Gå til innhold

Er det lurt eller bortkastet å ta celleprøve oftere enn hvert 3. år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Norge anbefales det å ta en prøve hvert 3. år. Jeg mener å ha lest at i andre land anbefales det oftere. Mener også å ha lest at noen har opplevd å ha store celleforandringer ett år etter en negativ test.

Bør jeg gå oftere til celleprøve, eller er det bare bortkastede penger?

Skrevet

Tja.

Jeg har jobbet i mange år på gynekologisk kreftavdeling. Har opplevd å ha pasienter som kommer inn med livmorhalskreft selv om de hadde fine celleprøver for kanskje ett år siden. Men, dette er jo sjeldenheter. I de fleste tilfeller vil det sikkert være tilstrekkelig å ta prøve hvert tredje år, men jeg ersonlig tar ikke sjansen.

Gjest Kira 1+1 underveis
Skrevet

Jeg tar celleprøve en gang pr år, men vet ikke helt hva den generelle anbefalingen er.

Grunnen til at jeg gjør det en gang i året er fordi jeg har hatt celleforandring. Selv om disse nå har forsvunnet, så synes jeg det er greit å være på den sikre siden. Bruker gjerne 500 kr og 30 min i året for å vite :)

Skrevet

Jeg tar hvert år. Jeg har en mor med kreft (livmor med spredning), det har gått så langt at hun ikke blir kvitt kreften:( men jeg håper vi kan få noen gode år:) Jeg tar ikke sjansen, jeg går hvert år...

Skrevet

Dette finnes det god forskning på; det er selvsagt en statistisk beregning og ikke en endelig fremtidsprediksjon, men man kan jo bruke tallene for det det er verdt:

"The incidence of cervical cancer is reduced by 93.5%, 92.5%, 90.8%, 83.6% and 64.1% if women have screening every year, every 2 years, every 3 years, every five years and every 10 years respectively" (kilde:http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD002834.pub2/full)

Det betyr at dersom kvinner i en befolkning sjekker seg hvert år reduseres krefttilfellene med 93,5%, dersom de sjekker seg annethvert år reduseres antall krefttilfeller med 92,5% og hvert tredje år 90,8%. De betyr i praksis at reduksjonen i antall krefttilfeller bare er på 2,7% ved at kvinner sjekker seg hvert år sammenlignet med hvert tredje år. Fra et befolkningsperspektiv er det derfor lite gevinst ved å be alle sjekke seg hvert år.

Skrevet

Dette finnes det god forskning på; det er selvsagt en statistisk beregning og ikke en endelig fremtidsprediksjon, men man kan jo bruke tallene for det det er verdt:

"The incidence of cervical cancer is reduced by 93.5%, 92.5%, 90.8%, 83.6% and 64.1% if women have screening every year, every 2 years, every 3 years, every five years and every 10 years respectively" (kilde:http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD002834.pub2/full)

Det betyr at dersom kvinner i en befolkning sjekker seg hvert år reduseres krefttilfellene med 93,5%, dersom de sjekker seg annethvert år reduseres antall krefttilfeller med 92,5% og hvert tredje år 90,8%. De betyr i praksis at reduksjonen i antall krefttilfeller bare er på 2,7% ved at kvinner sjekker seg hvert år sammenlignet med hvert tredje år. Fra et befolkningsperspektiv er det derfor lite gevinst ved å be alle sjekke seg hvert år.

Ser poenget, men for meg som lever med krefen tett innpå (de tre siste årene) så koster det meg svært lite å ta disse prøvene og det kommer jeg til å fortsette med;)

Skrevet

midgard: Når fikk dere beskjed om at nok var nok ang din mor? Jeg har en mann med samme diagnose (ikke livmorhals, da :) ) Men alvorlig spredning...

vet hva dere går igjennom!!

Skrevet

Jeg har en mor som har hatt livmorhals kreft, hun overlevde, men måtte å ta abort ganske sent i svangerskapet da hun var gravid når de oppdaget dette. Jeg prøver å ta celleprøve hvert år etter anbefaling fra legen pga at mamma har hatt kreft.

Skrevet

midgard: Når fikk dere beskjed om at nok var nok ang din mor? Jeg har en mann med samme diagnose (ikke livmorhals, da :) ) Men alvorlig spredning...

vet hva dere går igjennom!!

Det er 1 år siden vi fikk bekjed om at hun ikke blir kvitt kreften (vel, i sommer)... Hun fikk først en operasjon (2, 5 år siden - det tok 3-4 mnd fra de fant ut at hun hadde kreft til det skjedde noe, utreding på utredning...), så cellegiftkur - så ble hun erklært symptomfri... en mnd senere ble det påvist ytligere spredning (hun var aldri symptomfri....), så har vi hatt to runder med VM i venting! ting tar tid - kreften sprer seg... nå er hun nettopp ferdig med ny runde med cellegift, men kroppen hennes er sliten, imunforsvaret er på bånn. Vi har tatt genetester - og hun har "pokker til uflaks" varianten, men jeg tar ikke sjansen på å ta celleprøver hvert 3 år - nei!

Hun sier selv, høyt og tydelig at hun vil ha livskvalitet - ikke livsvarighet.... og det er tøft å høre. Hun/vi har ikke gitt opp, miraklenes tid er ikke forbi, men det er vanskelig å være positiv til tider...

Hun har forreten ikke livmorhalskreft men eggstokk og statitikken viser at den ofte blir oppdaget på et sent tidpunkt - desverre...

Det er et helvete å være pårørende, skulle gjerne gitt henne noe - gjort henne frisk, men det eneste jeg kan gjøre er å være der, snakke om de vonde og tunge tingene selv om det gjør veldig vondt:/

Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Jeg vet akkurat hvordan du/dere har det.

Her er det cellegiftkur på cellegiftkur, og lite tegn til bedring. Masse spredning, men legene prøver så godt de kan. Vi får leve i håpet og krysse fingrene!!

Varme tanker til deg og din familie!

Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Jeg vet akkurat hvordan du/dere har det.

Her er det cellegiftkur på cellegiftkur, og lite tegn til bedring. Masse spredning, men legene prøver så godt de kan. Vi får leve i håpet og krysse fingrene!!

Varme tanker til deg og din familie!

Takk for varme tanker, og sender mange tilbake til deg herfra også;) Legene gjør så godt de kan utfra de "midlene" de har - de jobber nok mye i motbakke:/

Folk har blitt uforklarlig frisk før, og det kan skje igjen. Jeg tror det værste som kan skje er å gi opp, det finnes håp i hengende snøre.

Viktig tema dette med celleprøver, det er i alle fall viktig å ta det hvert tredje år.

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Jeg tar hvert år. Ingen annen grunn enn at mamma hadde celleforandringer da jeg var 17, og måtte fjerne store deler av livmorhalsen, det gikk bra (kondolerer til alle dere over her som av ulike krefttyper går igjennom en mildt sagt dritkjip tid) men fastlegen min kaller meg inn hvert år for å ta de prøvene etter det.

Hun tar de selv, og jeg betaler 170 kr for å få det gjort, så syns det er verdt det.

Skrevet

Takk for at dere tar opp temaet! Jeg må virkelig se å komme meg avgårde til legen.

Sender varme tanker til alle som er rammet! <3

Og jenter, husk å begynne å sjekke puppene når dere ikke ammer lenger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...