå tre år etter. Ingen lekkasjer. Brukte litt tid på å komme meg etterpå. Ble frarådet keisersnitt på Ahus, og skal innen kort tid (håper jeg virkelig...) føde vaginalt for andre gang. Hvis babyen er enorm, blir det muligens snitt. Ny vekstestimering den 24.hvis han ikke er ute til da. Han er stor nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå